Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 943 ggr
donnacorleone
0

En till katt?

Hejhej!

Vi har en hankatt på 4 år. Under åren vi haft honom har både jag och sambon i omgångar haft en tillvaro som inneburit rätt mycket tid hemma.

Nu har vi båda heltidsjobb, och jag börjar få dåligt samvete över att ha katten ensam hemma i 8 timmar på vardagar. (Han är utekatt men är inte ute när vi inte är hemma.)

Därför har jag funderingar på en katt till för sällskap. Ja, det är inte ju inte så att tanken på en till gör ont för vår del heller… ;-)

Inget tyder på att vår kisse mår dåligt just nu, så kanske är det just enbart mitt dåliga samvete som spökar, men jag vill ändå skicka ut frågan här och höra vad ni tycker och hur era egna erfarenheter på området ser ut?

Tack!

Jourhemmet
0

Jag tycker att ni ska besöka ett katthem och hälsa på katterna där. Berätta vad ni söker och vad för katt ni har så kan personalen hjälpa er. Fungerar det inte så har ni alltid möjligheten att lämna tillbaka katten. Jag tycker att ni ska prova med en jämngammal katt.

donnacorleone
0

Tack för ditt svar. Ja, om vi skaffar en katt till så är det självklart för mig att det blir en från ett katthem. Och jag kan mycket väl tänka mig en "äldre" katt.

Men frågan kvarstår - är det bättre, generellt, att ha 2 katter i vår situation eller gör det detsamma för nuvarande katten?

noir
0

jag har en omplacering som mott med oss snart ett år. Hon klara dig hemma själv men jag mådde dåligt av att lämnna henne och när man kom hem kunde hon ignorea mig helt för att jag varit borta. Dagen efter satt hon som ett plåster på mig och jag kunde knappt göra något utan att hon vakta mig och skulle gosa i kapp missad tid.

Nu har vi köpt en kattune som bott hos oss i en månad. Det är stor skillnad nu. Dom är med varandra hela tiden och när man är borta lite längre så bryr dom sig inte märkvärt, bara man gosar och skämmer bort dom när man kommer hem.

Det är jätte skönt för mig att veta att katterna har det bra dom gånger dom får vara ensamma. Så jag säger go for it! Tar ni katt från katthem kan ni ju välja en individ som går bra med andra katter.
Det är oftast lättrare att före ihop vuxen katt med kattunge, men för det är det inte omöjligt med två vuxna, det tar bara lite längre tid. Ibland kan det gå snabbt också. beror lite på individerna.
På ett katthem har dom ju stor erfarenhet av att sätta ihop katter så där kan du säkert få värdefulla tips

Jourhemmet
0

Alla som köper katt från katthem tycker jag är värda en stor stjärna i himlen. Klart att din katt ska ha en kattkompis. Det är inte alla vuxna katter som uppskattar en kattunge då dom kan vara lite för busiga för den vuxna kattens smak.