Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5781 ggr
[lottaeriksson]
1

Extremt kräsen katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er alla kattmänniskor!

Jag är egentligen aldrig inne på detta forum, då jag är lite mer angagerad i hundvärlden än i kattvärlden. Men nu är det så att jag har en fråga gällande min kastrerade katthane på 1,5 år.

Han har alltid sedan han var liten varit otroligt kräsen med maten, ingenting duger och han matvägrar. Jag har testat hur många foder som helst! Bör tillägga att det inte är något fel på honom, då jag varit hos vet och de kollat allt möjligt. Han är helt enkelt bara jäkligt kräsen!

De foder jag testat åt honom: Purina Pro Plan, Eukanuba, Nutra Nuggets, Royal Canin (olika varianter), Iams (vägrade han t.o.m äta första ggn), Hills, Orijen, James Wellbeloved, Bozita, ANF, Precept, Taste of the wild, Olivers, Carnia Lynx och Specifik.

Crazy cat huh?! … Detta enda foder han ätit under en tid var Perfect Fit som jag köpte på Ica. Anledningen till att jag försökte byta var att jag fick höra att det inte var ett bra foder, och jag vill ju såklart bara ge honom det bästa! Kanske också ska tillägga att jag testat värma fodret innan (brukade göra så till en otroligt kräsen hund som jag hade) osv. Men icke, han smakar och sen tassar han iväg.. Hundmaten brukar han dock kunna stjäla lite av när hundarna käkar.. Tokstollen vettni! ;) Blötmat har han aldrig heller varit så förtjust i, har funkat bättre att få i honom torrfoder.

Så jag undrar nu alltså, vet ni något foder som är bra för extremt kräsna katter?!

blondifire
0

va fin han är ! har du testat foder som är speciellt för kräsna katter ? vet att RC iaf har sånt. vad äter han annars? du räknar upp vad han inte äter men d måste finnas nåt ? jag menar, han går inte runt o svälter verkar det som.

S*Winsnes Wilda

Erina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina är också väldigt kräsna, men Porat 21 Sensible äter de med god aptit. Det kan verka som att de äter en mindre mängd, för att fodret innehåller inget spannmål och mätter dem snabbare Glad. Går att beställa hos Bromma zoomarknad, tror det minsta paketet är på 500g och priset runt 30 kr.

Min nobbar nästan all blötmat, har provat det mesta. Det är bara LYX som de äter (Gourmet gold, Sheba), vilket fort blir dyrt. Hade önskat att jag fick dem att äta mjau blötfoder som ska vara så bra, men de luktar de bara på, eventuellt någon slick och sedan trippar de därifrån. Vad gör man? *skratt*

Jourhemmet
0

Mina älskar också Porta 21 sensible, värt att prova.

[lottaeriksson]
0

Tack för era svar!

#1 Tack så mkt, han är en riktig gatukorsning mellan bondkatt, bengal och norsk skogskatt :P .. Men till saken, han är som sagt mkt kräsen, så vi har gjort så att vi blandat torrfoder med typ köttfärs osv för att få honom att äta. Men det är vääldigt omständigt och ingen långsiktig lösning. Många ggr har det varit så att han ätit nån vecka av ett foder, för att sedan totalvägra äta det, och då funkar det inte ens att blanda. Det som går att få i honom är som sagt Perfect Fit. Men det är ju ett riktigt skit-spannmålsfoder.

#2&3 Tack så mkt för tips. Jag ska testa detta! :)

blondifire
0

fast äter han bara det o han verkar må ok så är ju det iaf bättre än inget eller att hålla på o byta.

S*Winsnes Wilda

prodigy
0

Min tanke är barf, alltså rått kött.  Det går alltid hem här..Glad

friedlish
0

Om du absolut vill ge torrfoder så skulle du ju kunna testa Porta 21 Sensible. Har lustigt nog aldrig hört någon säga något negativt om det fodret, och för att vara torrfoder så har det i mina ögon bra innehåll.

Annars kanske det helt enkelt är så att din vackre lille katt inte är så förtjust i torrfoder överlag. Du skulle ju kunna testa att börja ge honom blötmat istället. Mjau går ju, till exempel, att få tag på i vanliga livsmedelsaffärer, och är bättre för katterna än något torrfoder som finns tillgängligt att köpa. Bozita är också bra (men det gillade han ju inte), och Husses (som jag bara har hittat på internet).

(Nu menar jag verkligen inte att hacka på de som utfodrar sina katter med torrfoder. Det är bara så att i mina ögon så finns det inga fördelar alls för katten själv med torrfoder. Man får ju också ha i åtanke att katter är konstruerade för att få i sig största delen av sitt vätskeintag via maten.)

Det ultimata är väl att BARFa (http://barf.ifokus.se/) sina katter, alltså ge dem mat i huvudsak bestående av råa köttbitar, inälvor och ben. Men det kräver ju lite engagemang, även om det inte är så knepigt som det verkar. Hälsosamt, naturligt, och bra för katternas tänder. Har börjat lite smått med mina odjur här hemma, och har för avsikt att få in dem på rå föda på heltid.

Du kan ju i alla fall testa blötmat till att börja med. Servera små portioner två till tre gånger om dagen. Man vet aldrig, han kanske gillar det! Skrattande

[Emma--]
0

#7 Jodå nog finns det dom som är negativt inställda till det fodret. Jag skulle aldrig ge mina katter det fodret pga magnesiumhalten och jag förstår inte hur folk kan sitta och rekommendera det fodret först av alla.

friedlish
0

#8 Skulle nog inte rekommendera det först av alla, men katten hade ju redan ratat Carnia Lynx. Ziwi Peak kanske vore nåt, i och för sig?

Jag har förstått det så att gällande Porta 21 så behöver katterna inte äta så jättemycket per dag, vilket då minskar det dagliga intaget av magnesium. Men det kanske ändå inte är något man borde riskera.

Glömde säga en sak om blötfoder, förresten. En fördel där är ju att man kan variera mer eftersom man bara köper en liten förpackning i taget. Då kanske katten inte tröttnar så fort.

[Mimsynims]
1

#8 Visst, det är en högre halt, men iaf när det gäller mina katter så äter de mindre av Porta 21 än av det förra fodret vilket ju gör att mängden magnesium (i mitt fall som sagt) inte blir högre per dag. Och det är väl ändå det som är det viktiga?
Ska iofs samtidigt erkänna att ena katten (den enda hittills??) verkligen inte älskar Porta 21, hon äter det såklart, men hon är inte förtjust i det.

TS, som #1 frågade, vilka RC har du provat? Har du testat nån av Exigent-fodren som ju ska vara för kräsna kissar? Kan iofs tänka mig att du har det, men det är värt att prova annars (även om RC kanske inte heller är optimalt). Exigent 42 (protein preference) tex har ju lite högre proteinhalt så den är kanske lite bättre än de andra. Mina missar tyckte mycket om den!

[Emma--]
0

#9, #10. Mm, men det är inget jag personligen skulle riskera eftersom det blir extra viktigt att begränsa när det annars kan bli problem pga det.

[Mimsynims]
0

#11 Visst det kan väl stämma, men iaf i mitt fall har jag inga problem på den punkten.

[lottaeriksson]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla svar!

#7 BARF'a har jag varit inne på. Men jag måste läsa på mer om det innan. När det kommer till rått kött blir han lyrisk, kolla bara bilden ;) Blötmat är han som jag skrev i inlägget inte så förtjust i :P

#10 Jag har testat de som ska vara för kräsna katter, kommer i skrivande stund inte ihåg vilka det var.