Orolig för en katt..
Ska försöka ta det här från början..
Det är en katt som alltid är utanför bostadsrätterna där jag bor.
Den är väldigt kelen av sig och säger aldrig nej till lite gos. I vintras började jag tycka att den var ute lite väl ofta, det var ju en väldigt kall vinter också.
Vi såg den ute varje gång vi gick utanför dörren. Har för mig att jag hört att katten haft ungar också, men det var i höstas..
Nu är det så att jag träffade på den här katten idag igen, och den har gått ner väldigt mycket i vikt, och liksom "skrek" verkligen när jag gick fram till den, ett väldigt hest skrik för övrigt..
Kan det vara så att den blivit utkastad, eller att den helt enkelt inte tas om hand riktigt?
Är det vanligt att utekatter pendlar så i vikt?
Jag bifogar en bild på min katt, som jag tycker är normalviktig, och tänk er att den här katten var bra mycket smalare än så och man kände revbenen bättre än på min..
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Den har inte fått ungar igen?
nej det ser inte så ut, den har inte stora "tuttar" eller nånting..
Sätt upp lappar i affärer och kring där du bor.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#3. Grejen är ju att jag tror att ägaren bor här, för tanterna här utanför (det är mest pensionärer som bor här) vet ju vad katten heter, men har inte fått reda på vem som äger den…
Sätt ett halsband på katten med ett meddelnde om att ägaren ska kontakta dig.
Det jag är rädd för är väl att det inte är någon fara och ägaren blir jättesur på mig..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Men hur viktigt är ditt förhållande med ägaren egentligen? Om du jämför med hur viktigt det är att den här goa katten får hjälp om den mår dåligt?
#7 jo jag vet att jag är fånig, men det är liksom att jag tänker; ja men den kanske är en kelen katt, eller det kanske är vanligt att de går ner mycket i vikt på sommaren..
Vill liksom ha svar från någon om det är normalt eller inte..
Men om ev ägare skulle kontakta dig så säg att katten sprungit hos dig ett tag och att du vill veta om den har ett hem, innan du börjar mata den. Och låt väldigt lättad över att den har en ägare som bryr sig, eftersom det finns så många hemlösa katter.
#9. Fast i så fall så bor ju ägaren här i huset.. Det är det som känns lite pinsamt, för då är det ju inte konstigt att den är här omkring, det är väl att den så gärna vill ha uppmärksamhet och blivit så smal..
Jag vet inte, men ska man kunna känna revbenen jätteväl på en katt?
Tyckte också att den blivit annorlunda i pälsen, men det är väl för att det blivit sommar kanske..
jag har en katt (innekatt visserligen) som varje år magrar väldigt på våren (vi har kollat alla möjliga prover men alla visar att hon är ok) och ser vanskött ut i hullet, så det är inte omöjligt att det är ngt sånt..
men för min del kan jag säga att jag skulle bli glad om någon brydde sig så mkt att de satte halsband på henne för att fråga hur hon har det om hon kommit ut.. .
tror inte att ägaren blir arg om du sätter halsband på den & frågar vems den är, skulle ju vara konstigt tycker jag..
men eftersom du inte vet vem som äger katten nu så kanske det iallafall itne är någon du behöver träffa så värst ofta om denna personen nu skulle ta illa upp..
hoppas det går bra!
ja jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga..
Ibland ser man katten och ibland inte, i vintras tyckte jag att den var ute jämt, nu på sommaren har den setts till lite mindre..
Är det för att de är mer rörliga på sommaren eller?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja de är mer rörliga på sommaren och breddar sitt revir. Sätt upp en lapp om att du vill ha kontakt med ägaren o fråga försiktigt om katten har varit sjuk då den är så tunn. Annars att den kanske borde kollas upp.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z