katt med struma
jag har en nioårig hankatt med struma som jag har så svårt att avgöra om han mår bra eller inte. jag har varit hos veterinären otaliga gånger, och fått medicin, men jag tycker att det bara hjälper delvis. det verkar snarare som att påverkas mer av årstiderna: han mår bättre på sommaren än på vintern.
jag vet inte vad jag vill med det här inlägget, men situationen börjar bli ohållbar, inte minst med alla kräkningar och jag snart har en bebis som börjar krypa. han kräks i soffor, sängar, på mattor, på ställen där jag inte hittar det direkt, 5-10 ggr/dag. hans ständiga jakt på mat är också besvärlig, för han är dessutom kräsen. jag har försökt att ge honom precis det han vill ha, men egentligen duger det bara om han får stjäla det. han är tillgiven och snäll, men ser inte ut att må så bra, mager och pälsen glanslös. han har också börjat riva sönder allt jag har, under de åren som han har haft struma har han totalsaboterat fyra soffor, sängar etc. han vet att han inte får, men har gått från att göra det i lönndom, till att klösa mitt framför ögonen på mig och ignorera vad jag säger. talar han om att han är sjuk?
någon annan med erfarenhet?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet inte hur det är med katter men jag har haft struma för länge sedan och mådde pyton innan jag visste vad det var men när jag fick medicin mådde jag helt bra.
Om det var min kat skulle jag gå till en annan veterinär och kolla så att katten inte har njursvikt eller diabetes. Kolla också kattens levervärden. Njursvikt kan vara svårt att mäta för det syns inte på blodprov förrän njurarna är näsan slut.
Att han är är noga med vad han vill ha att äta är ju en bagatell i sammanhanget.
Gå omgående till en annan veterinär och var beredd på det värsta.
tack!
mja, bagellartat tycker jag inte att det är när han inte får i sig det han behöver. jag har reagerat på att han visar sig hungrig hela tiden, men ibland vänder bort när han till och med får sådant som han älskar, som kokt kyckling. precis som en annan katt jag kände, så har han blivit mer "rovdjursaktig" i jakten på mat, med skillnaden att han inte äter upp den.
jag vet att medicinen ska göra dem (och människor) helt bra, men alltså inte riktigt i det här fallet. hade det varit diabetes hade säkerligen hans vätskeintag ökat också, men det har det inte. vid njursvikt, samlar man inte mycket vätska då?
men det är sant, det kan ju vara flera sjukdomar på gång.
Har själv struma så jag vet hur katten mår. Ger man nån slags thyrostatika till katter också?
# 2 Jag menade att det i sammanhanget var en detalj när det gäller just VAD han vill ha men förstås inte att han inte verkar bli mätt. Njursvikt visar sig ofta genom att katten dricker mycket och magrar plus att den spyr en hel del.
Medicin till människor som har överproduktion av sköldkörtelhormon kunde iaf förr, för 30 år sedan, skada vita blodkroppar men det kan ju ha kommit ut nya sorter sedan dess.
Kan det vara så att katten spyr upp medicinen? Kolla på biverkningar på FASS. Och gå till en annan veterinär. Av vad du beskriver litar jag inte på den veterinär som du besökt.
ja, det är det nog, det heter felimazole och är mot hyperthyroedos.
upplever du illamående? jag tänker att struma ju är en hormonell obalans, och av den skulle man ju kunna må illa…
tack och lov har medicinforskningen gått framåt under de senaste 30 åren.
nej, katten spyr inte upp medicinen. kräkningarna kommer i samband med stora matintag.
veterinären har jag fullt förtroende för, och han har också gissat att illamåendet kan uppstå i de här fallen. det kan ju också vara så enkelt som att han hetsäter och spyr pga det.
min undran är nog egentligen om någon har erfarenhet av hur en katt kan tänkas på som kräks så här mycket. om hans tydliga markeringar mot mig att han inte bryr sig om våra "husregler" kan vara tecken på att han inte mår bra.
Har du läst här i FASS?
Jag har själv verkligen litat på en viss. veterinäri säkert 20 år men har ändrat mig efter några rejäla tabbar hon gjort med mina katter men det blev inget bestående för vi kollade först med en annan veterinär innan vi gjorde någon behandling. Andra har också efter många år insett att denna veterinär inte är att lita på.
Ligger bl a T4 på bra nivå när katten får sin medicin? Hur ofta kollar veterinären T4 mm?
Om det beror på hetsätande kan du ju ge honom pytteportioner många gånger om dagen.
Thyrostatikan idag kan fortfarande påverka dom vita blokropparna. Jag hade nog innan uppåt 20 olika diffusa symtom så jag tycker synd om katten om dom mår lika dåligt. Illamående, viktras (10 kg), skakningar, hjärtklappning, ökat blodtryck, ökad aptit, oro, ångest, gräslig hårkvalitet, daglig huvudvärk, flåsig, muskelsvag, ledvärk, diarrér, ökad puls, otrolig trötthet, koncentrationssvårigheter, ögonen rinner och värker, sömnsvårigheter, aggressiv, nervös, depression. Ja listan kan göras lång och säkert kan djur ha alla dessa symtom också.
Då har du förklaringen till varför han äter så mycket tex. Går det inte att operera bort sköldkörteln på katter och ge dom livslång medicinering med levaxinpreparat?
# 6 & 7
tack för all input!
ja, jag har läst där och konsulterat veterinären ang biverkningarna. men han kräks både med och utan medicin; har testat. värdena är testade både före och efter medicineringen och därmed är dosen också justerad.
visst kan veterinärer plötsligt tappa "greppet" och börja göra fel, men jag har inte haft skäl att misstänka honom för detta. men visst kan göra om alla tester någon annanstans. kruxet är att jag inte fick försäkra honom då han och de andra katterna är katter från USA som jag "räddade" från gatan. de var något till åren komna, och visserligen fria från rabies och annat uppenbart, men det är vanligt att de har parasiter och andra sjukdomar som inte upptäcks i de vanliga testerna. alltså ville inget försäkringsbolag ta dem. veterinären har också konstaterat att det allt oftare är katter från USA som drabbas av struma, men man vet ännu inte varför.
han verkar inte oroligare, faktiskt. han har alltid haft mycket energi och varit full av bus, och det har inte ändrat sig. hjärtat är kollat, blodtrycket likaså, så de enda symptomen som Jourhemmet räknar upp är alltså förändrad pälskvalitet, aptitförändring, en något förändrad vikt. som sagt, han är en kastrerad hankatt, men har aldrig vägt mer än 2,7 kg - kan vara lite inavel i honom, för han ser nästan ut som en kattunge.
jag går ju och synar honom hela tiden för att se om hans beteende förändras, och särskilt om de andra katterna ändrar sitt beteende mot honom, men icke. man kunde ju tänka sig att eftersom han är lite av kungen i huset, så skulle de andra försöka ta över när han försvagas, men så är det inte. de är heller inte mer hänsynsfulla mot honom - balansen i gruppen är alltså oförändrad. därför känns det så oklart. det känns som om han mår lite bättre när han går ut, men ingen av dem gör det så gärna: de har säkert fått nog av utelivet då de levde på gatan.
jag kan visst det fortsätta att ge honom medicin resten av livet, men kräkningarna och detta att han river sönder mitt hem är besvärligt och dyrt, hur mycket jag och familjen än älskar honom. jag vill ju inte att han lider heller och det är så svårt att läsa honom.
tillägg: jag ska själv operera min högerhand imorgon, så om jag inte svarar på ett par dagar så beror det inte på ignorans. jag uppskattar verkligen ert engagemang!
Kanske lite OT men har du stora klösträd som du kan dränka in med kattmynta? Klösandet kan ju beror på oron och hyperaktiviteten i kroppen som han kan ha som symtom på sjukdomen. Köp en massa ampelliljor som han får tugga på och se om kräkningarna blir bättre. Finns det inget medel mot illamående för katter? Vi människor har ju tex Primperan. Förlåt, men försöker bara komma på tips som kan hjälpa både dig och katten 
Med rätt medicinering mot struma ska katten vara symtomfri men har du sett på länken som jag lagt in i mitt förra inlägg att 20 % av de katter som får denna medicin får biverkningar som illamående, klåda mm. Kanske kliar det i hans tassar, kanske är han illamående av medicinen. Jag finner veterinären oansvarig när han inte tar kattens besvär mer på allvar. Kolla med en annan vet snarast.
PS Jag fick struma när jag bodde i USA men det gick över efter några år i Sverige. När jag flyttade tillbaka hit hade jag också en hittekatt med mig men det var 1975.
Tack för all input. Märkliga kopplingar med USA, trots allt.
Jag har andra ytor än just klösträd där han får gå lös: jag har klösvänliga mattor där jag lägger mynta, vilket han älskar. Men det handlar mer om att han bara struntar i vad jag säger: idag var han uppe på middagsbordet flera gånger, fast han aldrig har gjort det, och han brydde sig inte det minsta om vad jag sa, eller att jag föste ner honom. Som sagt, det är en attitydförändring som jag noterar mer än att jag förfäras.
Jag läste länken, och veterinären har sagt att han ska vara symptomfri med medicinen. Men det är för mycket som inte stämmer, som jag inte kan tolka, så det är därför jag frågade här om någon hade erfarenhet av samma åkomma hos deras katt. Nu är han inne i en period igen där han mår bättre, dvs inte kräks alls, men det blir ju så oroligt när det inte är stabilt. Men jag letar vidare. Tack!
Lider också av struman,överproduktion.Struman sätter sig på precis allt i kroppen och kan för människan vara svårt att ställa in rätt dos av mediciner,kanske har han fel dos eller behöver en annan medicin.Fick själv ändra många gånger innan det blev bra och det kan ju kanske även gälla katt.
Ibland kan det vara positivt att få utlåtande av fler veterinärer även om den man går till är bra men även den bästa kan ju missa något och ett andra utlåtande skadar ju inte.
tack för din input!