Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5628 ggr
LitenPyssling
0

Vilken blötmat?

Vilken/a sorts blötmats märken är det man ska köpa?
Har hört om Mjau som ska vara bra.

Hur är det med:
* Whiskas?
* Spar´s My Cat Deluxe?
* Pussie?

Jag har ingen katt nu men jag och pojkvännen har planerat kattköp sedan i februari och vi vill ha stenkoll på vad vi ska ge och inte för att garantera kattens hälsa.
Köpet planeras bli någon gång i november om allt går bra, vi ska då köpa ifrån katthemmet här som vi även hjälper till på.
Innan ska vi dock "låna" mammas ena katt och se om vi kan ha katt först och främst innan det blir en premanent katt.
Mamma har två katter med totalt olika personligheter, en som är vansinnigt busig och den andre är otroligt lugn och ståtlig av sig men kan få ryck även han, så vi har bra tillgång till vilken personlighet som passar oss bäst.

Men som sagt, vi vill gärna veta mer om maten! =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Anunnaki]
0

Tycker att barf är överlägset bäst annars är det en bra idé att läsa på innehållsförteckningarna och utesluta alla som innehåller något annat än köttbiproduter, dvs inget spannmål, inga grönsaker, ingen frukt, inget vegetabiliskt fett och förstås inget socker.

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Barf, vad är det?

Okej, enbart kött, vatten, råfett och sådant eller?

LaSadie
0

Vi kör hemma med Mjau eller Bozita, plus barfinspirerad mat till de som äter det. Har även kört med Gourment gold mousse, mest för att katterna tenderade att inte äta när det var varmt föutom mpusse utblandat med vatten.

Men som #1 säger så lusläs innehållsförteckningen, det ska främst vara så lite, helst inget, spannmål. Mest fett och protein och lite kolhydrater.

LitenPyssling
0

#3 Okej =).
Ja Gourment glömde ja att skriva ner.

[Emma--]
0

Katten jag var kattvakt åt hade med sig spars my cat. Och det var nog bland det äckligaste jag sett, och luktade värre än annan kattmat också. 
Sen var det en hel del spannmål i det har jag för mig. Och om jag inte minns helt fel så fanns det även socker. Ingen bra mat med andra ord.

Jag håller mig till mjaus eller bozitas blötmat Glad

LitenPyssling
0

#5 Okej =).

Vad går bozitas på per burk?

LaSadie
0

#6 Jag har inte sett på burk, bara tetror. Finns på djuraffärer bara

LitenPyssling
0

#7 Okej, då vet jag! =)

[Anunnaki]
0

Bozita finns på Lantmännen/Granngården också. På Djurmagazinet i Mora har jag sett Mjau på burk helt nyligen. De få gånger som mina katter får annat än rått kött tycker de bättre om Mjau i brickpack än Bozita i samma sorts förpackning.

Fridaaaa
0

Mjau eller Bozita rekommenderar jag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[sakring]
0

Det är viktigt att katten får samma mat som den fått tidigare och att étt foderbyte måste gå långsamt. Ha den fått torroder innan så fortsätt med det och ge lite blötmat i sänder. Mjau och Bozita är den bästa blötmaten och tillverkas av samma tillverkare. Mjau säljs ute i varudaglighandeln och Bozita i fackhandeln. Men kom ihåg att alla katter tål inte dessa produkter och de kan tåla en del av sortimentet.

AgnetaB
0

Köp en o prova då ingen av mina äter varken Mjau el Boozitas. Jag har provat olika smaker o är besviken …

Yoda
0

Mjau storpack är väl bland det mest ekonomiska man kan köpa tänker jag? Kostar kring 12kr/burken men är betydligt större än de flesta burkar. Dessutom med vettigt innehåll jämfört med andra burkar!

Finns ju även många som köper hela flak eller passar på när stormarknader har bra pris!

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

[Maine]
0

Många katters magar pajar ihop av Mjau och Bozita, mina inräknade. Om du provar det, så ta det försiktigt och börja med en tsk och öka på.

Annars tycker jag och katterna att Pussi och Opticat (Lidl) i portionspåsar är toppen!

Fridaaaa
0

#14 Har jag aldrig varit med om? Tror dock inte det handlar om maten utan att man har tagit det för fort med invänjningen eller liknande.

LitenPyssling
0

Tack för allas svar!

Självklart kommer blötmaten att gå in sakta men säkert i kattens matvanor, katten vi ska få låna av mamma för tt säkerställa om vi kan ha katt eller inte, har tidigare fått Pussie blötmat men av någon anledning slutade mamma med det och gick över till enbart torrfoder (dock ett nytt och bättre).
Om det fungerar med katt så kommer vi antingen få behålla mammas ena katt eller så köper vi en ifrån katthemmet och vi hjälper som sagt till på katthemmet och evt vilket foder de har där.

Fridaaaa
0

#16 Lite nyfiken, vad för torrfoder bytte hon till? :)

LitenPyssling
0

#17 Ska SMS:a och fråga, kommer inte ihåg vad det var. =)

[Maine]
0

#15  Det är faktiskt inte alls ovanligt att katter inte tål Mjau. Om du vill kan du läsa på katter.nu och deras diskussionsforum. Mjau har diskuterats ordentligt där, och många katter tål inte det av någon anledning.

Jag har testat både Mjau och Bozita otaliga gånger och tagit det väldigt försiktigt, men det har inte hjälpt. Sprutlackering i lådan.. Obestämd

Fridaaaa
0

#19 Okej har aldrig varit in där, men ska kika där Skrattande Har inte hört talas om att katter blir dåliga i magen av det. Mina katter kanske har "stålmage" hihi Flört

[Maine]
0

#20  Ja, jag önskar att mina katter också hade stålmage.. Flört Jag har krånglat mycket och länge med att hitta de rätta fodren som båda tål. Men nu är jag framme och är nöjd! Man vill ju ge det som "är bäst", men alla katter tål ju inte det av någon anledning.

De får fri tillgång av RC Sensible och Pussi Marinade portionspåsar.

Fridaaaa
0

#20 Mina tål det mesta, dock äter den gamle katten bara en sorts mjukmat och det är just mjau, kött, och så torrfoder, medans min hankatt på 2 år äter all kattmat man slänger till han Skrattande Men ingen av dem blir dåliga i magen vet ju i för sig inte hur gammelkattan hade blivit i magen om hon hade ätit mer än det hon gör (har bara haft henne i ca ett halvår, hon är 13 år gammal iår).
Ja man får se vad som fungerar till ens katter Skrattande

[Maine]
0

#22  Ja precis, man får prova sig fram. Och ta det försiktigt i början. Cool

[Anunnaki]
0

Man kan inte utifrån att man tycker sig ha märkt att ens egen katt och kanske några som man känner eller har hört talas om säga att katter inte tål ett visst fabrikat kattmat på det sätt som det här i tråden sägs om Mjau och Bozita. Innan man kan säga något måste det genomföras en kontrollerad studie med många katter där ägaren inte ens vet om man ger den Mjau eller om den får det den brukar få samt om en katt blir dålig i magen ska andra orsaker uteslutas.

Även om det finns många kattägare som ine bryr sig så mycket om sina katter så säger det sig självt att det inte skulle gå att sälja så mycket Mjau att tillverkaren skulle gå med vinst på produktionen om det inte finns efterfrågan. Skulle det inte finnas tillräckligt stor efterfrågan skulle produkten försvinna från marknaden ganska snabbt.

Skillnad är det att med sunda förnuftet avstå från att ge katter mat som innehåller spannmål och andra vegetabilier. Katter är ju rovdjur och är därmed köttätare. Att en del katter får för sig att stjäla potatisskal på natten, vill slicka på oliver mm innebär det inte att katter ska äta vare sig potatis eller oliver.

Fridaaaa
0

#23 Precis Flört

Supinesophie
0

Mjau/bozita, de smakerna som inte innehåller fisk eller vegetabiliska produkter. Eller om du köper nån annan sort så kolla att de inte innehåller spannmål, fisk, vegetabiliska produkter, salt eller socker.

UlrikaD
0

Var hittar man Mjau i de större burkarna och för vettigare pris än i matvaruaffären? Bor i Göteborg.

[Anunnaki]
0

# 27 Hur många katter har du? Hur mycket kostar Mjau där du bor och vad väger den?

UlrikaD
0

#28 Med jourisarna är det 7 vuxna och 2 kattungar.

Det är de burkarna med 635g, kostar väl 13 kronor ungefär.

Har testat tetra-packen också, som är 370g och kostar nästan lika mycket. Naturligtvis gillar mina den maten mycket mera:)

LaSadie
0

#28 I Västerås så kostar tetrorna nu 7-8 kr på City Gross

För övrigt, ja… det finns en del katter vars mage kraschar när de äter Mjau-mat, dock tror jag det är mer faktorer än just maten som påverkar katternas mage. Tur nog så har inte våra katter reagerat på Mjau eller Bozita. Bra magar får vi hoppas Glad

Fridaaaa
0

här nere i blekinge kostar en mjau i tetrapack ca 9-10 kr, alltså lika mkt som mjau i "konsverv" :)

line84
0

Har inte läst hela tråden men något som mina katter får nån gång ibland och som dom älskar är : http://www.natlivs.se/_bildProdukt/150/010D96C9C01045CF83A6.jpg

Den luktar otroligt gott och ser riktig fin ut! Nästan så man blir sugen själv! ;) Nu vet inte jag hur bra den är.. Men den uppskattas iaf!

Fridaaaa
0

#32 Inte en av de bästa mjukmaterna, innehåller en hel del socker osv.
Men som extra tilltugg då och då är det ingen fara men ej som foder :D

line84
0

#33.. Misstänkte att det inte var det bästa.. Men de får det inte ofta alls, en gång var 4-5e månad kanske.. Men de blir som vilda när jag drar av locket! Men det måste vara chef´s menu.. ;)

Fridaaaa
0

#34 Min ena gillar det med, han får det som "helgsgodis" ibland hihi :D

TIMMY
0

UlrikaD, jag har hittat mjau på "flak" 12 burkar på nära 1 kilo styck på granngården. Hade bra pris på det då, men de burkarna är alldeles för stora om man inte har många munnar, man får typ frysa in. ;))

Fridaaaa
0

#36 Sån mat tror inte jag är lämplig att frysa in, blir slabbigt osv när det tinar upp. Men såna burkar håller länge, kolla utgångsdatumet så :)

TIMMY
0

nej jag har hört att det går bra, antingen här inne eller på barf.ifokus. ;) Men men, mina vill inte äta burkmaten, bara tetramaten. Fick ge mamma dom sista burkarna. Plus att så stora burkar funkade inte för oss, har ju bara två. Tetrorna och barf funkar bäst.

Jag menade att frysa in från en redan öppnad burk. Efter två dagar blir det dåligt, och två katter äter inte en hel sån på två dagar, inte när dom får barf samtidigt. ;))

Fridaaaa
0

#38 Men det är väl ingen skillnad på det i burk och på det i tetra?
Jag har på burk och har 2 katter, fungerar utmärkt :)
Inte om dem får barf samtidigt kanske, men annars går det :) Med lock på håller det 3-4 dagar i kylskåpet

TIMMY
0

haha, nej det var det jag tyckte. Försökte prata lite förstånd med dom men icke, burkarna var iiiinte goda. Iaf de stora med "kyckling". Nu blir det olika smaker av bozita och mjau i tetra. Jag gillar att ge dom barf mest  (dom håller med) men tetrorna är bra att ha hemma oxå.

Fridaaaa
0

#40 Haha katter kan allt ^^,

Sehvrin
0

#39 Det i burkarna är paté eller vad man ska säga, medan många av tettrorna är bitar i sås eller gelé. Mina katter vägrar tyvärr mjau på burk, annars hade en större del än nu bestått av blötmat. De vägrar även de tetror som innehåller lantpaté.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Fridaaaa
0

#42 Jo det vet jag men  smaken är väl den samma tycker jag den borde vara:)

Sehvrin
0

#43 Med tanke på att lukten inte är den samma så tror jag att det skiljer sig i smaken också. Det borde vara olika recept till de olika smakerna.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

UlrikaD
0

#36 Tack för tipset. Mina skulle väl lätt äta en sån stor burk på en dag.

Mina föredrar också tetra-packen. Det borde ju vara annorlunda sammansättning i och med att den är dyrare i kilo-pris. Ser ju annorlunda ut också.

ravenkitty
0

Mjau, Bozita och Pussi känns som bästa.

LitenPyssling
0

Tack för allas svar!

Verkar som om det är tetra-packen som regerar hos katterna, man får testa sig fram =D

Fridaaaa
0

#44 Tänkte inte så långt hehe Skrattande