Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2766 ggr
skogis Tiger
0

Nu är dem här !

Idag fick vi äntligen hem våra små sötnosar :) ! Vi håller på och lär känna vrandra för fullt.  Hos uppfödaren fick de tydligen lite allt möjligt att äta men framförallt whiskas junior torrfoder och mjau blötmat, av vad jag förstått gillade de inte whiskasen så mycket ändå utan åt mest blötmat därför har jag gett dem mest blötmat idag och de åt av det utan problem. Bör jag ens fortsätta ge dem ngn whiskas överhuvudtaget eller kan jag rent av bara ge dem blötmat?

Jag hade ändå tänkt skola över till blötmat så fort som möjligt.

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om de är vana att äta blötmat så skulle jag skippa torrfodret helt på en gång.

Stolt ägare till tre La permer

skogis Tiger
0

#1 Men gud vad skönt då gör jag det :) !

Jourhemmet
0

Eftersom kattungar ska ha fri tillgång på mat så kan det vara lättare för er att även ha torrfoder ståendes framme hela tiden, det går ju inte med blötmat som blir dålig. Bra med torrfoder då man måste jobba. Jag kör alltid med Royal Canin 34 till småttingar och den brukar vara populär.

skogis Tiger
0

#3 Jag köpte hem RC kitten 36 kan det funka också?

noir
0

ja är dom 12v så bör dom kunna äta det. det står ju på förpackningen :)

Lycka till med småttningarna :D

skogis Tiger
0

#5 Jepps de är 12 resp 14v men killen som är 12v ser ut att vara den som är 14v och tjejjen som är 14v ser ut att vara 12v. Har lagt fram lite RC kitten till dem nu och de åt lite grann ut av det , fast de är på bus humör så de håller på och leker med mina barn nu :) !

IceJossan
0

Bilder! :P

MonicaLagerquist
0

Jag ger ju inte torrfoder öht utan alla katter får mat ett antal gånger per dag.Det fungerar hur bra som helst.

skogis Tiger
0

#7 Ha ha jag har försökt men de är så snabba , det blir bara suddiga fluffbollar på bilderna :). Men det kommer så fort jag lyckts ta ngn bra bild :) !

#8 De verkar ju verkligen föredra blötmaten iallafall men det kan få stå lite grann torrfoder framme också så länge tänkte jag.

skogis Tiger
0

Hejsan allihop !

Tänkte ta en liten uppdatering , skrev lite i en annan tråd ang kisse flickan som var lite pipig igår kväll men tänkte att jag fortsätter uppdatera här framöver för de som är nyfikna :). Jag kommer säkert ha en del nya frågor också så jag skulle vara jättetacksam om ni vill kika in här lite då och då några dagar framöver :) !

Iallafall så verkade dem anpassa sig bra igår de åt drack och gick på lådan utan problem de lekte med mina barn och undersökte här hemma. Framåt kvällen verakde pojkatten Tiger vara väldigt nöjd med sin nya tillvaro han lekte själv med lekställningen och vågade lägga sig och kika på oss lite varstans (behöll ändå visst avstånd). Flicka Ariel däremot blev lite orolig och pep och skrek och sprang in i vårat rum flera ggr (såg att leta efter ngt). Varje gång som hon pep svarade jag på hennes pip med hej eller kom hit lillan det verkade lugna henne (tror jag :) ). Till slut blev även hon lugn och alla gick och lade sig (alla dörrar öppna). Ngn minut senare hoppade de båda upp i våran säng och undersökte lite sedan gick båda och lade sig vid mina fötter där de låg under hela natten :).

Idag har Tiger låtit min äldsta dotter plocka upp honom och klappa på honom och de har lekt och haft jättekul ihop. Ariel är dock fortf lite avvaktande framförallt mot barnen hon är gärna med och leker men gömmer sig under sängen om barnen blir för närgångna.

Det som känns lite snopet är att hemma hos uppfödaren var Ariel mycket mer framme och bekväm medans Tiger var ganska skygg och gömde sig nästan hela tiden. Jag hade förväntat mig att han skulle vara den som skulle var den avvaktande och hon den som vågade mer men så är det inte.

Vill återigen tacka alla fina kattälskare som har tagit sig tid att svara på mina inte alltid så smarta frågor ;) ! Tack :) !

noir
0

Nu vill vi ju se lite bilder ;D

Tanke på ariel så är det väll först och främst henne ni ska ha i åtanke när det gäller att ta hem kompisar till barnen o.s.v

Sen så gjorde jag lika som du när min lilla pep. jag ropade på henne och hon följde min röst och kom till mig och min sambo, efter ett par dagar så slutade hon och kom istället direkt i racerfart för få lite extra omtanke. Sen har ju min lilla turen att blivit adopterad av min vuxna hona så hon har lite "moderskärlek" från henne. Dom sover ihop, håller varandra rena och så får hon snutta på sin nya "mamma"

Era små kommer ha stor lycka av av varandra livet ut. Tror det var tur för ariel att hennes bror följde med så hon inte var så ensam.
lycka till!

[Emma--]
0

Längtar efter att få se bilder på dom små :)

skogis Tiger
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svårt att få bra bilder men här är en när de leker :) !

skogis Tiger
0

Ariel :) !

MonicaLagerquist
0

Söta små kissar men jag blir väldigt nervös när jag ser bollen på snöret.Klipp bort den innan någon av katterna hänger sig.

skogis Tiger
0

Tiger :) ! Han är även med i bakrunden på förra bilden :) !

ravenkitty
0

#15 Håller helt med, tror det vore bäst och klippa bort snöret med bollen hängandes på. Bollen kan de sedan få och leka med. För deras säkerhets skull! Har själv haft klösträd med sådana snören hängandes, förstår inte riktigt vad tillverkarna tänker.. Men som sagt, bollen kan de nog leka med utan större beskymmer, om den inte lätt går sönder :)

Samtidigt måste jag säga att Katterna är sjukt söta!

Stort Grattis till de nya familjemedlemmarna :D

skogis Tiger
0

# 15 Tack :) , behöver nog inte säga att vi fullkommligt älskar dem !

Oj vad bra att du sa det med bollen det hade jag ingen tanke på, tänkte att det var ofarligt iom att det följde med klösmöbeln. Spelar det ngn roll att det är elastiskt eller är det ännu värre kanske?

noir
0

allt med snören, långa trådar o.s.v ska inte vara framme när ni inte har full tillsyn. katterna kan äta upp det och så kan det fastna i mage/tarm och göra dumheter.  :)

skogis Tiger
0

Alla snören är borttagna och kissarna mår bra ! (bortsett från det jag skrev i den tråden som heter : hjälp vad hände!).

Jag skulle vilja ge dem ngt extra gott typ kattgodis eller liknande ngt som de ska tycka är så där riktigt mummsigt.

Finns det ngt som ni vet att katter bara älskar som man kan skämma bort dem med lite? Spec Ariel som är så liten skulle jag vilja skämma bort lite extra, Hon är ändå 14v och är 1/3 mindre är sin halv bror på 12v. Sen är det ju lite olika raser i dem så en del beror nog på det förmodligen. Han är nog väldigt mycket maine coon/skogis medans hon är mest skogis/perser.

Cazzos
0

#20 Du kan torka eget kött Glad

noir
0

#20 vill du hellre köpa färdigt rekomenderar jag planet pet soiciety, 100% kött och mina katter är galna i det! kostar ca 20-30 kr påsen och den håller länge. Jag tycker bitarna är stora så jag delar dom innan dom får. använder dom även som belöning när jag lära dom saker och ting. t.ex inkallning o.s.v

bilder på godiset finns i min blogg!
har skrivit om det två gånger då jag testat två smaker. Anka och kyckling.

http://tassarochlockar.blogspot.com/2011/07/super-godis.html
[
http://tassarochlockar.blogspot.com/2011/06/godis-att-do-for.html

](http://tassarochlockar.blogspot.com/2011/06/godis-att-do-for.html)

Titta gärna in och kolla runt i bloggen, den handlar om mina cornish rex katters vardag. Zaffie är 4år och Sookie 4 månander ^^
http://tassarochlockar.blogspot.com

MonicaLagerquist
0

Varför alltid skämma bort med mat och godsaker?Varför inte skämma bort med en extra rolig leksak?

noir
0

#23 Det görs det här hos oss, våra katter har leksaker så korgen svämmar över med olika funtioner. Det bäst är att sammla alla leeksaker och ta fram några åt gången då kan man ge samma leksam flera gånger och inget blir tråkigt! :D

skogis Tiger
0

#23 Absolut alla råd och tips är välkommna! Tänkte mest på mat till Ariel framförallt för hon är så liten och smal och är den som är blygast dessutom tyckte det kunde vara bra om la på sig lite samtidigt som hon kunde få mer förtroende för oss genom att hon får godsaker av oss :) ! Men tipsa gärna om bra leksaker :) !

Just nu har vi möss i olika storlekar små prasselbollar ett spö som vi leker med dem med en fjäder vippa plus alla barnens leksaker som tydligen är ganska skojjiga också (plast gubbar litle people från fischer price). Spöet och vippan lägger jag i en låda när inte vi leker med dem.

noir
0

En av sookies favorit leksaker är en mus vi köpte på brommazoo som piper när man nuddar den. den har ett snöre så barnen kan springa med den och katterna jagar eller så kan man sätta fast den på nått smart ställe och låta dom leka. sjävklart under uppsikt som alltid med snören ;)

våran är dock brun och är randig
http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=18887&prodid=9254&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D18887

[Catteklina]
0

Aww, så söta så missar! Kyss Grattis till bebbarna! Glad
Vi här hemma får vänta otåligt i 3 veckor till innan våran lille bebis kommer!

Mvh,
Catarina

AgnetaB
0

#22 Jag ger också den med anka när jag tränar konster o inkallning.vill att de ska veta sina namn o komma då jag ropar. Min gamla kan jag ej prata om då han vet vad han heter.Jag får då säga katten istället men de små lysssnar halvhjärtat än så länge.

noir
0

#28 ja det är verkligen toppen godis. Min äldre katt har aldrig brytt sig om att göra något extra för mat/godis, kunde inte tänka sig att äta ur ens hand eller ta något. Bara äta vid matbaren. Sen testa jag godiset, visste hon att hon skulle få en godis om hon hjula så skulle hon göra de hela dagarn…. ;)

skogis Tiger
0

#27 Tack :) ! Vi fick också vänta på våra i 3v , det är så skönt när man äntligen har dem hos sig :) !

#28,#29 Jag har testat med ett kattgodis jag köpt på zooplus (cosma snackies chicken 100% kött) och Tiger gillar dem (han blir inte galen men han gillar dem) men Ariel är kräsnare hon gillar dem inte alls. Det är lite kul det där med hanar vs honor jag lästa ju lite om olikheterna i personlighet och jag tycker det stämmer än så länge väldigt bra på dessa små. Tiger som var skyggast är ändå den som är mest godtrogen han har börjat titta på en när man säger hans namn och jag fick honom att komma till mig när jag kallade efter jag visat honom godiset och han är bara allmänt mer okomplicerad liksom, medans Ariel varkar jättesmart och jag tror säkert hon skulle kunna lyssna till sitt namn om hon bara brydde sig  men hon är änna lite som "talk to the hand" ha ha. Hon finner sig inte i ngt och hon gör bara som hon vill när hon vill och är inte lika lättflörtad :).

Ska beställa lite nya leksaker idag tänkte jag så jag tar tacksamt emot alla tips på leksaker klösmöbler osv.

noir
0

Jag är nöjd med min klösmöbel Atlas från zooplus.com kostar ca 700kr och går enda upp i taket, något mina katter har stor glädje av. passar perfekt till två katter

noir
0

välj gärna ett träd med hängpung! Mina katter sover jämt där i :D

[Catteklina]
0

#3o :) Vi har väntat sedan i mars från början när dom skulle bli till, födas och sedan växa till sig. Så jag är himla otålig just nu, haha! :)

skogis Tiger
0

#33 Oj då förstår jag att du är otålig :) !

skogis Tiger
0

Lägger upp lite nya bilder :) !

Enligt uppfödaren så ska han (Tiger) vara maine coon/nosk skogkatt 25% maine coon och 75% norsk skogkatt. Hon ska vara skogis/peser 75% skogis 25% perser.

Jag tycker själv han har alla typiska drag för en norsk skogis medans hon har inte det lika mycket. Jag vet att de räknas som huskatter ändå men det hade vart kul att se vad ni som har koll tycker ändå ang hur de ser ut :) .

skogis Tiger
0

:)

skogis Tiger
0

skogis Tiger
0

;)

skogis Tiger
0

noir
0

Åh så sött !

skogis Tiger
0

#40 Tack ,vi tycker de är helt underbara så klart :) !

jollycox
0

Jättesöta! :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

skogis Tiger
0

#42 Tack :) !

Liten uppdatering :) !

Nu har busungarna funnit sig tillrätta hos oss. De har valt vårat sovrum som deras sovrum eller så är det för att jag sover där (jag är den som matar och gosar dem mest och har spenderat mest tid med dem). De verakar vilja vara där jag är för just nu sover de i datarummet :). De är iallafall hur mysiga och busiga som helst. Det verkar vara tjejjen som är "ledare" för hon är alltid framme och gosar först och ngn minut senare kommer han också och hon är framme vid maten först och sedan kommer han också. Han är dock tuffast när de leker :). Han verkar föredra att dricka ur duschen så jag sätter på den ett par ggr per dag åt honom (han dricker ur skålen också). De verkar båda föredra RC kitten 36 fodret framför mjaus blötmat (testat de flesta smaker) men bara om man blöter upp det. Är det dåligt med torrfoder om man blöter upp det? De äter inte mycket av blötmaten det slutar oftast med att jag får slänga massor medans torrfodret verkligen går åt (blöter upp det dock).

Jag är så glad att jag valde dem två för de passar så bra in här och är precis som jag hoppats. Tiger som var en liten skyggis är en sådan go kisse som blir gosigare och gosigare för var dag :) , och Ariel som inte var spec lättflörtad när hon komm till oss är en riktig knäkatt som gärna ligger och spinner i knät och gärna vill vara med och titta överallt :). Vi har bara haft dem i en vecka men det känns som att de alltid funnits här. jag är så tacksam för dem :).

noir
0

Nä det är inte galet att blöta upp torrfodret. vissa torrfoder tillverkare skriver på sina paket att man gära kan göra det. på så vis får det även i sig mer vätska. vilket är nödvändigt när man ger torrfoder för njurar och kisseriet.

Jag fick slänga mycket mjukmat ibörjan innan ajg lärde mig att jag la upp tog för mycket åt gången. Jag ger en matsked ungefär till varje katt. Men smaken är som baken dom gillar olika.
Testat att gett rått kött? T.ex kycklingvinge eller file, köttfärs o.s.v?

skogis Tiger
0

#44  Jag har inte testat rått kött ännu vi har just renoverat köket och jag har inte hadt ngnstans att grejja med kött men jag ska testa det snart.

Jag har börjat lägga upp mindre portioner men det står ju på paketen att det bara håller i 2 dygn och de äter inte 1pkt på två dygn så det blir ändå väldigt slösigt man får slänga 1/3 av paketet för att det gått för länge sedan man öppnat det. Men när de får blötmaten så äter de bara pytte lite till skillnad från när de får RC uppblött för då äter de massor. Jag ska iallafall fortsätta med RC och blöta upp det och ge blötmaten också, jag ska kika på Maxi om de har mindre förpackningar av mjaus blötmat än de på 370g.

AgnetaB
0

Jag har provat o fryst Mjau i tetra för mina är inte så förtjusta i det men alla säger att det ska vara bra så jag försöker med det ibland.Därför så äter de ju inte upp en förpackning åt gången.Jag har inte tagit fram ur frysen dock.

Synd att det ej finns i små påsförpackningar för mina gillar sådana bäst.

Jag skulle fortsätta o ha kvar torrfoder framme. Alltid skönt att ha av olika skäl o då är magarna vana också. Jag ger iaf övrig blötmat ,grytbitar,kycklinghjärtan,kycklinglever,köttfärs mm  flera gånger dag.

MonicaLagerquist
0

Jag skulle inte rekomendera att blöta upp torrfodret.Bakterietillväxten börjar på en gång och i värsta fall kan katten bli förgiftad.Skippa torrfodret och ge dem blötmat istället.

noir
0

#45 du tänker så. Jag öppnar en tetra och lägger över det jag tror dom kommer äta på 2dagar i en matlåda och sen stänger jag tetran, lägger i en fryspåse och sen in i frysen. Sen tinar jag den andra halvan kvällen innan jag ska ha den i kylen. :)

noir
0

#47 oj, det visste inte jag, jag blöter inte upp deras foder men sett att vissa tillverkare rekomenderar det och kollar man på hund torrfoder är det jätte vanligt?

EddaM
0

Du kan ju testa o ge mindre o mindre vatten i torrfodret till de har den helt torrt. När det gäller blötmat är mina katter otroligt kräsna. De äter bara dyr blötmat från RC och Pussi marinades i påsar. Så de får oftast pussi påsarna då jag har 4 katter och det blir för dyrt för mig att ge dem RCs påsar.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

skogis Tiger
0

#47 Men om man bortser från bakterietillväxten så det väl inte dåligt med torrfoder som man blöter upp ur vätske perpektiv (om det är bra näringsinnehåll som i ex RC)?

Jag låter nämnligen inte maten stå framme utan jag slänger det som blir kvar efter varje måltid (även torrfodret som blvit uppblött), och jag diskar deras matskålar efter varje måltid med diskmedel. Sedan torkar jag ur skålarna och lägger jag upp lite torrfoder som får stå torrt ifall de vill ha en liten smaskebit mellan måltiderna eller om man inte är hemma.

#50 Men det är ju inte så bra för deras njurar att äta torrfoder så jag tycker det är jättebra att de gillar när det är uppblött. De älskar verkligen RCs kitten 36 foder när det är uppblött :) .

Så min fråga till alla kunniga är, är det dåligt att ge dem torrfoder om man blöter upp det? Tycker själv att det borde vara ok så länge det är ett bra torrfoder med bra näringsinnehåll och rätt typ av protein fett mm.

MonicaLagerquist
0

Nu vet jag ju inte om jag tycker att näringsinehållet i RC maten är så bra.

Du får ju inte högre kötthalt av blötläggningen.Spannmålet försvinner inte heller vid blötläggningen.

skogis Tiger
0

#51 Finns det ngt bättre torrfoder man kan ge ist som man kan blöta upp som har bättre näringsinnehåll utan spannmål osv? Jag är lite ny på detta så alla råd är välkommna jag vill bara att de ska ha det så bra som möjligt. Har funderat på att byta från RC till porta 21 sesible. De fick whiskas junior hos uppfödaren men det tycker dem är skit nuförtiden dessutom är det ju ändå inget bra foder.

MonicaLagerquist
0

Varför öht ge torrfoder?

skogis Tiger
0

#54 De får även mjau blötmat men verkar föredra torrfoder när man blöter upp det. Av blötmaten äter de ytterst lite men torrfodret bara de vräker i sig. Jag får slänga väldigt mkt blötmat men torrfodret äter de alltid upp hela. Så jag tänkte att de kunde få torrfoder som bas men som man blöter upp så att de får i sig tillräckligt med vätska och ge blötmaten 2ggr per dag ist. Jag tänkte att det som är viktigast är att de får i sig tillräckligt med vätska och bra näring och då spelar det ingen roll om det är torrfoder eller blötfoder och eftersom de verkar föredra blött torrfoder så kanske det är bättre för dem om man hittar ett som är bra. Det känns som att de inte får i sig tillräckligt med mat om jag bara går över till blötmaten för då äter de inte lika gärna och äter för lite.

noir
0

Vad händer om du slutar ge torrfoder helt?
Dom kommer ju bli hungriga tillslut och då mumsa i sig blötfodret.