Utlåning av hane?
Ni som har lånat eller lånat ut hane, hur har ni gjort? Ni som lånat ut hankatt, tog ni parningsavgift, städavgift, hur mycket för varje kattunge? Hur många omparningar ingår om det inte blev nåt? Tar ni extra för mat och sand som honan äter/använder? Dela gärna med er av era "kontrakt"! :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har gjort lite olika.Både tagit parningaavgift och inte.Av de runt 60 honkatter som varit här har TVÅ haft mat med sig.Ingen har haft sand med sig.
Fria omparningar så länge hanen är fertil,men jag lovar aldrig att hålla hankatten fertil hur länge som helst.Om han blir tok jobbig så kan jag ev erbjuda honkattsägaren att låna hem honom .
Jag kommar troligen att ta 1500 för parningen och 1500 /per levande kattunge vid fem veckors ålder ,inget tak utan blir det åtta kattungar så är det 8X1500 som gäller.
Det här gäller min nuvarande cornish kille.Hur jag gör med min kommande La permhane vet jag ännu inte.Ev kommer han bara att lånas ut en gång.
Stolt ägare till tre La permer
I min ras tas ibland en städavgift ca 500-1000kr sedan tar man kring 2000-3000kr/levande kattunge. Då jag lånat hane har jag skickat med mat, ger inte uppfödaren samma foder riskerar man ju att honan får magknas.
Då jag inte lånat ut min hane ännu så vet jag inte hur mycket jag kommer att ta. Mest troligt kommer jag följa rasens riktlinjer…
Tycker att det skiljer sig så himla mkt från uppfödare till uppfödare, beroende på vad de sitter på för linjer osv. Det jag har stött på inom kat.IV så är det mellan 1500-3000 i språngavgift, sen mellan 500-1500/kattunge när de är X antal veckor. Ibland är det begränsat antal omparningar och ibland inte.
Ang omparningar så hade jag nog gjort som #1.
Jag skickar med mat med honan.
På mina 3 kullar har det varit 500 språng, 1000 per unge och en omparning vid behov.
Jag har tagit 400;. för mat och sandkostnad i språngavgift, mindre om honan har det med sig, och 1000:- per kattunge.
Har Norsk Skogkatt
/EvaS S*Capsicum´s
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Tack för alla svar! Intressant att läsa.