Porta 21 sensible
Hej!
Jag har börjat att ge mina kissar här hemma Porta 21 sensible och undrar vad ni säger om det här fodret?
Såhär säger innehållsförteckningen, och för mig som är dålig på det här så behöver jag hjälp att översätta och förstå den 
Feline Finest Sensible är perfekt även för katter med allergiska problem då den innehåller en enda proteinkälla. Innehåller hela 80% kyckling vilket ger en hög nivå av aminosyror. Har en utmärkt balans av de essentiella fettsyrorna Omega 3 & 6 vilket främjar en frisk hud och vacker glänsande päls.
Den låga nivån av kolhydrater gör maten mycket lättsmält. Fodret är medvetet fritt från majs, vete och andra sorters spannmål. Erbjuder en smakupplevelse som liknar vad katten skulle ha ätit i det vilda.
Fodret är fritt från färgämen, smakämnen och konstgjorda tillsatser. Med naturliga extrakt som främjar hälsan och matsmältningen, samt motverkar hårbollar.
Ingredienser
Malet kycklingkött, torkad potatis, färskt kyclingkött, hönsfett, betmassa, torkat ägg, torkad bryggerijäst, laxolja, cellulosa växtfibrer, tranbärsextrakt, yucca schidigera-pulver, citrusextrakt, rosmarinextrakt, örtblandning 2% (timjan, pepparmynta, brännässla, slät alm och kvassia)
Tillsatta näringsämnen
Vitamin A (Retinol) 12000 iE
Vitamin B1 (Tiamin) 7.04 mg
Vitamin B2 (Riboflavin) 4.7 mg
Vitamin B4 (Kolin) 400 mg
Vitamin B5 (Pantotensyra) 5.4 mg
Vitamin B7 (Biotin) 176 mg
Vitamin B9 (Folsyra) 1.76 mg
Vitamin B12 (Kobalamin) 0.05 µg
Vitamin D3 (Kolekalciferol) 1200 iE
Vitamin E (Alfatokoferol) 600 iE
Selen 0.3 mg
Järn 75 mg
Mangan 30 mg
Niacin 42.99 mg
Taurin 500 mg
Zink 100 mg
Kolinklorid 400 mg
Kopparsulfat 12 mg
Analys
Protein 41%
Fett 20%
Aska 9.9%
Vätska 9%
Växttråd 2%
Kalcium 2.4%
Fosfor 1.47%
Magnesium 0.11%
Balans av omegafettsyror
Omega 3 >0.35% , Omega 6 >3.80%
Tycker att katterna dricker mkt mer och är lite kassa i magen, men äter mindre av det här fodret än RC Sterilised som jag har gett förut. Nu har jag fasat in detta till 50% av varje, så de går inte på Porta helt ännu.
Vad tycker ni?
Det är ett billigt foder och det vore bra om missarna får så bra foder de bara kan få :)
Mvh
Malin (Östgötakatterna)
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Jag tycker att det verkar vara riktigt bra. Mina katter äter det sedan några månader tillbaka. Jag hade en katt som plötsligt efter flytt började spy av annat torrfoder jag gav henne trots att ena sorten var det hon ätit i tidigare hemmet. Men Porta 21 Sensible funkar utmärkt för henne. Nackdelen är att det är potatis i det.. Men det är åtminstone väldigt mycket kött.
Dina katters lösa magar, kan det bero på att de är känsliga i magen och helt enkelt behöver lång tid att vänja sig? Framförallt om de är vana vid en helt annan sammansättning.
Tack för svar… :)
#2. Jag vet inte om de är mer känsliga än andra missar. Det jag oroar mig mest över är att de dricker mycket mer än de har gjort förut och att de är lite kassa i magen.
En av de andra kolonikissarna reagerar också på fodret genom att bli dålig i magen… hon får bara 12 kulor av det här fodret och resten RC som vi har gett förut.
Kan det vara så att det är FÖR BRA mat för dem, ovanan att få det här fodret och kanske just sammansättningen.
Ingen annan som reagerar på att magnesiumhalten är rätt så hög?
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Jag tänkte först köpa hem detta fodret, men det var några som varnade för magnesiumhalten, så jag avstod trots allt. Tar det säkra före det osäkra :)
Själv är jag inte så insatt i det hela, men har förstått att maxgränsen/rekommendationen för magnesium är 0,09%?
Mvh,
Catarina
Ja, jag vet faktiskt inte, ångrar lite mitt tidigare inlägg…
Någon som kan svara på vad som kan hända med katten om magnesiumhalten är för hög?
Jag har själv stor beslutsångest i vilket torrfoder jag ska välja. Velar mellan 2 stycken…
Känns som att det finns för- och nackdelar med alla torrfoder…
Mvh,
Catarina

För mycket magnsium kan orsaka urinsten. Men alltså det där med magneisumhalten är det så olika bud om. Det finns en rekomenderad maxgräns på 0,09, men å andra sidan så äter ju en katt mindre av ett foder med högre köttproteinvärde än av ett med lägre köttproteininehåll som innehåller mindre magnesium och som katten måste äta mer av. Det jämnar nog ut sig där rättså bra i slutändan.
Porta 21 Sensible är så nytt så det finns ju liksom inga erfarenheter av den biten än, med hur bra det egentligen är.
Men sen ska man ha å åtanke också att kattens naturliga bytesdjur innåhåller långt mycket mer magnesium än var torrfodrena gör, men då får katten i sig mer vatten. Därför är det bra att se till att katten dricker mycket, och servera blötmat ofta utöver torrfodret.

#7 Ja jag gör också det. Men jag ger dem mycket blötmat, och de fångar mycket eget om vår, sommar och höst. Samt att de dricker ganska bra, gärna från gamla vattensamlingar i burkar eller vattenpölar, hehe.
Jag ger mina katter endast blotmat och forsoker introducera de till kott mer och mer for att i slut andan endast ge dom BARF
Jag var dock valdigt noga med att katterna skulle dricka mycket nar de at torrfoder darfor skaffade jag mig en vattenfontan vilket faktist gjorde att katterna drack mycket mer.
Medarbetare på matlust
Jag vågar inte ge mina katter Porta 21 fullt ut pga magnesiumhalten.Så jag blandar det med RCs Young Male. Då får jag ner magnesiumhalten och upp kötthalten.