Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 964 ggr
Erina
0

Kastrera hona

Har bokat tid på tisdag, då min katthona ska kastreras. Detta är min första hon katt, så nu är jag nyfiken på att höra om Era erfarenheter. Har ni upplevt att Era honor förändrats i sitt sätt efter kastrering? Mot människor och andra djur då.

Har en hane som är kastrat och det går bra mellan dem, men hon kan dock vara en aning "bitching" mot honom när ha vill leka {#emotions_dlg.smile}. Han är äldre, men inte mycket. Tror ni det bir någon skillnad där, att hon kommer att "vara med" i leken så småningom efter kastreringen?

Tacksam för svar!

tuska
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hon kommer säkert vara ledaren fast hon är kastrerad och kommer att bestämma när det passar fröken "fin" att leka. 

jaktlusten kommer att ta över könsdriften sen blir hon mera matglad.

Imitra
0

har tyvärr dåliga erfarenheter efter kastrering av min hona.. 

Hon vill inte alls gosa längre utan är bara för sig själv {#emotions_dlg.frown}

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Erina
0

#1 Att det är damen i huset som bestämmer är ju helt som det ska vara *skratt*

#2 Aj då! Åh vad ledsen jag skulle bli om jag "förlorade" min myspropp! {#emotions_dlg.frown}

[SoooL]
0

Mina förändrades lite. Min ena vart mammigare. Den andra vart mammigare i början men sedan mer egen. Vet dock inte om det beror på brist på utomhus aktiviteter (hon var utekatt första levnadsåret) eller om det är kastreringen som är boven.
(dock så har hon börjat vilja kela lite mer nu på senare tid - vilket jag uppskattar).

Jourhemmet
0

Mina båda honor blev mer keliga.

Erina
0

När man googlar detta, så står det att både honor och hanar blir lugnare, keligare och helt enkelt mer tillgivna så jag blir lite paff när jag läser att det kan bli precis tvärtom.

Tack för alla svar, vill att fler ska skrive, MÅNGA fler! {#emotions_dlg.smile}

Erina
0

Vill tillägga att mina är och har alltid varit innekatter, men går på promenad med dem i stort sett varje dag. Aldrig tillsammans dock, då det är för många som släpper hundarna löst här och jag känner att min famn inte räcker till för att se till att de är trygga. De aktiveras dagligen, lägger ner mycket tid till dem båda.

Hoppas verkligen att hon inte förändras negativt, blir lite orolig. Känner dock att jag inte har något val, då p-piller inte alls är något alternativ. Hon är 1 och ett halvt år.

Imitra
0

Jo jag läste också det, att de skulle bli keligare osv. 

Det stämde på hanen men absolut inte på honan.. Hon är mest för sig själv nu, eller hon är med den andra katten, men mänsklig kontakt verkar hon inte behöva så ofta..

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

IceJossan
0

Det är ju olika, men över lag blir de mer harmoniska och "mammiga".

En bekant till mig var iväg med sina 3 jourkatter till veterinären, och efter 3 dagar ringde han mig och lät alldeles uppjagad och sa att han fått med sig fel katter hem ifrån veterinären när ha var där! Jag blev helförvirrad och uppjagad jag med, tills jag insåg att han menade att de 3 mycket självständiga fröknarna efter kastreringen blivit riktigt sociala och riktiga mysproppar :P

Mison
0

jag vill påstå att dom kan bli lite lugnare och gosigare, men några större förändringar har jag aldrig stött på annars.

Alla djur behöver någon som bryr sig!