Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 4299 ggr
Ilya
0

Halsband VS sele

Vad är bäst att ha på katten när man är ute - halsband eller sele?

Ilya
0

Tycker själv att halsband verkar bättre ärligt talat, katten har så "elastisk" kropp så selen får han av sig på något sätt.

Men har förvisso aldrig testat halsband så kan egentligen inte jämföra med annat än att sele känns lite opålitligt.

Kanske jag som har "fel" modell..

Sehvrin
0

Sele om man är ute på promenad, många selar har ju varianten med halsband (H-selar, kanske de kallas?)

Skulle aldrig gå ut med halsband och koppel, för det känns alldeles för riskabelt. Katter har en tendens att få av sig halsband (och bra är väl det för utekatter som har halsband).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

katterna
0

Jag har halsband på mina katter när vi är ute och går och med sån ägarinformations pingla, ingen sån kula som låter. Det har jag ifall dem någon gång skulle lyckas rymma när vi är ute. Sen använder vi selar, vet dock inte vad dem heter. Men båda framtassarna ska man trä igenom det och runt magen, så kopplar man det på ryggen. En mycket bra sele iallafall :). Jag har testat någon sån som man hade runt halsen och magen, tyckte inte om det. Så fort katten rörde sig så spändes det åt runt halsen. Så den åkte i soptunnan efter första gången. Jag skulle nog aldrig våga testa att ha kopplet i katthalsbandet,lättare för dem att få av sig halsbandet om katten tex går in i en buske och du ska få ut katten därifrån. Spretar då katten lite emot så åker nog halsbandet av också.

jollycox
0

Jag har sele(puppia), tycker det är bäst om dom blir rädda och springer tills kopplet tar slut. Svårare att ta sig ur också. Ibland har jag min ena i halsband men det är bara väldigt korta stunder(5min) på tomten och han är lugn när han är ute.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ravenkitty
0

#4 Puppia är superbra! Håller helt med :D

Fridaybrew
0

Sele 100%

/Fridaybrew

Sophey
0

Jag anser att sele ar mycket battre eftersom det inte tar at runt nacken och speciellt med tanke pa att katter har sadan tendens att springa tills kopplet tar slut och det tar riktigt mycket stryk pa nacken.

Eftersom ett flertal hundar fatt pisksnartsskador eller i andra ord whiplash skador efter att ha sprungit tills kopplet tagit slut kanner jag inte for att utsatta mina katter for en sadan stor risk.

Medarbetare på matlust

[Starchildsiames]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett sele från djurmaxi.se som kostar hälften av vad ett puppiasele gör och det är jättebra! Kardborre runt hals och mage + ett knäppspänne som gör den rymmningssäker, finns för kaniner också som passar minder katter, mina siameser passar den perfekt för. Googla kaninsele för jag vet den ska finnas hos fler säljare.

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag går inte med min katt i koppel överhuvudtaget, men jag skulle aldrig få för mig att sätta ett halsband på katten. Har haft sele på han ett par gånger dock.

Skulle katten få för sig att springa så blir det ett fruktansvärt drag i halsen och i värsta fall knäcker katten till nacken och får ont av det plötsliga hugget då kopplet tar slut.
Dessutom stryps katten jätte mycket när den går emot halsbandet eller springer iväg av någon anledning och det tar stopp.

Liksom katter så har även kaniner en otroligt smidig och elastisk kropp, men inte går man med halsband på de inte.
Det gäller helt enkelt att hitta rätt sele och man kan hitta otroligt bra selar att beställa hem. Jag rekommenderar starkt H-sele, där stryps djuret ifråga aldrig oavsett hur mycket det drar, den är ganska svår att komma ur om den sitter rätt och den ser ut att vara så mycket bekvämare än de andra.

Blev osäker så kollade på google.
Nu fick jag inte till så båda öppnades i nytt fönster, utan den ena öppnas i samma fönster av någon anledning trots att jag satt på nytt.

Denna är livsfarlig då den stryper djuret enormt mycket så fort det blir minsta drag i kopplet. Fy!
Denna är betydligt mycket bättre och det är denna som jag menar, sitter den rätt så stryper den inte djuret och djuret ifråga har väldigt svårt för att komma ur det. Blir det drag i denna sele så faller trycket på bogen och inte på halsen.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Malin]
0

Sele, helt klart!

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har vanlig, röd sele på min lilla Noggis Glad

Han är mest laid-back när vi är ute och ligger i gräset och chillar och betar lite, han brukar inte gå runt så mycket Tungan ute