Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3455 ggr
Tim12
0

Hemma själv!

Kan en katt på ca 15 veckor vara hemma sjäv i 8h? Om den inte kan det hur lång tid kan den vara hemma själv?

Imitra
0

jag skulle inte lämna den ensam så länge när den är så liten, vi lämnade våra katter max 2-3 timmar när de var så små.

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[Maine]
0

Visst kan de, men inte varje dag.. Max 5 timmar skulle jag vilja säga. När jag köpte min första katt så jobbade jag halvtid. Jag var då borta 5 timmar varje dag, det gick bra. Men hade jag jobbat heltid så hade jag skaffat två katter från början.

[Emma--]
0

Gäller det bara en dag så tror jag inte det gör så mycket. Men en sån liten katt skulle säkert tycka om att ha en kattkompis.

Och då kommer katten aldrig behöva vara helt ensam heller.

Fridaaaa
0

Inte så länge själv, möjligen med en kattkompis men inte helt själv:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Maine]
0

Sen är det ju inte bara att skaffa en katt till hursomhelst, man måste ju alltid tänka på att det blir dubbelt så dyrt. Lite OT kanske,men det är bra att tänka på.

TIMMY
0

mina två pojkar lämnade jag själva (med kattvakten grannen) när dom var ca 16-17 veckor för första gången (i två dygn). Det var inte poppis kan jag lova. Dom ylade i hallen och grannen var tvungen att ta in dom hos sig och vara här med dom ofta. Dom blev så oroliga att grannen skällde på mig när jag kom hem och sa att man inte kunde lämna dom när dom var så små, dom e ju bara bebisar! ;)) Jag trodde det skulle gå då dom hade varandra likson. Men, det är forfarande inte poppis när vi är borta. Händer inte ofta alls, och kankse ett dygn åt gången, alltid med kattvakt.

Alla är väl individer, tror att vissa klarar det bättre än andra helt enkelt.

Tim12
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack! Tungan ute

Tim12
0

Det är en bondkatt är det någon skilnad då!

Imasy
0

Nej det är ingen skillnad på hus/bondkatt eller raskatt. De fungerar på samma sätt, bara att de har olika utseende :)

[Maine]
0

#9  Det vet jag inte om jag håller med om. Anatomin är väl densamma, men många raskatter har olika temperament och behov. Flört

Josefa
0

Jag tycker inte ens att det ät ok att lämna en vuxen katt ensam i 8 timmar dagligen. Visst överlever den det. Den lägger sig inte ner och dör precis. Men vad är det för ett liv?

Imasy
0

Jo men det jag menade var att bara för att det är en viss ras så kanske man inte kan lämna den ensam i tex 8-10 tim.

Hänger du med hur jag menar? Är så slut i huvudet just nu att jag vet inte hur jag ska skriva för att få fram det jag ville ha sagt :P

[Maine]
0

#11  Det kan vara ett toppenliv för en hemlös! Flört

#12  Då är jag med. Cool

Josefa
0

För en hemlös? De är ju vana vid att alltid få nya syn, hörsel och doftintryck. Hur kul kan det då vara att bli instängd i ett tyst hem hela dagarna?

[Maine]
0

#14  Det låter som det vore bättre att vara hemlös än att vara hemma ensam åtta timmar/dag.. Där håller jag inte med.

Josefa
0

Arbetar man 8 timmar så får man skaffa en kattkompis till den fd hemlösa kissen.

De där 8 timmarna är ofta mer än 8 timmar. Oftast arbetar man 8 timmar. Sen har man lunch och resväg. Sen har man handling och fritidssysslor. Och på helgen ska man göra saker då också. Tycker inte det är ok för någon katt att vara ensam så länge.

[Maine]
0

#16  Okej. Bättre hemlös alltså, det var det jag ville komma till och nu fick jag svar.

Josefa
0

Ett annat mer lämpligt hem är bättre. Jag skulle aldrig lämna iväg en av "mina" hemlösingar till ett hem där de får sitta ensamma större delen av dagen. Då får de hellre stanna och vänta till ett mer passande hem dyker upp.

Tim12
0

Men vad händer med katten? Blir den uttråkad?

Josefa
0

Hur skulle du själv må om du lämnades ensam, dag ut och dag in? Och speciellt när du var riktigt liten, nu när det gäller en liten kattunge.

Jourhemmet
0

Kattungar ska inte vara ensamma öht.

[Maine]
0

#20  För det första så jämför jag inte djur och människor.. För det andra så har katten tak över huvudet, mat, värme och social närhet. Plus mycket annat. Vad har en hemlösing? Hur många därute är villiga att ta hem en katt, har man tid att sålla vilka som är hemma si och så många timmar?

En katt behöver inte ha det tråkigt i alla timmar, det är vi som förmänskligar dem en hel del.

#21  Kattungar kan visst vara ensamma, men absolut inte åtta timmar varje dag.

Josefa
0

DU jämför inte djur och människor. Vem har sagt att ditt synsätt är det rätta. Dessutom så räknas människan också till djuren. Eller du är en sådan som anser att människan har själ medan resten av djuren saknar det och därför är människan mer värd?

[Maine]
0

#23  Nej jag jämför inte djur och människor, ingen har sagt att mina åsikter är de rätta (vilket jag inte heller tror eller påstått) Och ja, jag tycker att människan är värd mer än ett djur.

Så då måste jag ju vara "en sådan". Cool

prodigy
0

En så liten katt kan inte lämnas ensam så länge, den bör ha en kattkompis, men inte heller då är det ok att lämna dem ensamma så länge dagligen.

#19 En katt som mår dåligt kan visa det genom att bli apatisk, överkelig och kontaksökande, börja kissa i sängen i protest, klösa sönder möbler osv…

Det är ju såklart jättesvårt att säga hur just din katt kommer reagera, men en katt mår inte bra att vara själv så länge. Särskilt en kattunge behöver kontakt med annan katt och människa för att bli social och utvecklas normalt…

Jourhemmet
0

#22 Jag har absolut den tiden att sålla bort människor som är borta större delen av dagen, dessa får inte köpa katt av mig.

[Maine]
0

#26  Låter bra. Det låter även som att de står på kö så att du kan sålla bort de dåliga köparna. Då är ju allt frid och fröjd! Och nej, jag är inte ironisk, utan menar vad jag skriver! (bäst att förtydliga sig på detta forum Flört)

Jourhemmet
0

Kattungar är inga problem att få sålda här där jag bor så jag såller rejält Skrattande

[Maine]
0

#28  Cool

Urkraft
0

Hur länge anser man det lämpligt att lämna två katter i sällskap, utan människa? När människan jobbar t.ex.?

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Tim12
0

#25 Hur menar du med överkelig?

Obestämd

prodigy
0

#31 Med överkelig menade jag påstridig, mycket närhetssökande …men, det var bara exempel på beteenden som kan uppstå om en katt tillbringar stora delen av dagen ensam.

Men det viktiga är att en kattunge inte kan lämnas ensam dagligen så lång tid. Jag skulle inte lämna en så liten ensam mer än mycket korta studer, allra helst bör ju kissen ha en kattkompis också, det blir faktiskt varken jobbigare eller särkilt mycket dyrare i längden…tycker jag! Glad