Blod och diarré!
Jag upptäckte här för ca 3 dagar sedan att det var mörkt blod i mitt katts avföring, avföringen var även lös.
Han är en kastrerad hankatt på ca 2 år.
Han har på senaste tiden vart lite hängig och ligger för det mesta bara och sover. Tror att det lite beror pga att vi nyligen flyttat, han har också börjat kissa på ställen utanför lådan vilket han aldrig gjort förut. Tror att det lite har med flytten och att han känner sig stressad men den blodiga avföringen gör mig orolig.
Är det någon som har koll på detta om vad det kan bero på?
Alla tips är guld värt.
Kanske det blir en liten tripp till veterinären.
Var det bara pyttelite blod, en droppe eller så så hade inte jag varit orolig. Ibland när de är irriterade i magen kan det komma någon liten droppe blod från ett brustet blodkärl vid analöppningen.
Däremot hade jag varit mer orolig över att han är hängig/påverkat allmäntillstånd och att detta hänger ihop med diarren. Jag hade börjat med att ringa veterinären för att rådfråga iaf.
Mörkt blod ska man alltid vara observant på liksom på oss människor. Är blodet ljust så kommer det från analöppningen eller en liten bit in. Mörkt blod kommer längre in ifrån så sök veterinär. Kisseriet kan ha med saken att göra också, att han har ont.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är inte bara en droppe utan mörkt och kommer mellan bajset om man säger så och det är mörkt :( Det blir nog att ringa och rådfråga veterinären på måndag.
#3 det tycker jag du gör rätt i. Som det andra säger så är mörkt blod tecken på att något kan vara galet i magen eller övre tarmsystem, iaf på oss människor och tycker att de bör vara lika för djuren :)
Hoppas det inte är något galet och din kisse är frisk och kry :)