Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1679 ggr
LitenPyssling
0

Wow vilken förändring

Vi har haft vår katt i 13år, han har aldrig fått något annat än torrfoder. När jag har pratat om blötmat så har pappa sagt ifrån direkt och sagt:
Den bästa katt man kan ha är en katt som inte behöver blötmat!

Men jag började tjuvköpa blötmat för en månad sedan då jag ville skämma bort missen lite, sedan har jag fortsatt ge honom Pussie blötmat och jag kan bara säga wow.
Efter att han började få blötmat så har hans päls förändrats otroligt mycket, innan har den varit fin och glansig.
Han är normalhårig katt men han har även strån överallt som är nästan dubbelt så långa. Det är blandat med normalpäls och längrepäls även om majoriteten är normal.
Men efter att han fick börja äta även blötmat så har hela hans päls blivit tjockare och glansigare. Han är en helt ny katt!
Hans dräkt har blivit jätte förändrad, det var verkligen något nytt.

Nu är han nästan alltid på mitt rum, jag har maten där samt en skål som jag köpte till honom. Han sover alltid hos mig på nätterna och kommer alltid när jag ropar på honom men kan dröja när någon annan ropar, han vet väl att det är jag som är "mat-tanten". Lille söt missen! =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Sophey
0

Kop MJAU eller BOZITA blotmat och du ser annu storre forandring Flört

Medarbetare på matlust

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Haha, och jag tycker han är grymt förändrad nu! =O
Vad är skillnaden och vad är det som kan göra en större förändring?
Jag trodde inte han kunde förändras mer än så här, men kanske kan han det. =D

Sophey
0

Det blir enorma forandringar nar man inte matar med lika mycket/inte nagon blotmat alls. Sen blir det annu storre skillnad om man byter ut blotmaten mot barf.

Piggare och gladare katter, finare och glansigare pals, finare resultat i toaladan och en friskare katt med frasch andedrakt och tander.

Medarbetare på matlust

IceJossan
0

Härligt att du smugit med detta - kanske kan din pappa förstå nu? :)

Mjau och Bozita blötmat är bland det bästa på marknaden. Det innehåller inget socker eller spannmål som många andra sorter gör.

Sophey
0

Euroshopper pate (liten forpackning) innehaller inga spannmal eller socker Flört

Medarbetare på matlust

LitenPyssling
0

#3 Ah, då vet jag! Antar att det är för att blötmaten är mer naturligare än torrfodret? =)

#4 Haha, oj pappa skulle gå i taket om han fick veta detta! =P
Tror det är säkrast att jag håller det för mig själv så gott jag kan, pojkvännen och min mamma är de enda som vet.
Men som sagt, pappa skulle bli galen. Haha!

Ja, pussie innehåller ju heller inget socker eller spannmål. Men ska kika lite mer på Bozita och mjau också.

#5 Vha? Trodde alla dessa lågpris kattmat innehöll spannmål och socker. Obestämd
Detta var något nytt, men euroshopper har jag dock inte sett något av i affärerna. =S

Sophey
0

Det ar helt onaturligt for katter att ata torrfoder. Katter ater ju levande djur i naturen och torrfoder kommer ju sa langt ifran en mus som det kan komma.

Torrfodret innehaller allt for mycket skit och allt for lite vatten medans blotmaten ar ett perfekt altenativ om man inte kanner for att barfa sina katter (ge dom enbart ratt kott) Jag till exempel vagar inte direkt ge mina katter endast barf eftersom jag inte riktigt ar tillrakligt pa last men blotmat innehaller allt en katt behover.

Endast Euroshoppers pate ar bra, de andra och storre burkarna innehaller socker och en del gronsaker och spannmal men Mjau ar riktigt bra mat och billigt ar det ocksa. Euroshopper saljs av ICA butiker men innehallet ligger inte alltid pa priset, i matbutiken ar de dyraste maten skit medans det finns en del billigare varianter som ar super bra. Flört

Medarbetare på matlust

LitenPyssling
0

#7 Sant! =)
Jag ska fortsätta ge min lilla misse blötmat , men jag har en fråga:
Kan jag lägga ut en råttfälla och ge katten den mus som går i den?
Jag tycker det känns elakt mot musen.. jag tänkte på vintern då katten inte lyckas få så många möss.
Jag har funderat på detta ett tag men det känns elakt mot mössen.

Jourhemmet
0

Nej då får katten mask i magen.

Sophey
0

1. De kan ha atit rattgift eller nagonting annat giftigt som kan forgifta katten
2. De har loppor och annan ohyra som kan smitta katten
3. De ger katten mask och om du bor pa ett opassande stalle kan du t.o m fa dvargbandmask och andra otrevliga parasiter.

Om du vill ge din katt moss (som for ovrigt ar valdigt nyttigt) kan du kopa frysta fodermoss for ormar och sedan tina upp och ge katten.

Medarbetare på matlust

LitenPyssling
0

#10 Okej, jag tänkte eftersom att han annars näst intill dagligen kommer hem med möss.
Men ska köpa frysta till honom, men äter katterna det? Känns inte som om de ska vara så sugna på de utan vill mer ha naturligt =S

Cazzos
0

#11 Låt mössen ligga i en påse/på en tallrik med ett skydd över under natten och kläm lite på den och sen om den fortfarande är kall.

Det är bättre att låta den tina upp i rumstemperatur än att köra in den i micron på upptiningsprogram Tungan ute

LitenPyssling
0

#12 Okej =)

IceJossan
0

Man kan även tina musen i varmvatten för att den ska uppnå kroppstemperatur och därmed bli mer aptitlig för katten. Alltså inte kokande vatten, utan bara varmt, strax över ljummet.

Sophey
0

Sen om katten vill uttova sitt naturliga jaktbehov kan man faktist dra den lite over golvet eller leka apport (elakt som det later) eller binda ett snore runt musen och dra den lite over golvet. Guld i mun

Medarbetare på matlust

LitenPyssling
0

#14 Okej =)

#15 Haha, jag tycker det låter jätte hemskt med frysta möss. Sen om jag ska vara ärlig så har jag faktiskt provat att "leka apport" förut och katten är som galen i det. Hehe =S

[Forest]
0

Pyssie inehåller väl socker? jag ger Mjua just nu till kattungen eftersom det är helt fiskfritt ett par sorter iaf Sen har vi köpt bonzita men det får vänta i skåpet eftersom vi är lite i provapåolikafoder period pga allergi men ska inte bli ot nu :)

Sophey
0

#17 Men Bozita blotmat har ju sorter utan fisk Glad

Medarbetare på matlust

[Forest]
0

17 japp :) jag har flera av dom här hemma men vill itne ge han 2 nya sorter pga magen kan säga kabom o slå ut allt. Han är bättre på vissa ställer men ursh öronen är inte så bra nyligen fick jag tvätta dom var såriga så ajg tror inte att det är så bra med RC babycat heller :*( Han får äta det i dag o imorgon ser jag det samma som idag så tas rc bort helt och jag kommer då ge annat torrfoder till honom eller enbart mjukmat + rå mat exp kyckling.

Sophey
0

Ge honom endast blotmat en period, och las ordentligt pa innehallsforteckningen vad som finns i fodret sa du vet vad du ger honom, en katt klarar sig som sagt utmarkt pa endast blotmat och kott.

Har han reagerat pa fagel nar du gett honom blotmat och kott?

Medarbetare på matlust

LitenPyssling
0

#17 Har du sett, visst innehåller Pussie socker!
Hur har jag kunnat missa det? =O =S
Jag tycker att jag läst igenom deras innehålls förteckning så många gånger utan att hitta varken socker eller spannmål och nu kollade jag igen och visst tusan står det socker på det.
Är väl bara till att byta då ^^,

Fridaaaa
0

Våra får både mjukmat (mjau) och torrfoder:)
Sedan jagar min hankatt (gammelkattan tror jag knappt jagar) möss, men han har inte fått mask (såg att en skrev att dem får det).

Euroshoper är inget bra foder

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LitenPyssling
0

#22 Vår katt tar minst en mus per dag på sommaren och han får väldigt sällan mask. =/

Fridaaaa
0

#23 Inte min heller:)

Sophey
0

#22 Katter far mask av moss och det kan man inte saga emot men vilken tur att era katter inte fatt mask! Kom ihag att inte alla maskar syns…

Med tanke pa att Euroshoppers pate inte innehaller nagra konstigheter, varken gronsaker, spannmal, socker eller andra konstigheter ar det en bra sort men endast Euroshoppers pate!

Medarbetare på matlust

Fridaaaa
0

#25 jag avmaskar mina katter 2-3 gånger per år eftersom dem jagar möss

Sophey
0

#26 Super bra Glad

Medarbetare på matlust

Fridaaaa
0

#27 :=D