Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 957 ggr
[Catteklina]
0

Vilket foder är att rekommendera?

Jag undrar lite vilket torrfoder som är bäst, rent innehållsmässigt och som funkar bra till katterna med så klart.

Har två kastrater här hemma som gått på både Royal Canin och nu Iams. Men känner mig inte riktigt nöjd.
RC gjorde dom riktigt tjocka, så det gick vi ifrån. Iams gör att det luktar fruktansvärt om lådan och dom skiter enormt mycket nu.

Utöver ger vi Mjau/Bozita mjukmat 2ggr/dag.

Jag har själv ingen aning om vad man ska kolla efter i innehållsförteckningarna, vad som är bra och vad som är dåligt.

Hoppas någon här ute kan hjälpa mig med lite förslag eller vad man ska kolla efter i foder som är dåligt/bra :)
Mvh,
Catarina

Jourhemmet
0

Så mycket protein som möjligt och så lite, helst inget alls av spannmål. Porta 21 sensible och Ziwi Peaks är helt utan spannmål, dvs det som gör katterna tjocka. Mycket fett då det är fettet som katterna får energi ifrån.

pillan33
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lämnar ett tassavtryck här då jag själv funderar på att byta torrfoder till mina missar :)

[Emma--]
0

En annan sak jag ofta tittar på direkt för att avgöra om det ens är värt att kolla på resten är magnesiumhalten. 
Jag skulle absolut aldrig ta ett foder som har 0,1% och högre. Men gärna lite lägre.

noir
0

Jag ska själv gå över till porta 21 sensetive
hört mycket bra om dom. En som hade en överviktig kastrat gav de till alla sina katter och det katter som var i form behöll sin form och den tjocka blev i form! :)
finns en tråd här på katter iFokus om just detta foder!

Labolina_73
0

Jag föredrar ju Eukanuba,, funkar super på mina katter.

Bäst i test oxå genom test fakta.

Kanske inte säger så mycket iom fodrerna dom gick emot men i uträkningen man kan göra med protein konta allt annat så är det en väldigt bra foder,, om man vill köra på torrfoder.. :-)

//Linda

[Catteklina]
0

Tack för alla svar!
Vart finns Porta 21 att köpa? Titta inne hos Foderbilen och såg inget där och kan ej minnas att jag sett det i någon djuraffär. Vad ligger priset på för stor säck?

#5 Tycker att det är bra att ha torrfoder framme om dagarna, så dom alltid har tillgång till mat. :)

Mvh,
Catarina

[Catteklina]
0

Förresten hur är Orijens foder?

Jourhemmet
0

Porta kostar 399:- för 10 kg. Tror att den bara finns på Bromma zoomarknad än så länge.

[Emma--]
0

#7 Orijen är helt okej tycker jag. Det funkar bra för mina katter. 
Det är ju mycket fiskprotein och det kan jag tycka är lite negativt, samt att dom har väldigt mycket ingredienser om man jämför med andra foder.

noir
0

Som #8 säger så finns dom på bromma zoo och går att beställa hem.
Porta 21 finns även på zooplus.com web shop :)

[Catteklina]
0

Tack igen! Hittade den andra tråden där ni diskuterade Porta 21 och såg att någon skrev att det även fanns i en affär i Helsingborg (närmare mig som befinner mig i Skåne). Har läst en del om det och bestämt att det är det vi ska testa till dom nästa gång vi handlar mat.
Vi har en 15kg Iams att avverka innan vi kan köpa ny mat, så efter sommaren blir det nog att testa den nya :)

Tack för all er hjälp!

Mvh,
Catarina