Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4405 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Vilket torrfoder? (kastrerad ungkatt)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Vilket foder skulle ni rekommendera till en åtta månader gammal kastrerad hankatt (50/50 inomhus/utomhus)? Vet ej huruvida han äter ute eller inte.

Jag är inte särskilt intresserad av Royal Canin, då jag fått uppfattningen att det är halvbra foder till överpris - och han har i så fall redan halvbra foder till ett lägre pris. Men ni kan säkert rekommendera något bättre.

jollycox
0

Varför inte blötmat?
Annars är nog Orijen det bästa torrfodret.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jourhemmet
0

Eukanuba eller Porta 21 sensible och mycket blötmat.

[Highonbluetomorrows]
0

Vi varierar med Mjau blötmat, men har inte velat gå 100 % blötmat och då har burkarna varit lite för stora för kattungen/ungkatten.

I vilket fall så är vi öppna för förslag :). Ska kolla in de fodersorterna. Frågan är egentligen: är det något särskilt man kan tänka på angående den beskrivning av katten jag gav? Alltså det finns ju foder "för utekatt" "för innekatt" "för kattungar" "för kastrerade" osv, och jag vet inte riktigt vilket av dem jag i så fall skulle välja. Han har inte problem med hårbollar, börjar bli för gammal för kattungefoder och han är ju både inne- och utekatt.

Kanske helt enkelt ska köra någon bra standardvarianten och sedan bestämma utefter det.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är inte taste of wild rätt okej med? det funderar jag själv på att köpa pga foderallergi hos kattunge. Men nu ger vi Bonzita och mjau blötmat.

Jourhemmet
0

Bry dig inte om att det står för kastrerade, inne-utekatter osv. Använd ditt sunda förnuft och köp ett foder som innehåller så mycket animaliskt protein som möjligt (ska stå först i innehållsdeklarationen) och så lite spannmål som möjligt (helst inget alls). Det är dom viktigaste sakerna. Köp inget foder i mataffären då dessa innehåller alldeles för mycket spannmål.

[Highonbluetomorrows]
0

Vad gäller angående köttmjöl? Hur bra/dåligt är det i jämförelse med vanligt malt kött?

Och vad gäller majs/ris/ärtor/potatis? Vilka är bättre/sämre? Många märken innehåller mycket ris - är det verkligen bättre än spannmål?

(sitter och kollar på foderbilen.se)

[Forest]
0

6 jag kan tänka mig att det är som i mitt fall väldigt bra att det finns iaf spannmålsfria varianter dit räknar jag även majs. Kan förlite om foderläran men anser en köttätare ska ha kött o det ska iaf vara mest kött i fodret.

[sakring]
0

# 5 Men Mjau blötmat kan du köpa i livsmedelaffärerna och det är ingen dåligt mat inte. Vill du ha ett bra torrfoder så kan jag rekommendera Euakanuba men komplettera detta med blötmat, Maju eller Bozita.

Annars gör som # 5 sa, bry dig inte om vad som står på förpackningen. Ge din katt ett foder som innehålelr så mycket animalier som möjligt.

[Highonbluetomorrows]
0

#8. Har inte riktigt med originalfrågan att göra, men hur portionerar man upp blötmat om man ska ge det som helfoder? Alltså vilken mängd och hur många gånger per dag? Katten väger uppskattningsvis 3 kilo.