Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 18362 ggr
majolina
0

Katt som kraffsar!

Jag har lite problem med min ena katt som kraffsar på golvet bredvid matskålarna som en galning.

I början när de båda (två syskon) flytta in till mig så kraffsade de båda två lite bredvid matskålarna, den ena katten slutade ganska omgående med det medan den andra nu har blivit värre än någonsin.

Vad ska jag göra? Jag har testat med om det är mer mat han vill ha men det är han oftast ointresserad av.

fiffiluren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

min gör det när det är mat han inte gillar, kanske ska prova byta?

[Anunnaki]
0

Mycket vanligt att katter krafsar vid matskålen både om de inte gillar det som serverats eller om det är mat kvar när de är mätta. Inget problem mer än att om katten inte äter på en hel dag ska  man byta matsort.

[sakring]
2

Som #2 säger det är vanligt att katter krafsar bredvid matskålen. Det är ett nedärvt beteende och det syftar till att gömma maten för eventuella fiender. Det har ingenting att göra med att de ínte tycker om maten.

fiffiluren
0

han krafsar sällan numera även om det är mat kvar, men det kanske är så det ligger till, har jag aldrig tänkt på :)

[Ronon-m]
0

håller med #3, dom vill gömma sin mat, som vissa hundar gämmer sina ben :)

Signe-Jonna
0

Helt normalt att de försöker krafsa över maten efter att de ätit klart. Så gör flera av mina.

[walkinbeauti]
0

Här krafsas det hej vilt och maten gillar dom,skålarna diskas varje dag och även i  vattenskållen har dom samma beteende.Vissa av mina katter gillar att tvätta sig i vattenskålen eller dränka leksaker.

Det handlar om deras instingt och är helt naturligt men märker man att dom inte äter då kan man byta till ett annat foder.Vi har enbart Hills och Royal Canin som dom sällan brukar rata.Glad