Hur märks könsmognad på hankatter?
Hej!
Har två hankatter som är födda 8:e januari i år. Märker nu på den ena, mest keliga iof, att han har ändrat sitt beteende lite. Om det beror på analkande könsmognad vet jag inte. Han vill kela mer, men numer bitar han och vill gnaga på mina händer/fötter…inte de kärleksbett/slick som förr. Väcker mig om natten och gnager, vilket han inte alls gjort tidigare. Tror även att de e han som inte alltid täcker över kiss i lådan. Har inte märkt skvättande….hade tänkt kastrera innan..;)
Vet att det fanns en liknande tråd här inne bara ett tag sen men den blev lite OT och lång så jag kunde inte läsa igenom hela.
Så min fråga är - vad skall man ha koll på när det gäller könsmognad?
mvh,
IDA
Beställ tid för kastrering av båda så fort dom är sex månader. Kan vara könsmognad på g men en aning för tidigt. Tror bara att det är kattunge beteende 
Säg inte det jourhemmet, min blev könsmogen nästan precis där vid 5 månader :/ Beställ tid för kastrering som sagt!:)
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bitandet kan bero på tandömsningen, kolla katten i munnen.
Bra ålder att kastrera.
Kastrera kan du göra redan nu. Man behöver inte vänta tills de är 6 månader.
har haft hanar som blev könsmogna vid 15v och en på dagen 6månader. En skön sång börjar de oftast med, kiss som luktar starkt är en annan sak som märks. Har du en veterinär som kastrerar tidigare än 6månader så gör de…
#4 Och eftersom det är mycket svårt att hitta en veterinär som kastrerar tidigare än sex månader så skrev jag just sex månader.
Det beror nog allt på var man bor, för här är det inte svårt att hitta veterinärer som kastrerar innan 6 månader.
okay, ja just det. Tandömsning! Tänkte inte på det. Häromdagen pratade jag och mannen om det och jag berättade om när jag (för ca 10 år sen) hade en shettis som bytte tänder…hade inte ens tänkt den självklara tanken att även hästar gör det så när jag pillade honom i munnen och ena framtanden va helt lös så fick jag megapanik! haha
Jag skall genast kolla munnen. Finns det något annat än ben (och mina fingrar) som dom kan gilla att tugga?
Pratade med vetten förra veckan om kastrering, fast jag pratade iof med kvinnan som svarade i telefon, hon va ju inte vetten. Men när jag sa att jag ville kastrera vid ca 5 månader för att slippa att strättandet skulle börja så verkade hon iaf inte reagera. Vi får se, hoppas det går bra.
#8 Det finns tuggpinnar för katter ,de är sega och ger lite tuggmotstånd. Råa kyklingvingar är inte så dumt att ge katten.