Han försvinner
När Noggis sover, så brukar han ibland när han sover riktigt djupt så "twitchar" (jag vet inte vad det heter på svenska [twitch]) han med morrhåren och ögonen blinkar och han twitchar lite med tassarna också.
Och när han gör det så kan jag liksom lyfta upp hans huvud, och det är helt livlöst.. Första gången det hände så blev jag såååå himla rädd, jag började nästan grina och sen så vaknade han tillslut och tittade på mig som om jag vore galen..
Men vet någon varför han blir helt livlös?
Han är nog bara i REM-sömn. REM står för Rapid Eye Movement, där ögonen och till och med kroppen rör på sig när man sover. Min katt gör likadant när han sover riktigt djup, det är inget att vara rädd för :)
Katter gör så emellanåt. Första gången jag såg det blev jag också helt vettskrämd. Var redo att stoppa min första katt i transportburen för transport till djursjukhuset, när hon vaknade och såg helt oförstående ut. Hm, det var många år sedan
.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Jo jag tänkte också att det måste ha nåt med någon av sömnstadierna! Tack för svaret 
#2 Haha, har det hänt nån mer gång?
Jo, det har hänt fler gånger att katterna är helt borta, fast det var bara första gången jag fick sådan panik.
Samma här.. haha
Händer här hemma också, både hos hunden och hos alla tre katterna att det kan rycka i både ansikte och kropp, var en gång det ryckte till riktigt ordentligt i honkatten, så funderar ju nästan på vad det var hon drömde för något, för tror även att jag hörde henne morra också :P
Hehe, exakt likadant gjorde vår kanin. Hon har en väldigt lustig stil när hon sover och ser verkligen helt död ut, första gången hon somnade så blev jag livrädd, petade på henne utan att hon vaknade och började böla direkt. Då vaknade hon 
Ja det är ganska läskigt när de bara somnar sådär och man aldrig varit med om det förut 
Människor har också sån sömn. Om man skulle vakna då skulle man inte kunna röra sig först :P