Torrfoder vs blötmat, en till fundering
Som sagt,efter man läst här ett tack blir ja faktiskt lite förvånad.
Jag är ingen expert, BARF borde vara det bästa och mest natuliga, sedan blötmat och sist torrfoder.Ger man torrfoder får dom i sig för lite vatten..Ja men varför blöter ni inte ner det först då?
Snabbt lätt på några minuter blir det precis som blötmat fast mycket billigare. När det kommer till tandhälsa kan man ju ge kycklingvingar?
Bara jag som tänkt på detta?
jag personligen e pisstrött på denna diskussionen som poppar upp överallt !! minas basfoder är ett bra torrfoder, viss blötmat som "gottier,vilket majoriteten ratar) kycklingvingar o hjärtan. jag har 7 NFO som mår jättebra med bra päls,fina tänder m.m
andras åsikter har jag för lääänge sen slutat bry mig om i denna "kamp" 
S*Winsnes Wilda
Jag ger mina Bozita blötmat och ibland kycklingvingar för tänderna :)
#1 Du är inte ensam om att vara less på denna typen av diskussion. Och på att få höra att man gör fel för att man kör med torrfoder som bas, jag är det med. Dessutom kör ju vi med Royal Canin här.. Det är ju inte heller populärt. Men som jag ser det, håller med dig.. Så länge de mår bra och gillar det så är det bara att köra vidare med det. Jag tycker att det ska handla mer om att testa sig fram på egen hand, inget är perfekt för alla. Och det är därför jag brukar tipsa andra om att prova och känna efter, ingen känner sin katt bättre än du så att säga..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Att du blöter upp torrfoder eliminerar ju inte det faktum att torrfodret till stor del består av spannmål vilket inte är naturlig kattmat. Dessutom riskerar du att sätta fart på mögelrester från spannmålet vilket kan leda till mykotoxinförgiftning… torrfoder, när det ges, ges bäst torrt.
Alla trådar som handlar om val av kattmat spårar ur eftersom de tenderar att bli försvarstal för vad den ena och den andra ger sina katter.
Om en tråd om val av kattmat kunde hålla sig från fabrikat och den ena sorten mot den andra utan i stället handlade om var det finns saklig info, inte reklam, var man läst något som stöder en i valet när man letar efter bra kattmat i affären kunde det bli en givande läsning. Nu har iaf länsstyrelsen i U-län sagt att man inte får ge sina katter rent vegansk mat men var går smärtgränsen för hur lite kött det får vara för att maten ska kunna sägas uppfylla kraven i Djurskyddslagen.
Alltså inga försvarstal och inget av att det ena eller andra fabrikatet skulle vara bättre än det andra utan en allmän diskussion utifrån fakta som man läst på olika ställen.
fick just de förklarat i en annan tråd. Det har med hygien att göra, fodret blir dåligt
*6, du var den enda som verkade förstå mitt inlägg. Jag personligen bryr mig inte vilken torrmat ni ger era katter. Och ni som verkar tröttna på sådana här inlägg..Varför svarar ni??
#7 håller med dig där .Det är ju bara att inte svara utan nya som kommit hit tycker säkert det är intressant o kan lära sig lite nytt.
Om man ger torrfoder som äts upp rätt omgående så går det väl att lägga dit lite vatten. Jag droppar i lite extra vatten i blötmaten då en av mina katter har en förmåga att slicka i sig såsen o då blir det torrt o tråkigt för nästa att äta.
Oj då jag missupfattade frågan! Men jag tror som #6 att det har med hygien att göra. Sen så blir det kanske väldigt grötigt och konstig konsistens om det står lite längre :)
Jag har väldigt svårt med leta efter rätt foder just nu pga foderallergi. Men jag ger blötmat och råkost men jag vill även ge torrfoder för då vet man att katten har något o knapra på :)