Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 947 ggr
[Cheete]
0

Ihopsättning av katter

Hur gör ni när ni introducerar nya katter i hemmet?
Funderar på att skaffa kompis till min katt och har redan hittat en som skulle kunna passa in med min röda grabb, men vill höra med er först hur ni brukar göra. Det är en kattunge som jag har tittat på.

Släpper ni bara lös den nya katten direkt eller låter ni den vara kvar i transportburen så den gamla katten får komma fram och nosa på den nya utan att dom skadar varandra?

Hur gör ni?

Jourhemmet
0

Kattungar brukar inte vara några som helst problem då dessa är ranglåga. Släpp bara ut den. Din kisse kan morra och fräsa till en början men det är fullt normalt men självklart ska du ha koll i början så det är bra om du är ledig första dagarna med den nya.

[Cheete]
0

Kattungen blir 12 veckor lagom till sommaren då jag är ledig så jag kommer kunna vara hemma utan problem. Känner mest på mej att min röding och kattungen kommer ställa till mycket trubbel för sej ;)

Jourhemmet
0

Trubbel, hur menar du då?

[Cheete]
0

Bus om jag säjer så :)

[Anunnaki]
0

I ditt fall skulle jag låta den nya katten vara i ett rum med dörren stängd så att katterna hålls åtskilda åtminstone några timmar. De får då chansen att känna lukten av den andra för att vänja sig lite och det tar inte lång stund förrän de förstår att båda ska bo hos dig. Kastrerade hankatter är många gånger helt underbara barnvakter.

[Cheete]
0

Kan man göra så att man tar med nåt som den gamla katten har använt som luktar som honom och låta den nya lukta på innan man tar hem den? Eller stressar det bara upp kattungen?

Skulle faktiskt vilja påstå att min röding skulle bli en helt underbar barnvakt ;)

EddaM
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag släpper ihop katterna direkt. Och det har alltid gått bra. Åker på en del utställningar och då har jag haft ihop mina katter med vänners på hotellrum och det har alltid fungerat bra men man måste ju känna sin katt o veta att de tar det bra o gillar andra katter.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

UlrikaD
0

Jag släpper också ihop katterna direkt. Gäller det kattungar är det sällan några problem, beskyddarinstinkten kickar in direkt med mina äldre.

Gäller det vuxna katter så är de ju ofta avvaktande mot varandra till en början men de brukar lösa det bra själv.

Jourhemmet
0

När jag säljer kattungar så ber jag alltid köparen att ta med sig en filt eller dylikt hemifrån så att den vänjer sig vid lukten. Åk gärna dit flera gånger också innan köp så att katten känner igen lukten på dig, för att flytten ska bli så lite stressande som möjligt för den lille. Jag släpper alltid ut jourkattungarna med en gång när jag får hem dom, har aldrig varit några problem. Hoppas att din gamla katt är väldigt busig för annars kan han säga ifrån till den lille.

[Cheete]
0

Jag vet inte hur många blomkrukor min röding har rivit ner när han har haft bus för sej. Tror knappast att han skulle ha problem med den lille :)

Har en tröja (min fina tröja! ;)) som min katt har hårat ner och som han dessutom sover på i transportburen. Skulle kanske kunna ta den med mej när jag hälsar på den lille :)

Jourhemmet
0

Den låter bra att lämna till den lille. Ang. blomkrukor så har jag häftmassa under mina.