Är era katter envisa?
Min hittekatt Bamse som flyttade in hos mig och de andra kissarna i december är en skön kille. Idag fem månader senare är Bamse och mina andra tre katter ganska goda vänner. De sover i samma säng och det är inte längre fräs och morr från Leo.
Det som jag gillar med Bamse med hans beslutsamhet och envishet. Han vet verkligen vad han vill och han visar det med besked. Ett exempel är när Leo som har magproblem får specialmat. Det har Bamse uppmärksammat och en dag tog han saken i egna tassar och bröt sig in i matpåsen med specialfoder och tog sig ett skrovmål 
Hur är det med era katter, är de envisa och i vilka situationer märker ni att de är envisa? Berätta!
envishet är bara första ordet, försöker lära mina att inte vara på bord och bänkar men tror att mina katter har fjädrar under tassarna för de studsar lika fort upp igen
och en har lärt sig att öppna kylskåpet med och det är inte bra, det fick jag lära mig själv då enav mina förra katter öppnade överskåpet och rev ut glas som gick sönder sedan åt han upp en bit (vila i frid)
inte bra om de är för envisa det kan bli deras död
men är de envisa på ett bra sätt så gillar jag det
Att säga "envisa" om mina katter är bara förnamnet. En öppnar dörrar, flera har kommit på hur man öppnar stängda kattluckor, alla har de något sätt att få min uppmärksamhet och därmed få som de vill. Ett par stycken skräms med att de tänker kissa på fel ställe.
Mat tigger de som väl aldrig nästan aldrig för de får mat två gånger per dag, morgon och kväll.
#2 vilken lyx du har då de aldrig tigger mat, mina har mat framme dygnet runt men ska ändå ta av min mat, de kämpar som fan för att ta av det jag äter, de försöker tillochmed sno maten ur munnen på mig
På morgonen får katterna alltid sin frukost innan jag äter min så när jag äter är de mätta och har fullt upp med att tvätta sig. På lunchen verkar de fortfarande vara mätta och på kvällen får de sin mat mat innan jag äter.
OT Har förstås inga bevis men kanske kan det vara så att eftersom mina katter får barf så är maten är full av sådana näringsämnen som de behöver till skillnad från kattmaten som innehåller spannmål, rotfrukter mm som inte katter kan leva på men som nog kan ge svängningar i blodsockerhalt hos dem som hos människor och som gör att man kan känna sig hungrig fast man egentligen borde vara det.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina katter e envisa som åsnor..Vill Zorro gosa så ska han gosa hur upptagen jag än e. han lägger sig helt enkelt över laptopen om jag inte flyttar den. Puma öppnar dörrar och envisas med att klättar upp överallt.. Zigge lyssnar aldrig på vad jag säger och e riktigt envis när det gäller mat. han bryr sig inte om att jag puttar bort honom och han drar sig inte från att stjäla den från min mun..
Envisa men goa ändå hehe

Mina katter är inte så värst envisa. De är smarta och öppnar gärna dörrar, fönster med mera trots att de inte får göra sånt men envisa är de inte.
Det är väl när jag läser tidningar som ena tjejen gärna kraffsar på tidningen men hon brukar sluta om jag säger nej däremot kan hon vara busig och envist hoppa upp på kökskåpet för att reta sambon.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#1 Mina andra katter är inte så envisa som Bamse. Han vet verkligen vad han vill, både på gott och ont så att säga. Aj, det är inte särskilt smart att äta glas 
#2 Smarta kissekatter som kan öppna dörrar
. Mina har också mat framme dygnet runt, eller så länge som Bamse låter bli att äta upp ALL mat.
#4Det låter rimligt att katter kan ha problem med lågt blodsocker. Precis som människor, kan de också få diabetes.
#5 "Zigge lyssnar aldrig på vad jag säger och e riktigt envis när det gäller mat. han bryr sig inte om att jag puttar bort honom och han drar sig inte från att stjäla den från min mun.." Å, vad jag känner igen detta. Hahaha
. Bamse upp i dagen …
#6 Katter är som vi människor. De har olika egenskaper. Din tjej gör precis som min Leo när han vill ha uppmärksamhet, krafsar på tidningar. Det gör han för att visa att han vill gå ut, om inget annat hjälper, dvs. hänga i gardinen och yla, skramla med persinenner, gå fram till dörren och ställa sig upp och se bedjande ut :)
#7 jo de är smarta som fan, de har lärt sig att man kan ställa sig på en liten pedal för att kylskåpet öppnas lättare
den har lärt sig hur balkongdörren ska öppnas (de sätter sig på fönsterbrädan och knuffar på handtaget) man kan inte stänga in dem på toan eller någonting
men samtidigt är de så enormt underbara
Min katt är envis, speciellt när vi är ute och går och han vill gå åt ena hållet och jag åt det andra… Eller när han absolut vill gå ut på morgonen, när han inte vill äta maten fast han är hungrig eller när han… fast å andra sidan är han ganska lätt att ha att göra med, han lyssnar oftast när man säger åt honom, men är han på fel humör kan det bli riktigt jobbigt… 
#8 Håller med, de ÄR enormt underbara 
#9 Jag vet allt om katter som är på fel humör. Mina föräldrar har en sån katt som brukar ha fel humör ibland och då gäller det att hålla fingrarna borta. Hon har blivit bättre med åren måste jag säga, och det dåliga humöret har numera så gott som försvunnit.
Hehe, vilka sköna katter ni har! Killarna här är inte så värst envisa faktiskt, de är lite hunsade av vår kanin. Hon däremot, är envis. Vi plockar ner henne från soffan 10-20 gånger om dagen och fyller på katternas vattenskålar som hon knuffar ut lika många gånger. Nu har vi fått börja hämta ut henne från kattlådan också, dit hon har upptäckt att det funkar bra att gräva. 
#11 Haha, ja de är duktiga på att gräva de där kaninerna. Hade en dvärgvädur tidigare och HAN var också envis. Han gick eller rättare sagt hoppade i sele och vi gick på promenad i skogen. Han hade säkert 10 olika hål på olika ställen som han grävde på och ett enormt minne. Vi hade vår lilla runda: (1) tallen (2) vid stigen (3) vid en sten
och så vidare. Är fortfarande imponerad av att han visste var han skulle hoppa någonstans.
Han gick bort 2001, men var/är den roligaste kanin som jag haft någon gång.
måste vara smarta kaniner då min kompis på kort tid lärt flera kaniner att snurra o sedan säger hon andra hållet så byter de varv. Ser så gulligt ut.
har ett djur som är mer envisare än mina katter och det är min ensamma chinchillahona, hon är så envis att hon jagar bort katterna om hon vill när hon är ute och springer
#13 Jag upplever att de flesta djur är smarta. De förstår mer än man många gånger tror. Jag behöver ingen psykolog. Har en kisse som vet direkt om jag är ledsen och då kommer hon och tröstar.
#14 Har ingen erfarenhet av chinchillor direkt. Kommer dock ihåg en kompis chinchilla som envisades med att sova på hatthyllan och var grymt arg på kompisens ökenråttor.
#15 min hatar andra chillor men älskar att leka med katterna och hon vägrar ge sig om hon vill något, hon kan hålla på i xxtimmar tills att jag ger mig och låter henne få det
min är så envis och ska sova under diskbänken eller i soffan eller i sängen tillsammans med katterna
#16 Haha, låter som att hon är bestämd 
simon är så envis och jobbig ibland, att jag funderat på att göra om honom till en toffel. Typ som när manv arit på toa och kommer ut igen, och han har rivit hela mitt projektarbete som var en modell av ett hus. eller som när han välter ner ett glas i datorn bar för att han MÅSTE köra sina super-bus-race precis där jag är, eller som när han tvunget ska vara i knät när man försöker göra något annat.
kan verkligen bli tokig, händer att jag sitter i badrummet och pluggar för att komma undan min terroristkatt! men oftast är han snäll!
#18 Haha, när du skriver terroristkatt, kommer jag på att jag oxå har en till terrorist till katt - nämligen Zabina, som envetet och enträget pockar på min uppmärksamhet när jag är upptagen. Ett exempel är när jag sover på morgonen och hon tycker att jag ska gå upp.
Peta,peta,peta på armen, så vaknar jag och säger "vad är det gumman?", vänder på mig. Då går kattskrället över till andra sidan och hoppar rätt på mig och fortsätter att peta, peta och peta. Kan göra vem som helst galen 
Tuddis här hemma är en riktig envis en.. sitter man och äter någon bakelse, (speciellt muffins!!!), så är hon seriöst talat halvvägs upp i knät, och föser man undan henne med handen, då kan hon räcka fram ena tassen och verkligen försöka nå muffinsen, medan hon ger ifrån sig ett ''urrrr'' ljud…. Och svag som man är när hon gör sådana saker, så brukar hon få smaka en pyttebit
En annan irriterande envishet hon är, är att ibland när jag spelar på min keyboard, så ska hon promt komma och ligga i mitt knä, och självklart ska hon ju gnida huvudet mot keyboarden, vilket resulterar i att tangenterna trycks ned och hon näst intill börjar spela sin egna melodi.. Och lyfter man bort henne, nej det fungerar inte, för då kommer hon bara tillbaka.
Och Felix… är det så att han är vaken säg… 4 på morgonen eller så, och är hungrig och vill ha mat, ja då kan han komma antingen till mig eller mamma, och sitta och slå på våra ansikten, och tugga/slicka på vårat hår och bara vara allmänt störande, och han ger sig inte heller förrens han har fått mat xD
Kommer ihåg en annan katt vi hade här i familjen som gick bort för ett antal år sedan… Han hade kommit på hur man öppnade kylskåpet, och det enda vi kunde göra för att få stop på det, var att ställa en stol i vägen.
#20 Kul med en musikalisk katt. Kanske inte så kul för dig då, men skoj för kissen
. Det påminner mig om min lille Sidde som dog för några år sen, han ville alltid sitta i knä när jag satt vid datorn. Med följden att det fanns filer som suddades ut.
Tessi tigger och petar med tassen, ser ledsen och bedjande ut.