Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2028 ggr
anna6807
0

Mix av raser

hej

Jag letar för tillfället efter en långhårig kattunge utan att behöva betala flera tusen. Jag ser de på annonsena att det paras friskt mellan olika raser.

Finns det några nackdelar med det, förrutom att ungarna inte blir rensariga? jag tänker på hummör od. Dvs vågar man köpa en sådan unge?

/Anna

Ketang
0

Personligen hade jag inte gjort det. dessutom brukar blandraser mellan renrasiga kosta en slant dom med! En vanlig bonnkatt kan du få gratis om det handlar om pengarna…

noir
0

nackdeln, du vet inte vad du får

En katt ska man leva med under en lång period, man ska inte bara välja första bästa. se dig för.
jag ångrar inte att jag köpte mina renrasiga katter.
ett tips är ju att besöka katthem, där finns kattungar och vuxna och dom brular vara kunninga och hjälpa dig hitta rätt :)

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det beror väl på om det är en godkänd utparnings kull.Jag har gjort ett par såna och de katterna registreras som den ras de blir.Dvs mina lockiga kattungar i de kullar blir La permer och de rakhåriga reggas som XLH.(ej godkänd långhårig katt)

Att para hur som helst utan någon plan ser jag ingte värde i.

Jag tar ut självkostnads pris på mina rakhåriga avkommer .Då är de vaccinerad x 2 Id-märkta besiktigade och har stamtavla.

Stolt ägare till tre La permer

[sakring]
0

Oftast så använder man detta för att kunna ta ut lite mer pengar för katten. Det behöver inte vara någon rasmix utan det kan vara en vanlig hederlig huskatt som är långpälsad.

Om du vill ha en sådan så köp en men var noga med att den är chippad och vaccinerad och vet.besiktad  innan.

dagdrivarn
0

Det finns definitivt en hel del risker med att köpa en blandras över huvudtaget, du har ingen aning om vad du får, det är ytterst sällan hälsotestat bakom. Ofta är inte ens de enklaste kraven som navelbråcksfrihet kollat. Temperament och annat tas heller ofta inte i beaktande, katterna är oftast både obesiktigade, ej id-märkta och ovaccinerade.

En blandras tar de som regel 2000-4000 SEK och då får du själv lägga ut ca 900 SEK på vaccinationer. En huskatt (vilket katten är då den inte är registerad) får du livförsäkra för MAX 1000 SEK vilket gör att OM katten dör så får du inte tillbaka det du lagt ut på den.

En registrerad raskatt kostar mellan 5000-8000, de är vaccinerade x2, id-märkta och veterinärbesiktigade. Föräldrarna är ofta hälsotestade och det ligger ofta stor planering och eftertanke bakom kullen (obs viktigt även vid raskatt att välja en bra uppfödare). En raskatt är ofta redan försäkrad så du slipper ett glapp när du hämtar din kattunge och du kan livförsäkra katten för hela köpesbeloppet vilket gör att om det värsta skulle hända så har du inte förlorat alltihop. Du kan också via stamtavlan spåra generationer bak och kan få reda på en massa saker som temperament och annat en bit bak.

Köper du en långpälsad huskatt se till att hitta någon som är dubbelvaccinerad, id-märkt och besiktigad och betala inte mer än 1500:- om säljaren är så seriös att de kan tänka sig tidig kastrering så kan det absolut vara värt att betala upp till 2500:- så slipper du den biten också :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

noir
0

Jag tänker om man ska köpa huskatt från uppfödarens självkostnadspris så skulle jag vilja se besvis/kvitton så man vet att det är gjort och tillvilket pris. då skulle jag kunna tänka mig gå över 1000kr eftersom det ändå är något man själv får lägga ut på katten.

Ketang
0

#3 gud vad söt den högra katten var!

MonicaLagerquist
0

S*Blå Katten Optimun XLH 25 tackar och bockar.

Ketang
0

#8 som fotograf blir man mycket sugen på en dejt med den katten! ;-)

MonicaLagerquist
0

Du är så välkommen med kameran.

Ketang
0

#10 Du bor möjligtvis inte i närheten av Jönköping Flört

MonicaLagerquist
0

#3 Nej men i närheten av Enköping.

Ketang
0

#12 Aha! Otur som vanligt ;-) Det är lite långt till Enköping för att göra några bilder på en katt tyvärr. Men det hade varit roligt efter som katten verkligen tilltalar mig!

anna6807
0

Tacka alla för bra svar. Efter alla svar så har jag nu börja snegla på katthemmen i stället. Hoppar en långhårig kisse i förmån för några hemlösa kattungar!! Där är de vaccinerade också. Det känns bra.

/Anna

noir
0

ja på¨katthem kan du hitta massa olika mixar, korthår, långhå o.s.v
Hoppas du hittar den du söker, det kommer bli en tacksam katt

[Forest]
0

Vi skaffa en huskatt de kostar lite med men jag anser att man ska ta betalt för kattungar dok ville jag ha en förklaring till just den kostnaden av säljaren/uppfödaren o de tog denna summa för att kastrera honkatten som var en katt som kommit dit för att hon ville bo där antagligen en dumpekatt. Så vi betalde lätt ser gärna till att slippa mer kattungar jag har även sett kvittot efter kastreringen :) Jag är någ lite ovanlig köpare som kräver lite konstigt men jag anser att man inte ska sponsra blandrasavel pga för många oönskade katter  som finns Flört

kicki-mjau
0

ÅÅÅ monica, du har så fiiina katter =)

Lycklig ägare av devon & sphynx

Mig-
0

Jag ångrar att jag köpte en renrasig Maine coon för 7000, den hade all hälsokontroll och mycket seriös bakgrund+ uppfödare, men fick kattsnuva i alla fall, fick inte ut ett skit på varken dolda fel eller livförsäkringen…då har man en sjuk katt för väldigt dyra pengar, tycker att man kan få samma sak för 1000 kr (blandras då) lycka till :)

AgnetaB
0

#18 vad tråkigt! Menar du att den hade det med sig när du köpte den? Borde man inte få lämna tillbaks den då o få pengarna tillbaks.

[sakring]
0

#18 Livföräkringen? Dog katten?

MonicaLagerquist
0

När insjuknade katten?Hur länge hade den bott hos dig då?

Ketang
0

#18 Din erfarenhet säger inte så mycket om rasvalet utan mer om försäkringsbolagens brister tycker jag. Allt kan hända, det är levande djur vi pratar om. Oddsen att få en frisk katt är större om man köper en renrasig med kontrollerad bakgrund än om man köper en bonnkatt som parat sig med en "snyggherre" ute på vift. Sen är det ju viktigt att man kollar upp uppfödaren så att denne verkligen ÄR seriös också. Bara för att det är renrasigt betyder det inte automatiskt att det är seriöst tyvärr.

Så med mycket efterforskning och nogrann koll har man i alla fall gjort vad man har kunnat. Sen är det bara att hoppas på att det räcker.

Mig-
0

19# jo smittan kom från uppfödningen, då hans halvbror också fick det. Pappan dog av mun-cancer…

20# nej, han lever-fast jag vill hålla på med utställning och avel, men det går inte nu..

21# han började hosta 2-3 veckor efter hämtningen i slutet av förra sommaren, men uppfödaren och vi trodde inte det var något alvarligt, sen mot hösten började han få lite röd-inflamerat tandkött, som blev värre, vi tog prover för flera tusen, fick knappt ut något på försäkringen- vi fick diagnosen kattsnuva-calicivirus…som inte är et dolt fel, trots att inte vi är smittkällan..nu har vi velat fram och tillbaka mellan uppfödare, försäkringsbolag, veterinärer mm, så vi har nu givit upp och behållt honom, vilket är jättejobbigt, då det inte alls var det jag tänkte när jag skaffade katt tyvärr..

22# jo det är sant, men ibland har renrasiga katter medfödda defekter som hjärtfel o.s.v. men som du säger så har ju oftast seriösa uppfödare koll på sådan bakgrund..men det jag mena var att man inte kan garantera en perfekt frisk katt bara för att den är renrasig med stamtavla.. och uppfödaren var jätteseriös,

vår uppfödare, hon hade den första maine coon-kullen i sverige, alla vaccinationer och hälsokoll..mycket seriös

MonicaLagerquist
0

Var er nyköpta katt er enda katt då?

Mig-
0

24# ja det är min första katt.

Ketang
0

#23 Visst kan det även hända seriösa uppfödare. Men då har man ju gjort vad man kunnat i alla fall. Jag personligen kan ju tycka att uppfödaren skulle gett dig en ny kattunge utan att krångla. Men det är ju helt upp till var och en om man har "den goda viljan" eller inte.

Mig-
0

26# Jag håller med.

MonicaLagerquist
0

Då tycker jag att uppfödaren skulle ersätta er.Smittan kom ju uppenbarligen från hennes katteri.

Mig-
0

28# ja, tycker också att man ska ta det ansvaret, men nu har det ju gått så pass lång tid, så det blir nog svårt att göra något åt det..

[Lillfjanten]
0

nu utpekar du ju uppfödaren i #23.

Erina
0

Visst förstår jag att du är upprörd över att katten blev sjuk och över pengarna du lagt på veterinärvård, men samtidigt så tycker jag att du ska komma ihåg något som betyder mer än allt detta. Din katt LEVER.

Det var inte allt för länge sedan som jag miste min älskade kisse, då han inte gick att rädda. Han fick FIP och det fanns helt enkelt inget att göra. Jag lade ner en hel de pengar, för att få diagnosen som innebar det absolut värsta. Trots att jag i efterhand vet hur det slutade, så ångrar jag inte ett öre jag spenderade, för jag kan se tillbaka och komma ihåg att jag gjorde allt jag kunde.

Förstår din besvikelse, att du inte kan ställa ut, men betyder utställning verkligen någonting i jämförelse med att katten finns kvar hos dig? Det är långt ifrån alla katter som tycker om att ställas ut, så det kanske inte skulle ha funkat ändå. Utställningar är dessutom ett ställa katterna kan bli smittade av diverse sjukdomar.

Skulle du verkligen vilja byta bort honom om du fick den möjligheten? Att du vill ha ersättning av uppfödaren för det du lagt ut tycer jag dock borde vara en självklarhet.

Jättetråkigt när ens djur blir sjuka, men var tacksam att du INTE fått ut på livsförsäkringen, för det skulle betyda att katten inte klarat sig.

Erina
0

TS:

Finns gått om långhåriga huskatter som säljs för 300-500, men då är det ytterst sällan de är vaccinerade eller besiktade. Det innebär ca 600 kr för grundvaccination (2x300). Tror även att "blandraserna" (som i de flesta fall bara antas vara t.ex. delvis Norsk Skogkatt) sällan är vaccinerade. I min åsikt är inte t.ex. 2500 kr (vilket är vanligt att de tar för de s.k. blandraserna) för mycket för en katt. Jag tycker att huskatterna är fantastiska och mår dåligt av att se att de mer eller mindre ges bort. Önskar att 2000 kr vore det normal man fick ge, så kanske folk skulle tänka sig för och inte bara skaffa katt för att sedan inte bry sig.

Jag tycker dock inte om att folk luras och tar mer för katten, för att den ser ut som att den skulle kunna vara delvis norsk skog katt t.ex. Tycker inte att den uppfödningen ska gynnas.

Har du is i magen, tar du det lungt så kommer du att hitta en långhårig huskatt, som inte kostar tusenlappar. Har sett flera på blocket under veckan och jag rekommenderar att du även hör med katthem. De långhåriga går åt mycket fortare, så kolla ofta och ring genast, så finner du nog en liten söt tuss snart :).

Lycka till!!!

[Emma--]
0

#29 Då var inte försäkringen fixad i tid alltså? Uppfödaren borde ha betalat.

För det där kunde ju annars ha hänt vilken katt som helst. Vaccin mot kattsnuva skyddar ju inte 100%.
Dolda fel är väldigt knepigt och är i många fall väldigt meningslöst tycker jag. Men kattsnuva ska ju gå på en vanlig veterinärvårdsförsäkring.

Men att säga att man ångrar köpet enbart för att katten fick kattsnuva förstår jag inte. Hade det känts bättre om katten hade varit billig i inköp eller?

[Emma--]
0

Det jag tänker främst på när jag ser blandningar är risken att det ska finnas avelsförbud bakom.
Sen så betalar man ofta dyrt för en katt som tyvärr väldigt ofta enbart är avmaskad.
Det är ingen avel jag tycker man ska stödja alls.

(Antingen tycker jag man ska hålla på med seriös raskattsavel, eller så satsar man på att kämpa för huskattens status.)

Anibaz
0

Jag har en hona som är en mix av två raser, och hon är en gudagåva.

Helt underbar, älskar barn, orädd, mysig, snäll och helt fantastisk.

Blev rätt förvånad över hur underbar hon var för när vi fick henne sa dem att hon aldrig legat i knä, aldrig kurrar eller myser. Numera ligger hon i knä på mig hela tiden, följer med ut på promenader med hundarna och är världens bästa katt Glad

Jina
0

#26 Varför en ny katt?

Mig-
0

33# Jo, självklart var den försäkrad! varför inte en frisk katt istället för en sjuk? Själv tycker jag inte att någon katt borde behöva leva med en sådan kronisk smitta oavsätt pris:O Men eftersom veterinären inte avgör honom så pass sjuk för att somna in så behåller vi honom, men veterinären vill ju vet gärna "överbehandla" djuren och låta dem lida genom prover och allt möjligt (såg ett inslag om det) bara för att tjäna pengar! :( istället för att ara göra beslutet som ändå måste tas efter något år för att djuret blir sjukt i alla fall. jag vet ju inte hur det blir med just min katt nu, men om det blir värre så kan han ju få smitta som sprider sig ner i tandrötterna och kan ge svåra smärtor..jag har ju ingen aning om han döljer smärtor (vilket djur är bra på) även om han äter och verkar må bra annars…blir bara så irriterad att vi ska ta ansvaret för det. tror inte att någon här skulle vilja få honom gratis? varför skulle jag då vilja ha honom för flera tusen? Jag menar, jag hade ju inte ens lärt känna katten när vi märkte det när han var 16 veckor…

[sakring]
0

# 37 Men du skrev att du inte fick ut något på livförsäkringen. Den faller endast ut då katten dör.

Mig-
0

38# jaha, jag menade veterinärförsäkringen ;) fast vi har även livförsäkring..

[Emma--]
0

#37 men det räknades väl som att katten redan var sjuk innan ni fick hem den och försäkrade den. Det jag reagerade på var att du ångrade dig att du köpte en renrasig katt och att det enda som hade gjort det värt är om du hade kunnat ställa ut och avla? Det lät lite så i alla fall. Är du säker att det ens blir kroniskt smittsamt? För som jag fattat det blir inte så många det. Alltså kan katten leva utan att få problem. Menar inget illa :) tycker väl bara det som är viktigt är att katten mår bra. Och det brukar ju finnas en anledning när man väljer en särskild ras.

xjanniex
0

"Jag tycker dock inte om att folk luras och tar mer för katten, för att den ser ut som att den skulle kunna vara delvis norsk skog katt t.ex. Tycker inte att den uppfödningen ska gynnas."

Jag tycker såklart att det är helt fel att sälja en långhårig huskatt för flera tusenlappar om det handlar om att man felaktigt framställer den som norsk skogskatt eller liknande. Man ska hålla sig till fakta. Men samtidigt handlar det där med priser på långhåriga huskatter en del om efterfrågan också, är det inte så?

Om jag har en kull på 4 huskatts kattungar som jag annonserar ut och en av dem är långhårig och de andra tre korthåriga så skulle jag nog ta lite mer för den långhåriga helt enkelt för att det är mycket troligt att den kommer vara den mest efterfrågade.

Säg att man tar 1000:- per korthårig kattunge för att täcka vaccination, avmaskning, chipmärkning osv så kanske jag skulle ta 1300:- för den långhåriga.

Jag skulle nog göra likadant om jag fick en helvit katt (med hörseln i behåll) eller som på något annat sett hade ett populärt och utmärkande utseende.

Tycker ni det är fel? Oavsätt pris så är det ju viktigast att katterna hamnar hos hem där de blir älskade och får stanna livet ut, men är det annars ok att priset går på utbud/efterfrågan?

MonicaLagerquist
0

Fast jag som då föredrar korthåriga kater och inte gillar vitt får jag betala mer för dom korthåriga som inte är vita om jag köper av dig?

Jag tar ju mer betalt för mina La Permer än vad jag gör för mina rakhåriga utparningskattungar men det är ju lite annorlunda.

skogis Tiger
0

# 41

När jag letade efter mina kattungar satt jag och tittade på annonser på blocket framförallt (eftersom det verkade som att de flesta kattungar fanns där). Jag tyckte det var riktigt jobbigt att hitta en katt till slut eftersom de flesta varken svarade i telefon eller på mejl men vi ringde och mejlade bara på de katter som kostade under 1000:- eftersom det inte är många på blocket som gör mer än att avmaska, och då tycker jag det är väldigt mkt att ta även 1000:- för en långhårig huskatt. Det fanns även en andra kategori av uppfödare också som hade korsningar mellan bara två olika raser ex peser/norsk skogkatt och de ville ha från 2500-3500  för en endast avmaskad katt , det känns inte ok. Jag tror tyvärr inte jag är den enda kattköparen som tycker så. Om man sitter på blocket tillräckligt länge ser man hur de som gått ut med ex 2500:- på sin 12v kattunge sänker priset efter ngn vecka och sedan ytterligare efter två. Det känns som att många uppfödare sätter för höga priser på sina kattungar bara för att de tycker ett de är så söta och tycker att de ska kunna tjäna en massa pengar på dem men vill göra så lite som möjligt. Tror de flesta köpare tycker det är för dyrt för det är inte allt för sällan man ser att samma kattungar som hunnit bli 15v sätts ut på nytt med lägre priser och då är säljarna desperata, då ringer dem tom upp köparen och nästan ber dem ta kattera. Jag kanske är jättekonstig men jag ville ha en kattunge som jag tingat innan den var 12v och som jag hämtar när den är 12-14v.

noir
0

#43 Håller med att det är en jungel där ute. Men dom som gjort rätt för sig och har ett korrekt pris får sina katter sålda. En blandras=huskatt kan bara livförsäkras till 1000kr och har man inte bevis för att man vaccinerat och allt man bör ha gjort innan 12v ålder så är alla priser över 1000kr bara skitpris. Man ska vara försiktig där ute

skogis Tiger
0

#44 Tycker man blir mörkrädd om man kollar annonserna på blocket (inte alla självklart) men väldigt många gör inget annat än att avmaska och vill ändå ha 2500 för katten :( . Jag hade gärna köpt en sådan till det priset men då ska dem vara vaccinerade och vet besigtigade iallafall. Det var tom en som jag hade kontakt med som bara skulle ha 350:- för kattungarna som var 12v men som hade skrivit att om man vill ha dem avmaskade mm så får man betala det själv. Vad jag vet så ska man avmaska kattungarna relativt tidigt första ggn och man ska göra det för deras skull, de kan ju bli jättesjuka om de har mask och de får leva med dem en längre period :( .

Mig-
0

40# min katt har iaf en kronisk smitta som är ständigt pågående(altså sår i mun och svalg samt dålig andedräkt), går inte att veta om det blir bättre eller sämre, det är därför uppfödare och vererinär har avvaktat från att göra något åt det "ifall det skulle försvinna" och nu har det lixom gått så lång tid att man fäst sig vid honom..

44# 45#Ja, tycker också det, väldigt dyrt och riskfullt att strunta i de rekomendationer som finns..skulle jag få en kull med långhåriga kattungar skulle jag vaccinera, avmaska och vet-besigtiga och sälja dem med kanske någon hundring över vad jag lagt på dem, maten kostar ju också, men man kan ju få en renrasig katt med stamtavla för 3000! :O

[Emma--]
0

#46 Tråkigt i alla fall när det blir sådär. Jag fick ju veta vid köpet att en av mina hade en defekt som kanske skulle växa bort. Men jag föll för henne så jag köpte henne ändå. Men jag fick tillbaka lite pengar sen eftersom defekten fanns kvar vid 1 års ålder.
Och i ditt fall borde uppfödaren ha hjälpt till mer också även om försäkringen hade hjälpt.

Hoppas för kattens skull att han blir helt frisk i alla fall.

[sakring]
0

# 46 Om du har fäst dig vid honom varför försöker du då så ifall att omplacera honom?

Mig-
0

48# ja, jag vill ju inte gärna avliva honom.

[sakring]
0

# 49 Fast i inlägg # 37 så säger du att du ska behålla honom.

Mig-
0

50# Vi är lite oense i familjen, men det var jag som jobbade ihop en hel sommar för att få "precis det jag ville ha" jag hade funderat flera år innan jag skaffade katt och ändå blev det en sjuk katt, kändes jättejobbigt för mig..så som sagt är det bara en intressekoll för en eventuell omplacering om vi bestämmer oss för det.