Liten katt, bra mat?
Hej! Min katt är ganska tunn. Inte supermager, men väldigt liten och tunn. Vet att vissa katter är små, och min är en 9 månaders huskatt. Friskas får hon inte, däremot får hon Mjau "föräldrafritt" torrfoder och sedan vanlig blötmat. Skulle vilja be om lite råd angående mat hon kan få lite mer "hull" av, för det är många som reagerar på att hon är smal. Sen mår hon bra, hon beter sig som vanligt dvs. hur pigg som helst och kan störa sin matte med kattfnatt när som helst under dygnet. Men ja,lite bättre mat som samtidigt inte är alldeles för dyr. Sen vet jag att bra mat är dyrare, men det behöver inte vara det dyraste på marknaden om jag säger så då!
Jag har haft samma problem här hemma..
Känner igen mig så himla dant! Men jag är inte 100 på vad det var som hjälpte bäst här hemma. Jag provade olika saker såsom såklart veterinärbesök, avmaskning, byte av foder, la till kattungefoder, skapa ännu mera harmoni osv..
Fick höra att det kunde bero på att de inte fick lika mycket näring av sin mamma. Vet inte om det ligger någon sanning i det.. Sedan hörde jag att det kunde vara så att de togs för tidigt.. Vilket jag inte heller vet. Då de det handlar om är Rescues <3
Jag vet inte angående mamman, men jag är rätt säker på att min inte togs för tidigt. När jG fick henne var hon fyra månader.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är hon kastrerad? Mina har lagt på sig efter kastreringen, man ser verkligen att de mår bättre! :)
Jämför fettandelen på torrfodren och ta ett med ett högt sådant. Mina katter har fått RC Kitten som små och det har fungerat väldigt bra.
Hon är antagligen inte underviktig. Folk är vana med smått överviktiga katter bara och tror att det är normalvikten :) Man ska känna revbenen men katten ska inte vara knotig.
En tanke slog mig, min ena kisse var väldigt liten ändra fram tills hon kastrerades. Hon vägde knappt 2 kg men gick sen under året efter upp 7-8 hg när hon hade kastrerats. Vet ju inte om din kisse är kastrerad eller ej, kan ju vara en effekt
Jag hade diskussionen med veterinären om vilket foder jag kunde ge för att få lite mer hull på henne och de sa åt mig att avvakta och se om hon gick upp lite efter kasteringen.
lägg upp en bild. Eftersom det är en huskatt vet man ju inte vad katten kan ha för gener. Vissa raser ser ju underviktiga ut i vissas ögon. Vissa kallar mina katter för anorektiker, jag har en cornish rex
#7 Precis, katten kanske har lite finare benstomme :)
Min huskatt var förövrigt en dvärgkatt tills hon var runt ett och ett halvt år, då blev hon riktigt stor!
Fast när jag tänker efter så var även mamman ganska liten. Pappan däremot var en riktig bamse. Tycker inte heller att bilderna gör någon större rättvisa, men ändå. Det kanske inte är något att oroa sig för då?
Jag tycker hon ser fin ut på bilderna, fast pälsen kanske lurar lite.
Kastrera henne.
Hon ser ut som en slank ungkatt tycker jag :) Så länge revbenen inte petar ut så är det nog ingen fara. Se också till att hon är avmaskad och blir kastrerad (då är det övervikten man får se upp för i stället)
Jag tyckte inte hon såg ut att behöva lägga på sig alls