Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3288 ggr
ringnos
0

Dräktig katt och flytt?

Åh, jag har tabbat mig totalt. Har länge tänkt på att skaffa P-piller eller liknande till katten, men aldrig märkt av att hon löpt och jag antar att jag slutade tänka på det när hon inte uppvisade några tecken på könsmogenhet (trots att hon ju är 9 månader, jättedumt, jag vet…). Alldeles nyss upptäckte vi att hennes bröstvårtor blivit lite rosa och att hon börjat tappa päls kring dem, det känns misstänkt dräktigt.

Vi räknar då med att hon isf är i tredje veckan, bröstvårtorna är fortfarande relativt små. Detta innebär då tyvärr att hon kommer att föda samma helg som vi måste flytta från kåken vi hyr nu. Det är ca 2 timmar med bil till vår nya bostad, så det är ju tyvärr en bra bit för en högdräktig katt :/

Jag känner mig helt förtvivlad och vet inte hur jag ska lösa den här nöten Om hon vid flytten är högdräktig, skulle hon klara av en flytt på 20 mil (med stök, bök, bil och allt vad det innebär)? Vad gör vi om hon hinner föda innan vi hunnit flytta?

Ååh, det är så hemskt, jag känner mig så dum :(

Marad
0

Ta kontakt med veterinären och beställ tid för kastrering omedelbart.

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

kastrering är nog isf enda alternativ då man inte får flytta dräktig katt(om de inte är veterinärbesök) 2v innan förlossning och en vecka efter förlossningen.

ringnos
1

Jag överväger det, men du får gärna berätta varför? För att det är en långsiktig och bra lösning eller för att det helt enkelt är orimligt att katten (och ev. ungarna) skulle fixa en flytt?

ringnos
0

#2 ah, jag missade ditt inlägg innan jag postade #3,

ah, jag förstår, det fungerar ju verkligen inte med övriga livet. :(

OberonsMatte
0

Avbryt dräktigheten genom att kastrera katten bums!

Sajtvärd Katter iFokus

[chriistina]
1

Om du verkligen inte vill kastrera (vilket är det bästa om du inte planerar använda henne i avel), så kanske hon kan bo hos någon annan från 2v innan förlossningen och sen till ungarna och mamman är stora nog att flytta till er?

[Mariefredskatter]
0

Ring imorgon och beställ tid för kastrering! Finns INGEN anledning att inte göra det.

noir
0

Men då blir det ju en omplacering under minst (antagligen mer) 14 veckor….
Är det inte tänkt att katten ska gå i avel så är det bästa att kastrera katten.
Det kostar en hel del att föda upp kattungar om man ska göra det seriöst, med veterinär besiktning, vaccineringar, chipning o.s.v

Jourhemmet
0

Be att få en kastreringtid redan i mor gon, säg att det är akut.

[Emma--]
0

Det hade antagligen inte hjälpt med p-piller heller eftersom det bara förhindrar löp. 

Som #2 säger så får ni inte flytta henne så nära förlossningen. eller efter.

Så i det här fallet skulle det nog vara bäst att kastrera och abortera ungarna samtidigt.

[Norrbysa]
0

Hur har det gått?

paow
0

Går det inte att flytta lite tidigare då?

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

[Maine]
1

Ring till Länsstyrelsen och fråga om du kan få dispens för att få flytta den högdräktiga då det behövs. Vet inte om det funkar så, men det skadar kanske inte att fråga?

Jag personligen är emot abortering av foster, utan har olyckan hänt, så gör man det bästa av det. OM man vet att man har förutsättningarna att ta hand om ungarna sedan naturligtvis.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för!

IceJossan
0

20 skumpande mil för en högdräktig hona låter fruktansvärt jobbigt :(

[Maine]
1

De flesta vägar idag är inte så skumpiga.. Flört

Sagolika
0

Det bästa för katten (och det är vad som bör prioriteras - hennes bästa) är att du låter kastrera henne omgående. Både dräktighet, förlossning & en långväga flytt mitt i det hela är alldeles för påfrestande för henne. En högdräktig hona behöver lugn och ro under såväl dräktighet, förlossning samt de minst tolv veckor som kattungarna ska bo hemma med henne. Bara själva flytten kan vara väldigt stressande i sig. Lägg då till dräktighet & förlossning för en ung förstföderska. Nej, utsätt henne inte för detta!

Hon är dessutom i yngsta laget och inga hälsotester har väl gjorts vare sig på henne eller hanen. Det finns tyvärr inte tillräckligt många bra hem för alla de huskattungar som föds heller. Att föda upp kattungar på rätt sätt är så kostsamt att man oftast inte får tillbaka de pengar man lagt ut, då de i så fall skulle kosta så mycket att ingen vill betala det priset för en huskattunge :( och kan man inte tänka sig att göra det på rätt sätt så ska man inte göra det alls! Man måste övervaka förlossningen och vara beredd på att akut åka in och kejsarsnitta henne. Är hon inte försäkrad blir det dessutom väldigt dyrt.

Jag hoppas du gör det enda rätta för honan och kastrerar henne bums.

ringnos
1

Tack allihopa för era råd!

Eftersom vi när vi misstänkte att vår lilla katta var dräktig var på väg från hemmet så bad vi våra medbos att observera katten för att se om något förändrades och bad dem ta henne till vetrinär om de observerade något. Vår ekonomi var vid tillfället mycket ansträngd så vi höll tummarna allt vad vi orkade (jag hade förstås oändlig ågren över alltihop, men resurserna räckte helt enkelt inte till).. Lyckligtvis så visade det sig att hon inte var dräktig ändå och allt har gått jättebra!

Vi planerar att kastrera henne när vår ekonomi har återhämtat sig igen. Nu är hon däremot innekatt tillsvidare, vilket hittills också har funkat jättebra. :)

Tack igen, allihopa!

[Emma--]
0

Så härligt att det löste sig på det sättet Glad