Klöser på mattan
Tips på vad man kan göra åt en katt som klöser på mattan?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Har den massa annat som den kan klösa på?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Köpa klösmöbler,
klippa ner klorna.

Ett tips är att köpa en billig dörrmatta (finns t.e.x. för 10 kr på IKEA) och lägga på platsen där katten brukar kloa. Strö torkad/mald kattmynta på mattan så blir det troligtvis ett populärt klösställe.
Jag har klösstolpe till mina grabbar men den ena är envis som sjutton med att kloa på dörrmattan och ena finmattan. När dörrmattan skulle bytas ut fick katten den gamla, och han använder den flitigt. Det är kanonbra eftersom han får kloa på just den, då låter han finmattan vara ifred.
Du kan sätta dit en remsa dubbelhäftande tejp. Då vill inte katten klösa där eftersom det är klibbigt :)
#4 Men tänk om tejpen sitter så hårt på tassarna att de drar av hud när katten sliter loss sin tass? Jag förstår din tanke men jag oroar mig för hur konsekvenserna slutar.
TS: Klipp klorna, använd dörrmattor (de är billigare än klösträd) eller skaffa ett enkelt klösträd som bara är en "pinne" rakt upp 
Ja men en sån stark tejp behöver man inte ta! Vanlig tejp drar inte av skinnet på tassarna! :)
#6 Men det kan väl fortfarande göra lite ont?… :P

#7 Nej det ska nog mycket mer till. Testa själv att sätta tejp på ett finger och sen dra bort. Gör det ont? Katten är knappast känsligare om tassarna än vad vi människor är om våra mycket känsliga fingrar eftersom de har ganska hårt och tåligt skinn på trampdynorna.
#8 Jag har hört att deras trampdynor är extremt känsliga, men då har jag väl hört fel.
Men för att TS ska få hjälp så stannar vi denna diskussion om det gör ont eller inte.

#9 Visst är de känsliga, men det beror på vad man jämför med. En katts trampdynor är gjorda för att gå på alla möjliga underlag, även skrovliga stenytor. Så lite tejp är ingenting.
Men ja, jag rekomenderar fortfarande att TS skaffar sig en löjligt billig dörrmatta som är klösvänlig, som hon lägger där katten klöser.
Min katter klöser med på mattor. Helst dörrmattan >.<
Men sedan skaffade jag en trasmatta. Som tur är blev det favoriten och de klöser på den. Och det bästa är att det inte syns att de klöser på en trasmatta :)
Det är en rätt så lång matta och de älskar att leka och rulla runder i den ^^