Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2789 ggr
jonnson
0

Diabetes

Hejsan Vi har nu upptäckt att våran ena katt har diabetes. Då jag tidigare jobbat som veterinärsassistent och dessutom har stor erfarenhet av diabetes, så har jag fått låna utrustning för att testa honom här hemma. Men min fråga är nu, är det värt att behandla honom livet ut med insulin, annan kost osv? Blir det ett värdigt liv för katten? Eller är der bättre att han får somna in? Han är nu 14 år gammal och har levt ett bra liv ute på landet där han kunnat gå in och ut som han velat, fångat möss dagligen och fått färsk, levande fisk någon gång i veckan. Han har levt det liv jag tycker alla katter borde ha rätt till egentligen, men som alla tyvärr inte har (jag har själv två innefattat nu, då jah flyttat hemifrån och bor i lägenhet nära tungt trafikerade vägar). Någon som har någon som helst erfarenhet av diabetes??

jonnson
0

Det var två innekatter jag hade (dagens teknik, med Internet i mobilen har sina för- och nackdelar)

Silvestris
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns ju olika typer av diabetes, men diabetes mellitus går ibland att kostbehandla helt och hållet. Man ger då katten kolhydratfri mat (tex. MJAU/Bozita våtfoder) och för många katter räcker det för att hålla sjukdomen i schack. Kolla Dr. Hodgkins sida för mer info och hjälp. Du borde ha goda förutsättningar att lyckas med tanke på din utbildning.

Jag har själv ingen diabetes-katt men alla diabetes-katter jag känner har blivit insulinfria mha. "tight regulation" och kolhydratfri kost.

Alldeles oavsett om katten går att få insulinfri eller inte så lever många katter länge och väl med diabetes, men en del kan såklart vara svårbehandlade. Man får prova och se, men bäst förutsättningar har man nog om man kan få katten insulinfri mha. kostbehandling.

[Anunnaki]
0

Har man tur kan diabetes hos katt gå över men enligt min vet så måste det till insulinbehandling omgående.

Jag tror inte att katten bryr sig om att få ett par sprutor om dagen och bra diabetesmat till katten är ju precis vad katter ska ha, dvs inga kolhydrater. Den här länken tycker jag är lärorik om kattmat och katter med diabetes.

Jag skulle ge katten insulinbehandling eftersom 14 år inte är så väldigt hög ålder för många katter. En av mina är 17,5 år och två är 15 år.

Hade en hund som fick diabetes och det var inga större problem mer än att hon skulle ha mat på bestämda tider och insulinsprutan på morgonen.

Men se till att katten får insulinbehandling innan den obehandlade diabetesen ställer till med följdsjukdomar.