Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1781 ggr
[marthiiina]
0

Det här med mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Olika foder är ju en ständig debatt, och har alltid varit. Inte så konstigt då foderleverantörernas ständiga kamp är att vara bäst. Då även jag självklart tror att vissa foder är ungefär som vad vi skulle kalla snabbmat (pizza osv) eller skräpmat. Så tror jag även att fodersorter och dess kvalité oc funktion är lite inviduellt. Vissa foder får en grupp katter att ha en utmärkt hälsa. Medans en annan grupp reagerar sämre.

Min grundpoäng är dock att oavsett den allmänna synen på hur bra ett foder är eller inte är. Så spelar det ingen roll om den inviduella katten äter det.

Jag vet ju att många katter får man truga med när det gäller nya (och bättre) foder. Att de kanske matvägrar en dag eller två sen tar hungern över och de börjar äta. Lite som små barn som fått för sig att ärtor är äckligt fats de aldrig smakat.

Pga av en annan tråd med liknande problem så skriver jag nu för att få lite inspiration.

Jag har tre innekatter i mitt hushåll, en hund och ett gäng fiskar.Två av mina katter är inte dirket kräsna.

Ludde äter allt som han tror är ätbart och har lätt att lägga på sig.

Bella är misstänksam men är ganska lättövertalad och är lätt att hålla sund vikt på.

Fia däremot är en helt egen kategori med katt.
Hon är inte bara kräsen, hon är envis, extremt egen och den divigaste katt jag varit med om.

Hon är svår att hålla vikten på, men endast för att hon är svår att få å äta som hon bör. Hon är vet undersökt, kollade tänder och två år fyllda i mitten på maj.

Hon äter ett foder ett tag är helnöjd, sen så helt plötsligt duger det inte längre. Hon matvägrar, verkligen vägrar. Att tillsätta olja hjälper inte, hon går så långt som att äta hundens mat istället. Blötfoder eller rått kött går inte! ner. Jag har testat divers olika sorter och hon kollar bara på en som om man vore dum? Försökt med olika trick, lade till coh med över ett lager ovan på torrfodret. Då tog hon tassen, knuffade av det och åt torrfodret istället. Rå färsk köttfärs nosar hon på, slickar 3-4 gånger sen går hon därifrån.

Jag letar efter ett foder som fungerar på alla tre, och som har bra inehåll och inte är för svårt att få tag i eller för dyrt. Just nu har jag köpt en 4kg säck med Pro Plan Housecats och än så länge verkar det fungera någolunda.

Undrar även vad ni tcyker om happyCat?

Skall även tillägga att damen blir väldigt missnöjd när du ändrar saker och är mer än övertydlig med att visa det. Jag har i dags läget 3 lådor, då jag hade en från början ute i hallen. Men sen skulle stänga in katterna tillfälligt i sovrummet (komemr inte ihåg varför ngt med iaf att de inte skulle springa ut ur lägenheten tror jag ) så jag flyttade ju självklart in lådan dit. Trodde jag ja, men när de fick komma ut igen gick Fia till det gamla lådstället direkt nosade, kikade. Kollade på mig, gick in i sovrummet igen kollade och nosade på lådan. Sen gick hon i, krafsade hade alla fyra tassar i lådan, putade ut rumpan utanför kanten och bajsade på golvet. Mitt framför mina ögon! Gick ur lådan nosade på sin gåva, kollade på mig och min sambo snärtade till med svansen och gick därifrån.

Enkelt tänkte jag och flyttade tillbaka lådan, men shii fick jag. Samma visa igen. Fixade fram en till låda (hade en i förrådet) och ställde i sovrummet. DÅ blev damen nöjd igen. Det är enda! gångerna hon gjort något utan för lådan, och i den stilen domderar hon hushållet :) Så det är tyvärr inte så bara att ändra saker heller.

Hur som så tar jag gärna emot foderråd, sorter. Var man kan köpa dem, era egan erfarenheter och upplevelser. Måste hitta ett foder som fungerar bra åt alla tre och som damen inte "tröttnar" på. Tacksam för svar.

Jourhemmet
0

Jag använder Porta 21 sensible, går att beställa från zoomarknad.se 80% kyckling och inget spannmål. Alla katter här hemma älskar det. 399:-/10 kg

IceJossan
0

Mitt tips är Porta 21 Sensible, alla katter jag vet som har testat det har tyckt väldigt mycket om det. Det är spannmålsfritt och borde på så vis vara hyfsat att hålla vikten med.

Det börjar finnas i djuraffärer men där är det oftast väldigt dyrt. Själv har jag handlat på zoomarknad.se där 10 kg kostar 399 kr (ordinarie pris 429kr) + 79kr frakt. Billigt för ett bra foder tycker jag. Levereras till ens närmaste DHL-ombud, ex en mataffär.

Hur länge har du låtit henne svälta om hon inte velat äta sin mat? Vad händer om du tar bort hundens mat så att hon inte kan äta av den när hon vägrar äta sin egen mat?

[Anunnaki]
0

Ge katterna mat två gånger per dag och inget däremellan för då vet du att de är hungriga näer du serverar maten. Jag har elva katter och var och en har sina egenheter. Katterna får sin mat i tvättstugan (det är en stor tvättstuga) och medan jag lägger upp maten får de inte vara med. Var och en har sin speciella matplats och var och en får mat utifrån vad det tycker om och hur mycket de behöver. Jag är med tills alla ätit klart. Skulle det vara något kvar så ställer jag in det i kylskåpet direkt.

Det kan vara tuffare med att ge katter mat än barn, till och matvägrande barn. Vet av egen erfarenhet.

Mina katter äter enbart barf. Köttfärs tycker de flesta inte är någon höjdare och köttfärs från ett ställe äter de inte alls. De äter fasktiskt hellre köttkross.

Josefa
0

Någon som har beställt den stora säcken med Porta21? 23 kgs. Får man den levererad till dörren?

[Emma--]
0

har inte porta 21 lite för mycket magnesium? 0.11%

[marthiiina]
0

#2  Skulle väll egentligen inte säga att jag låtit henne "svälta" hon har stoppat i sig ngra bitar. Men långt ifrån tillräkligt, hon "pterar" i maten om du förstår. Jag lät henne hålla på så i en vecka lr två (eftersom hon iaf åt lite grann) men kände hur hon tappade hull. Så då började jag försöka truga med annat. Vissa foder har hon helvägrat, och hållt på så i 4-5 dagar (om man inte räknar med den mat hon tagit från hunden) andra små äter hon av. Dvs kanske 1/4 av vad hon ska få i sig per dag. Hunden äter ju upp sin mat rätt snabt så den brukar inte stå framma så länge, har dock inte testat att ställa bort den då (tror jag är den gemensamma nämnaren) min hund matvägrar om man försöker få henne att äta på bestämda tider, så pass att hon rasade i vikt så hon lär ha den framme. Och tyvärr så om Fia vill så kommer hon ju åt den även om jag ställer upp den en bit så att säga.

#2 & #3 jag har även testat med katterna att försöka ge dem mat på olika platser, samt på bestämda tider. Det fungerar sådär på de två andra men inte på fia. Hon verkar inte bry sig i det. Man visar henne maten, låter den stå en stund. Tar bort den och ställer tillbaka igen på kvällen. Det ända som händer är att hon blir sur vägrar äta och tar mina saker. (hon är inbrytar drottning, stjäl saker ur stängda lådor ur mina väskor, ur skåpen. ) Jag har förståss inte vågat hålla på så mer än ngra dagar eftersom jag är rädd att hon ska bli dålig av det.  Ska man dessutom vakta dem tills de ätit klart får man ett heltids jobb. Bella vill inte att ludde ska äta samtidigt som henne t.ex. Då Fräser hon åt honom och slår på honom med tassarna. Hon är dessutom nervig av sig och verkar inte gilla att bli "bevakad" när hon äter.

Ska kolla upp porta 21 och se om det kan fungera.

Jourhemmet
0

#4 Det ska du få, allt över 20 kg. Men du måste kryssa i någonstans för det. Jag fick problem när jag beställt sammanlagt 35 kg med olika mat. Fick ett mejl där det stod att transportkillarna mejlar när varorna fanns på utlämningsstället??!? Jag ringde och frågade vad dom pysslade med då det står att om man beställer för över 20 kg så levereras det till dörren utan extra kostnad. Då fick jag till svara att varorna hade packats i två kollin och inget översteg 20 kg hahaha.. gissa om jag var förbannad. Jag frågade om jag hade beställt 100 kg hade dom då packat det i sex kollin och sluppit hemkörning. Det löste sig till slut men kolla så att du får det hemkört för det ska du ha.

Josefa
0

OK bra.

Någon som vet hur det är med magnesiumet? Jag vill gärna prova Porta21, men vill att det ska funka på alla katterna. Jag har en pelle som är född utan snopp, och har väl pga det lite känsliga urinvägar. Jag kör med RCs Young male nu och det funkar bra på honom, men har några andra kissar om lätt blir lösa i magen. Lite tråkigt att behöva stå som en hök och passa så att de inte tuggar i sig för mycket mat.

Jourhemmet
0

Det innhåller tranbär som ska motverka urinvägsbesvär.

Josefa
0

Tranbär får han redan. Men kan magnesiumet skada njurarna? Någon som vet. Hur mycket magnesium finns det i de billigare torrfodren, som är så gott som bannlysta här?

[Emma--]
0

Nu står det olika överallt men att det kan vara kring 0.08. Hittade att enligt AAFCO bör kattens kost innehålla minst 0,04 %. För kattungar och dräktiga/digivande katter minst 0,08 %.

Friskies innehåller väl typ 0.12? Eller är det ännu mer?

Hur som helst så känns det som att 0.11 är för mycket.

Josefa
0

Ähum, vad är den rekommenderade övre gränsen?

Josefa
0

Young male innehåller 0,07

zoolatri
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#10 Här kommer en av mina favoritlänkar;) Här kan du jämföra några olika sorter iaf.

http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11352.ece/BINARY/484638.pdf

http://www.testfakta.se/sport_fritid/article14103.ece

Josefa
0

Men hur kan fodret vara så lovordat om det innehåller så mycket av ett ämne som det alltid varnas för? Nu är ju fodret så pass nytt så katter som har ätit det har knappast hunnit få några biverkningar av det ännu.

Varför har de så mycket magnesium i fodret? Har det att göra med kötthalten? Hur mycket magnesium innehåller en mus eller en fågel?

Josefa
0

Kan det vara så att de äter mycket mindre av det fodret, så att de därför får i sig minder av de skadliga salterna?

Josefa
0

Den andra varianten av Porta21 innehåller 0,09% magnesium, men av det fodret rekommenderas en större dagsranson än vad det görs av sensiblen.

[marthiiina]
0

Ni får ursäkta mig lite nu, men har ni inte kapat tråden lite?