Sand i hela huset.. help!
Har ni några tips på att förhindra att hela huset blir fullt med Kattsand efter att katten varit på låda?
Gummimatta utanför lådan - kan det vara något?
Dela med er om ni har några tips, är så fruktansvärt trött på sand som fastnar på fötterna och att behöva sopa i omgångar varenda dag.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har en vanlig dörrmatta precis utanför lådan, Borris från Ikea, kostar 4 kr. Där stannar en del, men vi sopar också varje dag.
Jag vet att vissa har "långhåriga" mattor, för att de fångar upp sanden bättre, och det kan säkert vara värt att testa! Vår ena jouris vill dock bajsa på mattan ibland (om lådan inte är tiptop-ren) och då är fyrakronorsmattor mest passande…
Jag har en långhårig matta från ikea, funkar kanon. Bara att skaka över lådan sedan.
Visst få man sopa golvet rätt mycket när man har katt men för att få lite mer av sanden att stanna i kattlådan har jag rätt höga plastbackar i stället för de löjligt låga kattlådorna. På ett par ställen har jag gjort kattoaletter av skåp som jag köpt på loppis. I gaveln har jag sågat ur en öppning och i taket har jag monterat in en 0,5 W LED-lampa så att det inte blir så mörkt för katterna när skåpdörrarna är stängda. Just det här skåpet kostade 10 kr.
Förra året var det flera som visade bilder på hur de fixat till skåp och brudkistor till fina kattoaletter. Kanske går det att hitta de bilderna igen.

Det finns dörrmattor som ser ut som gräs, med hårda tjocka plaststrån. KANON att ha utanför lådan! Helt oslagbart enligt mig :) Katten går ovanpå stråna och sanden trillar ner i botten, bara att hälla tillbaka i lådan sen. Men vissa katter ogillar att gå på såna mattor och hoppar över istället… Kanske kan det lösas genom att man gör så att katten måste gå på den - använd ett "skithus", alltså toalåda med huv, som du ställer i ett hörn med öppningen mot en vägg så att kattenmåste kliva på mattan för att komma till och från lådan.
det finns kattlådor som har tak på och då stannar nästan alla sand kvar inne i lådan :)
Vi har satt två kattlådor i denna lådan Den ena med hus den andra utan . Den fångar upp mycket av övertäcksskvättandet och sen ramlar mycket av när de hoppar ur. Dock så kommer de lite sandkorn som fastnat lite mer på tassarna utanför fortfarande men det är ingenting mot när det skyfflade sand utanför.
99 kr är det värt funkar det inte så har du iaf en förvaringsback till en säng för 99 kr:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90027811
/Fridaybrew
#5 Nästan all sand ja
, om man inte har en katt som min Tessi som är fenomenal på att krafsa ut mycket sand. Hon vänder sig om med rumpan utåt och gräver, vilket resulterar i en sandhög lik Sahara och en ilsken matte 
Min broder hade kattlådan(vanlig enkel) i en djup trälåda, har inte testat själv då mina katter är gamla och stela och har svårt att klättra i en djup trälåda.

Hade jätteproblem med detta innan, hade sand i hallen, sofforna, köket- överallt. Jag har en liten gummimatta utanför lådan och lite hjälper det. Har provat några olika sorters sand, den jag har nu är den bästa jag provat, kommer inte ihåg vad den heter just nu. Den är i en blå/vit påse med genomskinlig framsida, sanden består av stora vita halvgenomskinliga korn. Vissa korn har blå kärna. Den här sanden är toppen, de stora kornen drar åt sig mycket urin så man tar faktiskt bara bort bajset i den dagliga rengöringen. Det luktar inget och när det börjar lukta (efter några veckor beror på hur mycket den används) då byter man all sand. Eftersom kornen är så stora så fastnar de inte så lätt i tassarna så det stannar i lådan.
Skynda långsamt så går det fortare.
En stilla undran som inte ska tas som kritik. Hur stämmer sanden som # 8 skriver om med lagkraven på att sandlåndan måste göras ren varje dag, dvs bajs och urin måste tas bort varje dag?
#9 Det står BÖR rengöras varje dag:
"Kattlådans yta bör vara minst 0,12 m2 per två katter. Lådan, som bör
städas minst en gång per dag, ska hållas tillfredställande ren och
vara separerad från utfodringsplatsen med minst en halv meter."
sidan 9 i denna länken :
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_3.pdf
Det ger visst utrymme att så länge lådan är fräsch så är det ok.
/Fridaybrew