Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4272 ggr
Tallullah
1

Uppfostra katt

Jag har precis fått hem en liten kattunge..och min fråga är:hur oppfostrar man ägentlig en katt unge?

Jag har alltid varit hundmänniska…samtididgt är jag facinerad av katten..¨Det å uppfostra en valp tycker jag inte är svårt alls,men när det kommer til en kattunge blir det lite mere komplicerad.

Jag vet ju katten gjør som det själv vill…samtidigt vet jag att det går å lära dom en del saker. I min hunduppfostrandet

använder jag mycket røsten. Och en sprutflaska:):) När en valp till ex biter på el sladdar,säger jag NEJ med bestämd røst samtidigt som jag sprutar en strål vatten på honom. Sprutflaskan är ett underskattad träningshjälpe medel tycker jag. Man ska givitvis inte använda den i tide och utide,men som ett supplement.

Vore interessant å veta hur ni uppfostrar era kattunger?

[Ronon-m]
0

Jaa för det fösta så är ju detta en katt, ingen hund. Så hårda röstar mot en katt kör aldrig jag med. Men om katten gör något du inte vill så kan du ge den andra saker att göra. Vi säger att den biter på en sladd, då kan du ge honom ett annat alternativ, börja leka med en leksak istället telexempel. Då kopplar dom att om dom vill tugga och leka så ska dom göra det med sina leksaker :)

Så gör vi här hemma iallafall :)

noir
0

Jag uppfostrar aldrig katt med straff, exempelvis vattenspruta. Jag vill inte att mina katter ska vara rädda för vatten och ska skunna bada o.s.v utan att jag får ett problem.

Jag leder också kattens uppmarksamhet på annat. t.e.x min omplacerings hona har lärt sig att klösa på möbler är okej i sitt förra hem, det är det inte här så varje gång hon försöker så säger jag TSCHH! och är jag nära henne tar jag upp henne och sätter henne vid någon av våra klösmöbler.

När hon gör rätt, i mitt fall klöser på sina klösmöbler så ger jag henne positivförstärkning med gos/kel och/eller godis :)

Fridaybrew
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi kör med vattenspruta och ingen katt har blivit vattenrädd.  De är ok att duschas, dock finns det roligare saker att göra i deras mening.
Vattensprutan används typ mest initiallt sen lär de sig snabbt så man gör bara psssht-ljud så räcker det senare. Vi sprutar inte på våra äldre katter för de sköter sig, däremot kattungarna testar fortfarande gränserna.

/Fridaybrew

Linnslins
0

Vi använder vattenspruta och rösten.
Gör någon av katterna fel så tar vi vattensprutan och sprutar på dem, har vi inte en flaska i närheten så använder vi rösten och det fungerar också. Särsilt på en av katterna. Men vi skriker ju inte utan det är mer ett bestämt "NEJ!" med lite djupare röst.

Jag tror inte att katterna blir rädd för vatten av ett sprut med vattenflaskan, våra märker knappt att de blir blöta utan jag tror de reagerar mer på chocken. Fast nu för tiden räcker det oftast med att skaka på flaskan så slutar de, de vet liksom vad som väntar.

noir
0

visst finns det fall då dom inte blir rädda, ena av mina huskatter som vi använde vattenspruta på är livrädd för vatten efter vattensprutan. därför använder inte jag vatten. Men det finns inga rätt och fel i det. :)

[chriistina]
0

Här hemma uppfostrar vi inte katterna direkt.
De finns några få regler. Tex de får inte vara på matbordet när vi äter. Så hoppar de upp lyfter vi ner dem. Och så upprepar vi det till dem förstår och stannar på golvet.
Sen skinnsofforna får de inte klösa på, vilket hänt en gång och då säger vi Nej högt och bestämt och tar bort dem. Alla katter vet vad Nej betyder här hemma, men de bryr sig inte alltid :P

line84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Använder inte vattenspruta, tycker det känns dumt.. Jag ställer ut en del och det är samma "sprutljud" när jag ska preparera dom och göra dom fina så jag vill inte det. Och hemma har det räckt att tex ta ner katten från bordet när vi äter eller ta bort katten från sladdarna när han är där och leker. Sen tror jag inte att man kan "uppfostra" en katt.. En katt är ingen hund och tjusningen med katter tycker jag är att de gör som de vill och att man inte kan få "pli" på dom.

Quincy
0

Jag brukar I första hand Höja rösten och säga NO!/NEJ! eller TSCH. Och om andra hand vattenspruta. De brukar funka att säga till de argt. Det gäller nog att vara extremt konsekvent och tydlig när man säger till de.

AgnetaB
0

Jag säger också ett tsch ljud o lyfter undan o/el slänger en leksak o avleder. jag tillrättavisar inte jättemycket  tror jag o min gammla är gudomligt snäll.

Har inga problem med sladdar o det är jag tacksam för. Däremot så vill ungkatten bus klösa på tapeterna o tittar på mig samtidigt. Då låter jag o slänger något .

Rumblebee
0

När jag har uppfostrat våra katter, som idag är vuxna (ingen är under 7 år), så har det varit en bestämd röst, ''nej'' och ''gå ner'', och sedan flyttat på katten. Antingen helt enkelt lyfta bort den från där den är eller fösa bort den lätt med handen.

Ibland händer det att jag tar till vattensprutan om dem gör något som verkligen inte är uppskattat. Felix t.ex, när han sitter vid fönstret i mitt rum så kan han få för sig att han ska tugga på rosen som jag har där. Då händer det att jag sprayar vatten mot/på honom samtidigt som jag säger nej. kan även tillägga att jag inte använder någon hård stråle på blomdushen, utan den som gör vattnet till en massa små,små fina droppar.

Det gäller att vara envis och på en gång markera om dem gör något dem inte får :) När jag skaffade mitt terrarium t.ex som är helt i glas, så vågade jag inte ha katterna där på, så redan från dag 1 då jag såg dem hoppa upp på det, så röt jag till lite med en bestämd röst 'gå ner', och det krävdes bara ett par tillsägningar tills de fattade att de inte får vara där.

Sedan så får man ju inte glömma att berömma katten när den gör som man vill.

line84
0

Jag försöker att inte användå NEJ! för det låter för likt hej!.. Visst är tonläget anorlunda men ändå… Jag säger alltid hej till katterna när jag kommer hem eller om någon kommer fram till mig.. Så FY! tycker jag är bättre att använda.

Tallullah
0

Tack så mycket før många trevliga och interessanta svar:) Jag har nu haft lille OJOJ några dagar,och han är ingen svår katt att uppfostra har jag märkt. Han springer ut och inn här i trädgården och har det kul:) På netterna sover han hälst i fønstret brevid min seng. Hundarna är han inte et dugg redd før lengre,men mina två vuxna katter,är han lite mera førsiktig med. Men dom har inte varit elaka mot honom…men lite fräs och morring har det ju varit i børjan førstås. Men dom børjar vänja sig vid den lille OJOJen numera:)