Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1672 ggr
PlusPlus
0

Tips mottages gärna

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kom just på en sak. Min katt är ute nästan hela tiden på sommrarna, äter massa möss, fåglar och sorkar vilket han självklart tycker är mumma! Slinker ner en och annan ödla ibland också :S
Borde inte detta vara väldigt nyttigt för honom iom att det blir 100% naturlig föda? iaf mössen och sorkarna.
Maten som mina katter annars får duger inte på sommaren då han proppar i sig sina byten och antagligen är mätt när han kommer hem. Ibland kan den maten som serveras här duga men då har det visat sig att han varit full i mask och haft en ordentlig och ommättlig aptit.
Han är bara inne på nätterna när han kommer för att sova och kommer in och vänder på dagarna för att dricka lite vatten, gosa 2 minuter sen ska han ut igen.

Han borde ju löpa mindre risk för urinvägsinfektioner iom att den naturliga födan innehåller rätta mängder av de han behöver och stor mängd vatten och att han även faktiskt dricker vatten utanpå det. Vilket jag fattat det som katter kan vara lite dåliga på.

Men en annan sak som slog mig angående detta är då all mask som hans byten innehåller. Räcker det med att ge honom en kur fram emot hösten? Eller borde det göras iaf två gånger under sommaren?
Sen i vintras har jag redan avmaskat honom två gånger då han spydde och jag då var 100% säker på att han hade mask (kräken kräla i spyerna). Men man vill ju inte att parasiterna ska bli resistenta "/

Han är även små "kletig" i magen, alltså inte helt fast avföring. Iaf de få gånger jag ser honom använda lådan. Annars går han hellre ut och det är endast i nödfall han väljer lådan. När han använder lådan så stinker det något så fruktansvärt! Min andra katt luktar det ju också av, de skiter och avföring stinker.
Men när Jalle (Hanen: Jalle. Honan: Sally (Kastrerade!) skiter så sitter lukten i så jag är tvungen att öppna vartenda fönster. Det luktar alltså som ngt farligt avfall ungefär. Kan detta bero på mask eller kan det vara så att de gånger han äter maten som finns här så blir det starkt för magen?
Kan jju tillägas att han riktigt ordentligt känslig mage. Han blev avvand mammamjölken tidigt då hon stötte bort honom.

Har sökt runt lite på internet angående det här och det finns de som sägger si men även de som säger så. Man blir helt förvirrad. ^^

För någon dag sedan så hulka han upp en mask :S Den hade inte ens varit ner i magen och vänt utan var antagligen i sorken han klämde i sig precis innan. Borde jag då inte med största säkerhet veta att han har mask? Känner mig osäker.

Har funderingen nu när han verkar ha mask igen, att åka in till veterinären och de får köra en ordentlig grundkoll och öven kolla om och vad för mask han har.
Men just nu är aptiten obotlig igen men ändå ser han smal ut "/

Nu blev det långt men den som orkar läsa, lyckas förstå och har något (vad som helst) att komma med tackar jag jätte mycket :)

Jourhemmet
0

Vad använder du för avmaskningsmedel?

PlusPlus
0

Oj, såg nu att rubriken fattas Obestämd Hur gör jag?

#1 åh, vad var det det hette nu då. D… någonting har jag för mig, slängde ju kartongen igår :P

Jourhemmet
0

Drontal? Jag kan rekommendera Milbemax, den tar all mask och är en liten tablett som smakar kött.

PlusPlus
0

Det var det nog. Försökte förklara för apotekspersonalen hur maskarna såg ut och vad han brukade käka så då gav dom mig Drontal :)
Vågar jag prova att avmaska ännu en gång eller bör jag vänta?
När det än blir så ska jag prvoa milbemax :) Tackar för tipset :)
Men han kommer ju fortsätta proppa i sig sina byten. Så mask kommer han få en del gånger "/ Såhur ofta är bäst för katten utan att riskera hälsa och ev. resistens?

Jourhemmet
0

Vid behov skulle jag säga, när du ser att det är mask i kräket eller bajset. Har själv innekatter men har ständigt massor med hittekatter hemma och dessa ger jag alltid Milbemax, den tar band- och spolmask och det är såna maskar missarna får.

PlusPlus
0

Okej. Då blir det raka vägen till apoteket och köpa på måndag :)
Den drontal jag fick var även den för två sorter Drontal Vet tror jag den hette. Men låter som om det finns bra erfarenhet av Milbemax :)

PlusPlus
0

Kollade på klockan för ca en timme sedan och tänkte att "Ja, veterinärerna har öppet än" Tog upp telefon och började ringa. Signalerna gick. Sen tvärslog det mig ju att det är ju lördag! xD Får prova det på måndag också. Troligtvis är det väl masken som orsakar alla symptom men tänkte vara på den säkra sidan och iaf ringa och fråga dem lite :)