Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1353 ggr
miagirl40
0

Skaffa ny katt?

Hej..

Jag fick avliva min 18 åriga älsklingskatt i måndags pga sjukdom.

Jag har två kvar hemma, de är 12 och 10 år. Väldigt busiga och glada katter. De har inte ändrats sitt beteende efter att min smulan försvann. Hon låg oftast gömd i en garderob det sista tiden när hon vart sjuk.

Nu är frågan, hur tror ni det skulle gå om jag tog hem en ny katt? Har alltid brunnit för att hjälpa katter, övergivna katter. Så jag funderar på att ta en från katthemmet. Den trivs inte alls där.

Har ni några råd och tips ni kan ge mig?

IceJossan
0

Det viktigaste är att du tar hem rätt katt om du ska ta hem en till. Hur är den där katthemskatten med andra katter? Matcha deras personligheter så bra det bara går så att det inte slutar med att både dina och katthemskatten vantrivs hemma. Så börja med att ta reda på så mycket du kan om katthemskatten och fundera sen på hur den skulle passa ihop med dina missar :)

miagirl40
0

Ja jag ska åka och träffa katten idag kl 17.

Den trivs med andra katter, är inte "pushig" och kelar mycket med människor. Lugn och fin katt. Precis som dem jag har hemma. Men vi får "känna" av varandra idag och se hur det känns. Man brukar ju få en första magkänsla om hur man ska göra.

Jourhemmet
0

Stjärna i himlen till dig som hjälper en vuxen katthemskatt Skrattande

miagirl40
0

Tack så mycket. Ja jag ser det som min skyldighet att om jag har plats för en till katt så givetvis ska jag fylla den platsen med någon som verkligen behöver den. Och jag har ju så mycket kärlek att ge.

Men ingen katt kommer fylla min älskade smulans plats.

[Anunnaki]
0

Bra att du tänker på hemlösingar men med två så pass gamla katter är sannolikheten stor att en ny katt inte kommer att bli en i gänget. Personkemi när det gäller katter är ett svårt område. Det kan i värsta fall bli kissande utanför lådorna mm gulligt.

Jourhemmet
0

Det som är bra med att köpa från katthem är ju också att man har möjligheten att lämna tillbaka katten om det absolut inte fungerar med dom befintliga missarna.

UlrikaD
0

Min äldsta katt är 13 år och hon tar emot jourhemskatter med öppna tassar. Spelar ingen roll om det är hanar, honor, vuxna eller ungar. Mina andra katter är 3 och 2 år gamla, de har heller inga problem med nykomlingar.

IceJossan
0

Låna gärna hem en av katthemskattens filtar/handdukar så att dina missar får känna lukten av den, det är alltid bra med en försiktig itroduktion som börjar redan innan missen kommit hem.

Jourhemmet
0

Psst, hon har redan hämtat hem kissen Flört

IceJossan
0

Såg det i efterhand :P

miagirl40
0

Hej allihop.. Ja nu har Nea bott hos oss sen i lördags kväll. I lördags kväll när vi kom hem med henne så gick bägge mina äldre katter i taket, de blev rasande, sprang och gömde sig och morrade och fräste hela tiden.

Idag tycker jag det har blivit framsteg, de kan vara i samma rum alla katter, men mina äldre katter har hela tiden koll på var Nea är. Men jag har inte märkt av ngt på mina äldre katter att de mår dåligt än iaf, vi kelar med dem mer än vi brukar, och de äter och gör sitt på lådan som de ska. När jag lägger mig för kvällen så tar jag med mig Nea in i mitt sovrum och där får hon vara på natten med mig, med sin låda och mat och vatten. Hon ligger hela tiden hos mig, och då börjar bägge mina äldre katter att busa runt och ha sig.

De turas om att ligga inne hos min dotter och gosa järnet på kvällarna när jag har lagt mig. Och de går mer och mer fram till Nea för att utforska henne. Hon är väldigt lugn katt, och anpassade sig till situationen väldigt fort.

Måste säga att jag trodde det skulle bli värre när jag tog med mig lilla Nea hem. Men det är ju bara 2 dagar sen, och vi ser redan framsteg med de andra två älsklingarna vi har.

Nu håller vi alla tummar.

IceJossan
0

Härligt, hoppas att det fortsätter bra :)

Men inte för att vara någon glädjedödare här, men jubla inte för högt så här tidigt. Låt allt ha sin gång och hoppas att det fortsätter såhär bra. Jag har lärt mig att aldrig jubla i förtid, för det får jag sota för senare :P Det är något slags fenomen som nästan alltid drabbar både mig och andra :P Konstigt.

Fortsatt lycka till! :)

Jourhemmet
0

Det måste kollas rangordning först vet du Flört

[nadvard]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade först en katt. Sedan köpte jag en till :P
Det va en jäkla väsen! De fräste, men skadade aldrig varandra.
Efter ett par dagar blev de bästa vänner!

Låt de bara sköta sitt! De ska ordna med rangordning och sådär.

miagirl40
0

Hej allihop

Jag ville bara uppdatera er lite, det går bättre och bättre för varje dag som går med mina katter. De har börjat acceptera nykomlingen mer och mer. De åt från samma tallrik och inte ett morrande eller fräsande kom det.

Jag är så stolt över mina två gummor som har agerat så bra som de har gjort. De har inte ändrat sitt beteende något, mer än de är lite mer busigare och keligare än innan.  Men äter och går på toa som de ska. Och får väl erkänna att de blir allt lite mer bortskämda nu när de visar upp ett beteende som jag är glad över. Lite räkor och god skinka då och då.