Introduceras för andra?
Hejsan!
Om 1v ska vi hämta hem våra kattungar de kommer att vara 12 resp 14 veckor gammla.
Jag har två döttrar 5år och 8år och de har längtat lääänge efter en kattunge och fått längta i 4v efter just dessa två :). Eftersom de är barn och är så spända inför detta har dem redan berättat om de för alla sina kompisar och lovat dem att de ska få komma och titta på deras nya kattungar så fort de kommer hem.
Så min fråga är hur tidigt kan man låta andra komma och titta på katterna?
Jag har förklarat för barnen att katterna måste först vänja sig vid oss och vårt hem och lära sig att vi är deras nya familj och att de ska känna sig trygga med oss. Men hur länge tar det ung innan de är redo att träffa andra ( 1åt ggn så klart) . Man måste alltid ha exakta svar för mina barn ha ha.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tycker ni ska ge de små ett par dagar och se hur de verkar. Vissa kattungar kan ligga och gömma sig i början och de måste få en chans att komma när de är redo och när det kommit så långt bör de först få bo en sig med ER familj. Andra kattungar är trygga och älskar allt och alla med en gång. Mitt råd är oavsett personlighet ge dem två dagar att bo in sig och sedan avgöra om de verkar redo för besök, Att katterna känner sig trygga är oerhört viktigt.
Lycka till och grattis till de små :)
#1 Tack :) !
Jag hade tänkt en vecka eller två :) !
Om det är nyfikna och orädda kattungar som inte gömmer sig utan letar äventyr och nya grejjer och verkar "oberörda" över flytten skulle jag säga 2 dagar.
Men samtidigt tycker jag man ser på katterna om det är okej att låta folk komma på besök. Barn kan ju vara mer klängiga och pilliga än vuxna och det måste man också tänka på.
Sen ska man vara redo själv också, känns det okej för er människor?
Sätt upp regler redan nu för vad barnen får och inte fårgörna med katterna om det kommer hem besök.
T.ex går katten/katterna och sover så ska dom få vara ifred, man ska aldrig störa en katt som sover, vet att när dom är små är sömnen jätte viktig för utvecklingen.
Låta katterna ha ett ställe där man låter dom vara hel ifred, kattkorg exempelvis.
låta dom äta ifred utan en publik som ojjar och beundrar O.s.v :)
#3 Vad skönt att man får bekräftat att man inte är helt ute och cyklar :) !
Jag tror att jag ändå har bättre koll än vad jag trodde från början men jag vill verkligen vara säker på att jag har kollat upp det med er som faktiskt har katt och som kan berätta vad man ska tänka på för jag vill verkligen att de ska få det riktigt bra hos oss :) .
Jag har sedan vi tingade katterna för 3v sedan pratat med barnen om dem och vad det innebär , vi har haft det som gonatt sagor typ :) . Jag har berättat att de måste låta katterna sova när de sover och inte gå och plocka upp dem eller pilla med dem, och de har fått lova att inte göra det. jag har också sagt att man måste låta dem äta/dricka ifred och att det är super duper viktigt att när vi tar hem dem att vi måste låta dem undersöka vårt hem först och låta dem bestämma när de är redo att komma fram till oss. Så att inte barnen liksom hänger efter dem och försöker "ta dem" och plocka upp dem mm innan de är redo. Jag har upprepat detta för dem flera ggr i veckan och nu går jag igenom allt med dem igen när det är så nära . Jag har även talat om för dem att de måste vara lugna runt katterna och inte "sprattla" (göra hastiga rörelser) så att katterna bli rädda för dem.

Även en till synes trygg kattunge kan bli väldigt stressad av för mycket besök innan den bott in sig ordentligt i hemmet. Jag själv skulle säga en vecka om kattungen är trygg och framåt, längre om den är blyg och osäker. De har ju liksom precis flyttat ifrån sin mamma och syskon, sin trygga familj och sitt trygga hem, till ett ställe som är HELT nytt för dem - nya lukter, nya människor och nya rutiner. Ska det dessutom komma ännu fler främlingar och hålla på med dem kan det bli rätt jobbigt för de små. De är ju bara bäbisar och behöver få landa ordentligt i sitt nya hem innan en massa fler främlingar plockar med dem.
#5 Är helt med på ditt spår. En vecka är ett bra tid att säga till barnen, även om kattungarna skulle vara redo tidigare så får dom bara mer bo in sig tid med er! :)
Jag skulle också säga en vecka.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Oki va bra 1 vecka var så jag hade tänkt också , tänkte att 2 dgr tar det för dem att vara ok med oss (förhoppningsvis). Jag tänkte tom upp till 2v, och jag vill helst inte själv ha alla deras kompisar springandes här med en gång jag vill liksom gosa mig mätt på dem själv i en vecka minst och inte riskera att förstöra deras trygghet.
Tack snälla för era svar är verkligen glad att jag hittat hit :) !

Ju längre tid desto bättre, så bestäm du hur lång tid det ska dröja.
Ett annat tips är ju att exempelvis efter 1 v och kompisar får börja komma så kan du ju säga att en kompis var är okej per vecka i början (vet inte hur många barn du har)
då slipper du en massa barn som springer fram och tillbaka och sen varje dag :)
#10 Jag har två barn 5 ovh 8 och det är framförallt 8 åringen som vill ha hit sina kompisar och jag har sagt till henne precis så som du skriver 1 kompis efter 1v och inget springande in och ut. Jag tror iofs att det kommer ge sig självt lite grann jag tror hon själv kommer inse att det inte är så kul att ha andra barn pillandes med "hennes" kisse jag tror dessutom inte hon kommer känna för att träffa sina kompisar ett tag framöver (mer än i skolan) utan kommer springa raka vägen hem till kattungarna för att vara med dem. Hon älskar verkligen djur och har fått "växa upp" med djur då hennes faster har en stor gård med hästar hundar katter kor osv hon har alltid varit snäll med djuren och mån om dem. Lillasyster är också snäll men kanske inte riktigt lika intresserad mer än av "sin egen" blivande katt :) .
#11 Låter toppen. önska jag inte hade alla mina allergier som hindra mig som barn att umgås med djur. har två huskatter jag tål någolunda hemma hos mina föräldrar och sen har jag hittat en ras (cornish rex) som funkar för mig. Är som ett litet barn eller mamma åt dom. Folk kallar mig crazy catlady för att jag ska kolla upp allt och se till att dom har har allt dom behöver. tror jag tar bättre hand om katterna än mig själv haha ;)