Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 716 ggr
[Thiah]
0

Dålig mage/kräk fråga

Hejsan Allihopa,

Försökte titta efter om en gammal tråd kunde ge mig några ledtrådar men hittade inget så jag skriver ett nytt inlägg.

Har en 2 år gammal hankatt som några gånger lyckats smita ut och varit borta över natten. Han har varit sig själv närhan kommit hem förutom denna gången. Han kom hem på söndagen och allt verkade bra. På måndag kväll började han bete sig konstigt och vi konstaterade att han hade ont i ett ben. Tror han blivit biten av nått litet djur för det gick över till tisdagen och då kunde han stödja bra på benet. Sedan var han lite deppig till och från fram till i går.

Han fick lös mage igår och det fastnade i pälsen. Han hade smetat bajs runt hela lägenheten för att försöka skrapa bort det. Han hade även kräkts en gång. När jag tvättade honom såg jag att det fanns mycket gräs i allt detta och trodde då att det var det som varit orsaken. Vi har även bytt godis sort. Allt var efter det frid och fröjd och han har betett sig någorlunda normalt (vem skulle inte bete sig konstigt efter en sådan pärs). Jag trodde att allt var bra idag men nu kräktes han igen….

Kan det vara mask i kombination med nått han ätit ute? Eller bara mask? Eller…?   Vi har nu tagit bort maten för att låta hans mage vila lite,läst att det kan hjälpa om det är nått med maten (han har ätit samma foder i 6 månader och det har inte varit nått problem.) Han har annars ätit och druckit som han brukar.

Vad tror ni?