Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2942 ggr
Mew
0

få katter att bli kompisar?

Jag har försökt leta upp så mycket information om detta som möjligt. Men eftersom alla här på sidan verkar kunna så mycket känns det enklare att fråga såhär :)
Jag har redan fått så mycket hjälp med min lilla kattunge som jag nu haft i 5 dagar och som uppfödare ljugit lite om så han är yngre än han ska vara.

Detta handlar inte om det. Jag och min sambo har två katter nu, en hane, Damien som är 10  månader och kastrerad och sen den lilla Mew på ca 8 veckor bara.

Vi vill ju såklart att de två ska bli kompisar. Men Mew är på tok för liten föör att på något sätt kunna fightas tillbaka mot Damien när han smyger sig på, han bara fräser och morrar. Damien varken morrar eller fräser men slår med tassen + klor och har också försökt bita Mew i nacken. Jag undrar såkalrt om det här är helt normalt och om  ni har några tips på hur vi kan göra. Ihopförningen skedde på tok för fort, vi visste inte att man skullee göra på speciella sett. Jag hade nämligen inte gjort det med  de andra katterna jag haft :/

Är jätte tacksam för alla små tips :)

Jourhemmet
0

Jag sätter alltid ihop dom nyajourkatterna direkt om det inte är skyggisar. Att din äldre katt biter den lille i nacken är ett dominansbeteende. Fullt normalt att det blir lite fräs och morr, dom testar rangordningen.

Mona22
0

Du har bara haft han i några dagar. Blir de inte kompisar om några veckor så får man fundera på vad man kan göra . bara avvakta. de kommer acceptera varandra sen Glad Du får hålla lite koll så äldre katten inte blir för elak. ge inte för mycket uppmärksamhet till nya katten utan se till att den andra får massor. Annars blir den avundsjuk, den har ju haft dig helt själv tidigare.

Mew
0

Ah det är sant. den lilla har fått på tok för mycket uppmärksemhet omm na jämför med  den stora. Men vi kom på det så har börjat försöka mysa mer med större och leka mer med honom. Men han gillar inte att kelas så mycket :/

[Anunnaki]
0

Kastrerade hankatter brukar bli mycket bra barnvakter och när den lille är så väldigt ung kommer det nog att gå bra. Lillmissen är nog lite rädd för Damien men undra på det. Nu har ju lillmissen haft tur i oturen genom att komma till dig som bryr dig och där det finns en katt till så att lillmissen har någon att lära sig att vara katt av.

Försök att leka med båda med varsin leksak. Med lite träning kan man har två pinnar i vardera handen om det skulle behövas.

Imitra
0

det låter ganska normalt det där :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se