Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1313 ggr
freudiana
1

Diarré/lös avföring?

Hej!

Min 3 år gamla steriliserade katthona började för 2 månader sedan kissa inomhus, vilket hon aldrig gjort tidigare. Samtidigt hade hon lös avföring/diarré (bajsade inte oftare än vanligt). Vi trodde att hon kanske kissade utanför lådan pga att hon inte "grävde ner" sin lösa avföring och tog henne till veterinären. Veterinären misstänkte urinvägsinfektion så kisse fick antibiotika i 10 dagar och hon slutade att kissa utanför lådan.

Men nu har det gått nästan 2 månader och katten har fortfarande väldigt lös avföring titt som tätt. Jag har testat att hålla mig till ett och samma foder samt att ge henne mindre portioner för att se om hennes diarré blir bättre. Men inget jag har gjort har gett nån indikation på vad som kan vara problemet, diarrén verkar bara variera i grad. Vad kan problemet vara? Tips?

line84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad ger du för foder? När min katt var dålig i magen gav jag bara kokt kyckling och kokt fisk (efter samtal med vet.) tills han var bättre. Det tog ett tag men det gick över. Det finns olika sorters pasta man kan ge katter med dåliga magar tex zoolac. Jag hade åkt in med henne igen, eller iaf ringt till veterinären och rådfrågat dom. Nåt är ju fel. :S Lycka till.

ravenkitty
1

Här har det också varit problem med diarre och såna saker, det visade sig bero på foderallergi och fiskkänslighet.. Jag trodde först inte det var sant men provade att byta foder och det hjälpte :)

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du uteslutit parasiter som tex giardia och tritrichomona?

freudiana
0

Hej! Kisses mage har blivit bättre genom att jag håller mig till ett och samma foder, och inte "varierar". Det är nog nån typ av känslighet i matsmältningen som är problemet. Håller dock ett noga öga på kisse framöver! Tack för era svar! Om problemet kommer tillbaka så tar jag henne till veterinären.