Hårdhänt lek?
Hejsan,
Jag har en kastrerad kille på1½ år som är väldight hårdhänt när han leker med min nya kattunge. De går förövrigt bra ihop.
Vad ska jag göra när de leker och hon börjar ¨skricka¨? Ska jag gå imellan eller låta dem vara?
Tack på förhand,
Pernilla
jag undrar detsamma har samma problem
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du tycker att det börjar bli lite för våldsamt/hårdhänt så kan du klappa ihop händerna 2 gånger och ropa "Nej!" med en bestämd ton.
Om de inte slutar så får du gå närmre och göra samma sak, vissa katter gillar inte det där skarpa ljudet som klappar gör.
fast man hör ofta om det är lek eller på allvar.. man ska lägga sig i så lite som möjligt, rangordningen måste ju oxå göras upp.
S*Winsnes Wilda
#3 Precis! Min mamma kan inte höra vad som är vad mellan mina katter som bor hemma hos dom, när jag varit närvarande (även bott med dom i över 6år) sp har dom aldrig bråkat. men lekt hårdhänt. Mamma avbryter och klappar händerna för att hon blir nervös och tycker det är otäckt.
Så nu mera leker dom bara kurrugöma inne och sen lite mer hårdhänt ute på tomten :)
Vet inte om det är en bra lösning, men bättre än att inte få göra upp rangordningen alls. Dom är ju ändå ute varje dag
Om det var jag som hade sådant, har själv vart me dom det förut men jag brukar inte bry mig eftersom det är något som de själva får lösa. Det är inget att vara rädd för kan jag tycka.
Oftast har jag vart med om det där då man skaffat en kattunge till en som är 2 ½ eller äldre och då de vill leka med ungen är de väldigt hårdhänta men som sagt, sådant brukar de lösa snabbt för innan det är klart är det den minsta av dem som sen kommer bita hårdare för att ge igen ;P
Låt katterna bara vara ifred. Sånt ska de lösa själva. Rangordning, uppfostran osv. Dom sköter sånt själv.
har också liknande problem. en kattunge och en 10 månader. men det är ofta att den stora kommer fram och nosar och börjar bita i den lilla :/ vi har bara haft dom ihop i två veckor, men tycker att det är läskigt ;/
# 7 Det är ingen fara. Det är väl deras sätt att leka på :)