Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 935 ggr
TIMMY
0

Hålla igen på maten?

Hej!

Jag har två kattbröder som är födda 8:e januari i år, dom blev kastrerade när dom var drygt 5 månader och dom får gå ut, men inte varje dag/hur dom vill. Dom har hela tiden fått fri tillgång till mjau och bozitas blötmat (jag har varit hemma hittils och har kunnat ge flera småportioner under dagen). Även barf får dom varje dag, numer får dom barf bara en gång, till kvällen/natten, så mycket dom velat ha.

Nu till min fråga: När skall man börja hålla igen på maten? Jag tycker att dom äter hur mycket som helst och den ena har blivit väldigt….um…stabbig/kompakt. Om ni förstår vad jag menar?

Jag vet ju att kattungar skall ha fri tillgång men hur länge? Jag läste någonstans från mjaus hemsida att en 3-kilos katt skall äta 380g om dagen, alltså en sådan tetra. Nu hittar jag inte den listan på deras hemsida, plus att katterna väger nog mer. Säg att dom delar på en 100-150g påse barf på kvällen, blir det då bra att dom delar på en och en halv tetra morgon och eftermiddag? Jag vet att det nog bara är att prova sig fram, men tänkte mest på hur länge jag skall låta dom äta obegränsat?

Tack så mycket för svar! Fö har Donny sår på baktassen läkt jättebra. Och jag vågade till slut ta bort stygnen själv, med mammas hjälp. Visst, det var inte så poppis, och stygnen var i ståltråd, men det gick förvånandsvärt lätt. Skönt att slippa kattstrut, antibiotika med dålig mage som följd.

/IDA

TIMMY
0

ingen som vet om man kan kontrollera matmängden redan nu, eller om jag bör vänta längre? Hur länge räknas en katt som kattunge som skall ha fri tillgång på mat?