hur gör uppfödare...
satt och funderade på det här med revirmarkering.
Min hankatt skakar ofta på svansen och det ser ut som han revirmarkerar men gör inte det (han är kastrerad). Har känt på området han stått vänd mot men aldrig känt något blött.
Men min fråga är hur uppfödare gör som troligen då har fertila han- och honkatter i samma lägenhet/hus.
Det måste ju revirmarkeras något så fruktansvärt? För det går väl inte att undvika? Luktar det inte till slut?
Som ni märker har jag ingen aning om sånt här… :)
Vet inte om jag lagt det i rätt grupp :P

Katter har körtlar som de släpper ut doftämnn ifrån vilket de ofta gör när de darrar så där på svansen. Dessa dofter är dock luktfria för oss människor men uppfattas av andra katter. De har ju doftkörtlarr lite överallt bland annat i ansiktet, på trampdynorna, ovansidan av huvudet och även på ryggslutet.
Revirsprayning ser likadant ut men är av en annan typ eftersom katten då släpper ut en dusch med urin alt. sätter sig ner och ger ifrån sig en skvätt.
Vad gäller fertila hanar och revirmarkering så får man inte glömma två saker.
A: Revirmarkering är inte bara förbehållet hanar utan även fertila honor. Dessa kanske mest i samband med löp men en del även mellan löp. Honor kan vara precis lika illa som hanar vilket många inte vet :-)
B: Långt ifrån alla hanar markerar revir alls eller i andra fall mycket lite. Jag har själv två (tidigare tre) hanar gående ihop utan så gott som några problem alls. En av dem kan ibland markera i diskhon och det kan ibland gruffas lite men som regel sköter de sig utmärkt. Det går inte att märka att det alls finns fertila hanar hemma hos mig, vilket jag är otroligt tacksam för det hade inte fungerat annars då jag bor i hyresrätt och har grannar nära inpå.
Hoppas det gav lite svar på frågorna :-)
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hankattsbyxor används här då hanen vistas utanför "sitt rum". Inne i sitt rum är han strilfri än så länge…
#2 Ursäkta OT, men bor hanen i eget rum?
#3 jepp =) Han har just nu ett stort lyxrum med innätad altan. Han bor dock i min lägenhet (inte ute i ett egen hus på tomten) och får kel och lek ofta. Går även ut med han i koppel så ofta vi kan. Han får även vara i övriga lägenheter men då med byxor på då jag inte vill ha nerkissade soffor och väggar. Det går ingen nöd på han.
#4 Varför inte kastrera när/om hanar börjar strila?
Jag tror det är väldigt olika hur uppfödare gör! En del hanar markerar ju knappt alls, jag har själv turen att ha en sån hane. Han går fritt med oss precis som alla andra katter. Om han börjar markera, har jag ett eget rum åt honom till han har fått avklara sina parningar (vilket inte är så många). Nu har jag bara en fertil hona, så i dagsläget är det inga problem att ha honom ute bland resten.
En del kan så klart inte ha sina hanar i lägenhet för de skriker och markerar fruktansvärt mycket. Dessa uppfödare kanske har egna rum i hus, eller hankattshus till sina hanar. Andra kanske väljer att stänga av en del av huset till just hanarna, med nätdörrar eller liknande. Visst blir det mycket jobb att ha hane om han strilar och skriker, något man i 99 fall av 100 får räkna med. Det är massa städning, förstörda möbler, sömnlösa nätter osv osv.
#5 för att de är min avelshane kanske… ;) Svårt att fortsätta uppfödning om man kastrerar alla katter
#6 Jo, så är det när man har avelshanar, därför vore det väl mer praktiskt att kastrera om hanen fått ett antal kullar och sen börjar skrika/strila? Sen vad gäller förstörda möbler mm, så är det ju självförvållat..
Man har ju ett val.
#7 Jag förstår faktiskt att det är avelshanen, men många kastrerar då de börjar strila. Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att avskärma någon katt, men som sagt, jag är väl för blödig för det. Att sätta på en katt byxor skulle aldrig falla mig in, då skulle det bli kastrering.
Inget illa ment, men ibland har jag svårt att förstå uppfödarmentaliteten. Har väl läst för många skräckexempel om avelsmaskiner. Många gånger så ser man samma pappa till kullar, och det ser tråkigt ut. Säger INTE att du har det så, utan det är en allmän tanke.
#8 I min ras är det mer regel än undantag att fertila djur(speciellt hanar) börjar strila tidigt…Min hane börja strila som 7 månaders så är det tok förtidigt att avla på enligt mig och för att vissa hälsoundersökningar inte kan göras föränn vid 1 års ålder så måste man göra vissa åtgärder.
Jag kommer inte skynda med kullar och tulla på hälsan om katten mår bra som de är nu. Vissa hanar därimot tycker de är jobbigt att vara fertil, skriker, avmagrar mm en sådan hane skulle jag inte kunna hålla på detta sätt.
Det är inte alltid en dans på rosor att vara uppfödare, de verkar många faktisk tro.
#9 Jag tror absolut inte att det är en dans på rosor, men man har ju valt det själv och vet vad man gör och vilka konsekvenser det kan bli. 
Sen vet jag inte om det är så, men en del uppfödare kanske låter köparna få betala det som blivit förstört?
Nu kanske jag är helt OT, om så är fallet så får väl nån hojta till!
Självklart försöker uppfödare att få tillbaks så mycket som möjligt av de kostnader vi har satsat på vår uppfödning. Kan vi baka in den sönderpissade soffan i kattungepriserna är väl det bra? Vad jag vet behövs hankatter för att det ska finnas kattungar för folk att köpa. Då får de väl betala för vad "produktionen" kostar. Skulle alla hanar kastreras så fort de börjar strila skulle vi knappt kunna föda upp katter. Att strila är trots allt det normala för hankatter. Sedan kan omfattningen skilja mellan individer och en del strilar bara i perioder. De som inte strilar alls är i det stora hela en minoritet.
#11 Jovisst, för uppfödaren är det ju bra att få tillbaka pengarna. Men som köpare vill jag inte betala en tusenlapp extra för en soffa. Men det är ju en orsak till att priserna kan variera en hel del, och det är ju bra att veta.
Tänk att det behövs hanar för kattproduktion, det visste jag inte! 
Håller med Maine.. För mig är katten en familjemedlem och jag skulle inte klara av att ha en katt i ett annat rum. Nu säger jag inte att det är så här hos annzoo!! Men när jag varit på jakt efter ny katt har jag sett många hanar sitta i egna rum just för att de inte går att ha ute i lägenheten/huset. Ibland har de haft en egen bod ute eller ett eget rum. Tycker inte att det känns ok, jag hade aldrig valt att ha det så.. Men samtidigt förstår jag ju att man vill att aveln ska rulla på.. Hos mina uppfödare har hanen gått tillsammans med familjen och klarat det bra. Annars hade jag nog inte köpt katt därifrån.. 
#9 Tja att låna hanar av andra är ju inte billigt…ca 2000kr/kattunge etalas i min ras så de som lånar ut får ju igen lite av vad de kostar att få saker förstörda och de som inte lånr ut "tjänar" ju in språngavgiften. Kattungarna säljs ju för samma pris.
Var glad att du slipper betala ett avelspris för sällskapskatten för att uppfödaren har importblod. Då skulle du nog få skrämselhicka då avelspriset kan vara de dubbla som sällskapspriset hos vissa raser.
Det är fritt att välja vem man köper katt av och av den här tråden att döma vill ju inte folk stödja uppfödare som har hanar i begränsade utrymmen. Då kanske det är värt att betala lite extra för en katt ifrån en uppfödare som låter den strilande hankatten gå lös i hemmet och förstöra.
Sedan tror jag inte att särskilt många uppfödare lyckas få så pass betalt att försäljningen av kattungar täcker upp för de skador en strilande hane kan orsaka.
Nu skulle jag aldrig låta en strilande hane komma i närheten av soffan (här ryker kulorna när de börjar strila), men jag har svårt att tro att jag skulle lyckas få ut 15000 kr av kattungeköparna… för att ersätta soffan. Bara en soffa på 3000 kr skulle innebära en extra kostnad på 500-1000 kr/kattunge och det finns ju en gräns för hur mycket folk betalar för en sällskapskatt.
Men det skulle vara schysst att kunna få tillbaks för alla utlägg man har. Inget snack om saken.
#15 Jag vädrar bara mina åsiker precis som du och alla andra. Men inte betalar jag extra för en "frigående" katt, jag skulle inte köpa katt alls av den som har avelshanen boende i eget rum. Men det är bara mina personliga principer, precis som att en del bara köper ägg från frigående höns. Lite dålig jämförelse kanske, men någon kanske förstår hur jag menar. 
Som säljare och köpare har man ofta olika åsikter, inget konstigt med det.
Om man nu ska prata om att stödja uppfödare (och det är väl OT?) så köper jag hellre katt av uppfödare som inte tar så många kullar på sina katter. Det är inte kul att se pappan i tio olika stamtavlor. Som sällskapsköpare kan man ju tycka att det inte spelar någon roll, men jag vill gärna ha det som är lite "unikt", inte dela pappa med 50 ungar till.
Självklart vill säljaren ha tillbaka sina utlägg, men som köpare kanske jag inte vill betala mer än vad som kan anses vara skäligt. Som med vilken "vara" som helst.
#16 Lite OT men måste bara svara..lite nyfiken varför du anser att en sällskapskatt ska ha unik stamtavla…? för de spelar väl ingen roll om du ska kastrera katten? Sedan blir de svårt att kunna se om de är 10 eller 50 st kattungar efter just den hanen då de inte finns ett oblikatorisk register som avelsdata på SKK…
Jag skulle nog hellre titta efter hälsotesterna på katterna i stamtavan..
#17 För mig betyder unik att man är ensam om något. Jag förväntar mig inte att en avelshane bara har en enda kull. Så en unik stamtavla behöver jag inte. Men jag vill heller inte stödja en uppfödare som lånar ut sin hane till höger och vänster.
Lite svårt att förklara i text utan att det låter snipigt.
#16 Och för att det ska födas kattungar med "unika" stamtavlor krävs att många hanar går i avel dvd. att många uppfödare orkar ha fertila hanar hemma trots att de pinkar på parketten, i soffan, på väggarna osv. Ska man dessutom gynna hälsan kanske man måste vänta med att sätta hanen i avel tills han uppnått lämplig ålder för relevanta tester? Det låter då enkelt med att det bara är att kastrera när hanarna börjar strila men då blir det lite kvar att avla på och definitivt få "unika" stamtavlor.
#19 Det är ju upp till var och en.
Vet inte hur det är i resten av Sverige, men i södra Sverige anser jag att det används mycket samma hanar. Man kan ju faktiskt ta sig en bit så man får in något nytt. Jag inbillar mig att det handlar om bekvämlighet i många fall. Pratar om skogisar.
#18 Du vill inte stödja uppfödare som inte låter hanar gå fritt med honorna, du vill heller inte se att pappan har många avkommor efter sig. Bara här går ekvationen inte ihop. Låter man hanen vara med honorna 24tim/dyget är ju risken att honorna blir dräktiga innan du vet ordet av. Hanen märker fortare än dig att honorna löper.
Som uppfödare vill man även styra när och med vem hanen ska para sig med.
Sedan att kastrera alla hanar som strilar kommer vissa hanar användas mycket i avel istället. Då blir problemet istället att avelsbasen minskar och alla blir till slut släkt med de flesta fertila katter.
Men då fler uppfödare börjar sälja kastrerade kattungar får sällskapsköparen inga problem med strilande hanar=)

Sen finns även aspekten att använda strilfria hanar kan göra att vi får"mesiga" hanar som inte kan/vågar/vill para.Strilandet är ett naturligt beteende hos katten.
Stolt ägare till tre La permer
#22 Nu är det väl uppfödares strilande hanar jag tänker på. Sedan kanske det beror vilken ras man tänker på, i vissa raser finns det ju gott om uppfödare. Vad gäller det sista, så är det ju en självklarhet..
Hur många annonser ser man inte där man får låna en hane bara man har en testad hona (eller bara stamtavla). Är det någon avelsplanering med det? Jag vet inte.. Mina åsikter kanske inte passar er eller rättare sagt låter idiotiska i era öron, men vi kan ju inte tycka lika och köpare får ju ha sina åsikter och krav med. Det finns många avelshanar som får max 5-6 kullar och det låter väl lagom, så länge det inte handlar om en utrotningshotad ras.
#23 Det är ju också ett naturligt beteende, om de inte vill para. Men det finns ju de som hjälper till med det också..
Jag har inte sett några sådana annonser inom min ras. Jag upplever tvärtom man inom min ras är väldigt restriktiva med till vilka man lånar ut sina hanar.

Jag har haft tur med mina hanar o de har inte kissat inne men Leo som jag hade skrek o skrek =( Medans hans son som jag har fertil nu inte alls skriker farligt eller kissar men han jagar sin syster ibland. Så länge som han sköter sig så kommer han få förbli fertil tills han gjort sitt så att säga för jag kommer inte ha honom i ett eget rum.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Oj, ser att det blev en massa diskussioner :)
Tack för alla svaren, nu förstår jag lite mer hur det funkar och det verkar inte bara vara en dans på rosor med uppfödning av katter.

Måste bara skriva ett inlägg till ang. diskussionen.
Jag har TUR som kan han mina hanar gående fritt (dock inte med honorna utan lägenheten är delad i två delar). Men jag skulle utan tvekan kunna hålla en hane i rum och jag har full förståelse att det är saker man måste göra ibland.
De finns en massa starka åsikter ang. att omplacera eller ha hanar i hanrum under begränsad tid, jag har under de många år jag fött upp upplevt att i mer än 99% av fallen är det nya uppfödare eller sällskapsköpare som har denna inställning. När en person varit med ett tag så brukar de för det mesta ha ändrat uppfattning.
Till er som skriver att ni absolut inte kan tänka er att ha en hane instängd och en del inte ens låna hane som sitter instängd så vill jag att ni frågar er själva frågorna:
Om ni tar in en superintressant hane och betalar mycket dyra pengar för honom, skulle ni då kastera honom innan tester är gjorda för att han börjar strila eller skulle ni göra ett försök att klara att hålla honom. Om tester och honor väntar på att besöka skulle ni då inte invänta löp utan ringa och säga att nej tyvärr han markerar så jag struntar i att använda honom? Eller skulle ni som de flesta skulle ha gjort, begränsat hans utrymme under en period tills han fått träffa sina honor och sen fått bli kastrat?
Vem skall tillhandahålla hanar för alla som inte vill ha omaket att ha en själv? Eller kanske inte har möjligheten alls!
Vad gäller hanar som lånas ut till höger och vänster så tror jag inte jag känner till någon sådan hane över huvudtaget, inte inom min ras i alla fall. Samtliga jag känner inklusive mig själv lånar endast ut till dem som uppfyller vissa krav. Ok har sett att det finns en eller två hanar på blocket, men vem i ärlighetens namn lånar en hane som ligger ute på blocket?
Att hålla hane är INTE lätt och jag har själv haft hanar både som gått fritt och som jag under kortare perioder fått stänga in, allt är inte svart och vitt utan det finns en helt oändlig gråskala. Sen tror jag att det är ytterst få som har sina hanar sittande i rum år efter år efter år och där är det givetvis fel om det sker. När de absolut flesta jag känner pratar om hanar som sitter i hanrum så pratar vi om max 1 år kanske 2 om men knappast längre än så och så länge hanen har tillgång till allt han behöver så att hans behov tillfredsställs så mår han inte dåligare av att bo i ett rum än vad en sällskapskatt gör som bor med sin matte/husse i ett rum och kök.
Bortsett ifrån det så har dessa hanar det många gånger 1000 gånger bättre än många huskatter i sällskapshem! (bara som en parantes).
Då om man inte vill ha fertila katter instängda i ett rum, så kanske man ska tänka sig för innan man köper hem dyra avelskatter. Man har alltid ett val. Ditt och andras är att göra på ditt sätt, men andra vill göra på andra sätt. Inget konstigt med det.
Om det nu är så jobbigt och eländigt att hålla hanar, varför då göra det? Det råder nog ingen brist på dem. Och uppfödare finns det en uppsjö av så det blir nog ingen rastorka. (Det finns säkert ett fåtal som är "utrotningshotade".
Och vad gäller den sista parentesen.. varför bara just huskatter? Bara för att det finns katter som far illa, ska man då jämföra avelshanarna med dem? Jag måste ha missförstått..
Men visst, jag respekterar era åsikter, och förväntar mig att mina också blir det! Men jag anar en viss vasshet i tonen när uppfödare förklarar hur de gör, det är onödigt. Man kan berätta om sin verksamhet neutralt utan neddragna mungipor. 
#29 vasshet? tycker jag inte och dina åsikter kan isf oxå tas för vassa.. jag håller med malin.. allt är inte svart och vitt. om alla tänkte så att kulorna ryker så fort hanen strilar oavsett ålder/antal parningar, ja, vem ska då tillgodose behovet av hanar? bevisligen behövs dom. det är ett vågspel att ha fertila hanar (och fertila honor). jag har turen med en hane på nu 2 år som inte strilar,skriker eller magrar men det är ovanligt. därimot har jag haft mer honor som strilat/kissat som fertila men det talas det sällan om..
jag delar mina katter emellanåt, t ex när killarna ( har en son fertil nu oxå) är lite jobbiga mot tjejerna, när jag tar emot honor på besök. precis som jag stänger till när jag har hona med bebbar och jag inte är hemma asså det finns många orsaker. sen att vara noga med varför man lånar ut/använder sin hane anser jag självklart. skulle mina hanar/honor må dåligt av att gå fertila då först kastrerar jag såklart..
så gör jag. bor i lägenhet men stor + inglasad balkong o en bra planlösning, hade varit svårt annars..
en parantes: om man har stora hemförsäkringen hos IF ingår ev skador på möbler orsakade av djur. kan vara bra o veta
.
S*Winsnes Wilda
#30 Saken är ju den att man behöver ju inte tänka likadant.. jag har inte sagt att någon ska tycka som jag.
Och visst finns det hanar därute, eller är era hanar unika och bara måste till för avelns skull? Nej, jag var inte ironisk eller försökte vara elak, jag försöker bara förstå ert tänk, när ni säger "vem ska annars tillgodose behovet".

Det är stor brist på hanar åtminstone inom min ras och jag vet att det är så inom de allra flesta raser så om vi nu säger att alla hanar som börjar strila kastreras omedelbart och ingen sitter instängd någon period över huvudtaget så kommer vi att få en hel massa sk. maraton-hanar istället och det är knappast vettigt ur avelssynpunkt.
Om du tar en ras, går in på samtliga hemsidor och så räknar du antalet fertila hanar gentemot antalet fertila honor så ser du själv att bristen på hanar är STOR och om vi då skulle kastrera alla som måste sitta instängda någon period så kan du kallt räkna med att åtminstone 60-80% av de hanar du ser ryker, kvar blir då ca 40%-20% att tillgodose behovet hos alla honor som finns och ev. några till sällskapssålda där ägaren kommer på att de vill ha kattungar.
Visst får man tänka olika och ha olika tycke och smak, men jag tycker det är fel när någon tycker en massa utan att ha på fötterna. Prova att skaffa ett par hanar först och tyck sen till om hur de som har hanar skall hålla dem.
Och att dra in huskatter som verkligen far illa är väl knappast någon som vill göra, det är väl en jäkla skillnad!!!!
Jag sa att hanarna har det enormt mycket bättre än många huskatter, varför just huskatter?? Jo för det är dessa som alltsomoftast äter skräpmat (dvs Friskis och liknande), som är oförsäkrade, som ofta inte får komma till veterinären om det inte är superallvarligt, som lämnas med en skål mat ensamna ute över en helg, som springer vind för våg ute, som inte får sina behov tillgodosedda som innekatter utan klösmöbler etc etc etc… jag pratar överhuvudtaget inte om någon katt som verkligen far illa utan om katter som inte blir så väl omhändertagna som de skulle förtjäna, men som ändå lever ett hyfsat ok liv. En sällskapssåld raskatt har i 99% av fallen en uppfödare som upplyser nya ägaren om dess behov och vad som krävs för att ha katt, en huskatt skänks ofta bort eller säljs för 5 kr tassen i närmasta lada utan någon som helst information om vad katten har för behov!
Hanarna har ofta sällskap flera timmar om dagen, får komma ut emellanåt i hanbyxa eller under uppsikt, de äter kvalitetsfoder, har någon som har full koll på hälsotillstånd, psyke hur de mår om de verkar påverkade av något. De får har ofta rastgårdar eller får komma ut och lufta sig under trygga förhållanden, de behandlas som värda sin vikt i guld och tas till veterinären om misstanke finns att katten inte mår helt bra. Så jag står fast vid att många instängda hanar har det tusen gånger bättre än många huskatter.
Och nej vi har alla inte unika hanar även om flera har en eller annan unik. Men varje hane som finns behövs!
#32 Jag förstår din åsikt, men jag förstår inte vitsen att dra upp hur andra sköter sina (hus)katter.
Men jag har ändå inte ändrat åsikt om grundfrågan. Att ha fertila katter instängda (boende) i eget rum. Någon vecka, det har jag full förståelse för, men inte flera månader. Och ingen behöver ha förståelse för min åsikt heller! 
Har själv funderat på just det här.. Hur gör ni med fertila som gärna revirmarkerar.. Hur gör ni för att få bukt med detta? Om de exempelvis är innekatter dessutom..
Idag finns kemisk kastrering på avels hanarna som gör dem gott att få slippa tänka på det motsatta könet under en tid. Fungerar bra vad jag hört.
Hadde jag en avelshane som jag ville använda mej av senare, skulle det vara ett altenativ för mej, istället för att handlöst kastrera en fin hane bara för att den strilar. Man få ta det i beräkning när man har en "stöddig" hane som vill ha uppmärksamhet av kattflickorna och med det tala om för andra hanar att han har äganderätten på de som finns i hans närhet.
#35 Det låter vettigt med kemisk kastrering, men är det helt ofarligt för katterna? Inga kända biverkningar?
Alla svarar angående hanar, men hur gör ni med honorna och deras revirmarkerande? Som vi nog alla vet, så finns det många honor som har detta beteende också..
#35 jag skulle dock aldrig gå så långt, om jag hade avel.
#37 Är det något negativt med kemisk kastrering?
# 37 Vadå gå så långt ?? Ett P-chipp för hanar Det vore väl ypperligt om det satten in på mänskliga "fröpåsar" oxå.
# 38 Det negativa är ju att hanen kanske inte kan göra bebisar när en uppfödare hadde de önskemålen, man får vänta in honom tills han på nytt är mogen och har återfått lusten, ett år kan det ta efter att chippet satts in.
#39 Så det kan inte ge några fysiska besvär? Isåfall är det ju bra. Sen detta med att kunna använda det på mänskligheten vet jag inte om jag håller med om 
#29 Brist på hanar är det redan inom de flesta raser. Det brukar finnas 3-4 ggr så många honor som hanar i avel. Dumt att inskränka mer där så vi får ännu färre hanar. #37 Honor revirmarkerar oftast bara under löp vilket gör dem betydligt mer lätthanterliga än hanar.
#41 I vilka raser saknas det hanar?

#42 I alla raser.
#43 Är det så illa.. Men inom vissa raser finns det gott om ungar till salu, hur kommer det sig då?
#42 Frågan är väl snarare vilken ras som inte har den problematiken.
#45 Nej, det var inte min fråga 

Man överanvänder de hanar som finns.
#47 Då är det väl upp till uppfödaren att veta var gränsen borde gå och kanske ta sig en funderare om man kanske ska ta en paus eller liknande? Det måste ju finnas alternativ till att överanvända hanar, tillför det något?
Nu vet jag inte vart denna tråd drog iväg, men är vi alldeles OT, så får någon säga till!
Det är nog ingen här som förespråkar överanvändning av avelshanar. V försöker enkom påpeka att vi redan idag, utan att sortera bort strilande hanar, har för få hanar i avel. Att sortera bort alla hanar som strilar är därför inte aktuellt. Lösningen blir att ha en strilande hane antingen genom att låta honom pissa ner hela hemmet eller genom att inreda ett eget utrymme till honom (med eller utan rastgård). Man kan finna mellanvägar genom att tex. låta hanen gå ute i hemmet med strilskydd när man är hemma.
Du får tycka vad du vill om det, men hanar kan och får hållas så under en kortare period och de behöver ingalunda må dåligt av det. Däremot är det självklart ingen bra långsiktig plan. Därför brukar strilande hanar ha väldigt korta avelskarriärer.
#49 Visst gör jag det, tycker vad jag vill, liksom alla andra har rätt att göra det!