Drömmen om orientalen
Jag har nu en huskattstjej hemma som är alldeles fantastisk. Trots detta har sakta men säkert en ny dröm börjat ta form inför framtiden. En alldeles egen chokladfärgad orientalisk korthårskatt. Allting började med att jag såg bilder hos någon uppfödare på en chokladfärgad kattunge. Jag började googla och hittade en bild på den vackraste katt (förutom min egen, lite partiskt sådär) jag någonsin sett. Alldeles chokladfärgad med ett otroligt vackert huvud, stora öron och kloka, intensivt gröna ögon. En sån ville jag ha! Nu har jag läst runt lite om rasen och vänder mig till er.
Är det någon där ute som har orientaler och vill delge mig sina upplevelser och historier kring denna fantastiskt vackra katt? Jag har inga egna erfarenheter av rasen sedan tidigare (inte heller av siames) utan har bara vuxit upp med huskatter. Sen undrar jag lite försiktigt om det finns någon uppfödare eller annan person i Stockholmsområdet som har orientaler och känner att den har möjlighet att låta mig komma och träffa orientaler för att se hur denna katt är i "verkliga livet".
Mvh Towe
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett tips är att besöka en kattutställning. Där kan du gå runt och titta på katterna och träffa och prata med olika uppfödare av rasen!
Den enda jag kommer på som har den rasen här på sajten är väl Tuska? Fast det kanske var enbart siameser?
Vad roligt att du har fått upp ögonen för de orientaliska katterna 
Jag har själv en oriental (och två siameser) och skulle kunna skriva ett oändligt långt inlägg om hur underbara dessa katter är, de är läraktiga, kärleksfulla, nyfikna, sociala, och älskar verkligen sina människor. De flesta är riktiga knäkatter och älskar att följa efter en och "hjälpa till" med allt.
Här kan du läsa mer om hur orientaler är:
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Nej då Jag har Siameser och orientaler och gammelmor här i huset är en chokladoriental. men har för tillfället inga fertila bara 6 st kastrater. Sökandet är på G efter en unge nu.
Zakira gå in på Siames iFokus där hittar du orientaler och säkert någon i din närhet som du är välkommen till för att kolla dessa katter.
På siames/oriental gruppens hemsidan hittar du uppfödare av rasen.
Jag har siameser och huskatter ihop och det är alldeles underbart och har fungerat jättebra från början:)