lite ot....kattmat och barn
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Alltså….jag hade en liten undran hur folk med barn gör när katterna skall ha mat? Antagligen ställer man upp maten osv, men när de får tex ben/kycklingvingar som dom släpar med sig? Får väl ha bra koll helt enkelt.
Jaja, iaf så sökte jag "kattmat barn" för att se om något bra skulle dyka upp. Då kom de upp en massa träffar från 2008 när en lärare i Alingsås hade gett kattmat till dagisbarnen! Jag har ett vagt minne av det nu när jag tänker efter - men hade helt glömt bort det! fniss….undrar hur människan tänkte?
Ställa uppmaten på något bra ställe. Annars kan man ju stänga in katten i tvättstugan eller likande medan den äter så får den vara ifred.
Ja, eller så stänger man in barnen medan katterna äter.
jag har alltid serverat katterna maten på diskbänken pga tjuv-hunden. Men sedan vi flyttade så står katternas mat i källaren, och dit kommer varken hund eller barn.
Eller jo, äldsta barnet kommer ner, men han har vett att låta bli att provsmaka ;)
/ En som fortfarande minns hur torrfoder smakar
Inga problem här. Katterna äter i köket (köttben, kött, inälvsmat) och barnet får hållas koll på vilket innebär att vi gör någon aktivtet utanför köket när katterna äter. Eventuellt så får katterna mat samtidigt som vi sitter och äter.
Inga problem.

Jag ger råkyckling o liknande när barnen är borta eller på kvällen när de sover! Annars skulle det bli svårt med hygienen då katterna släpar runt på köttes o måste kollas :)
Torrmat har vi framme, visst testade barnen att smaka eller plocka med det när de var små, då gäller det att vara med och tala om att det är kattens mat, men det är inte hela världen om de skulle råka smaka och efter ett tag tappar de intresset..
Nu vet jag inte hur många katter som du har men om det bara är ett par stycken kan du fixa ett matrum åt dem på liknande sätt som jag gjort toaletter åt mina.
Jag har köpt lagom stora skåp på loppis och sedan sågat ur en ingång åt katterna på skåpgaveln. I skåpet har jag skruvat fast en 0,5 W LED-lampa så det inte blir för mörkt där inne. Med så liten ingång som möjligt, kan ett litet barn inte ta sig in och krångla med kattmaten. Men tänk på att göra ingången så liten att barnet inte kan stoppa in huvudet i hålet som du sågar upp. Du kan iofs sätta i en kattlucka som du ställer in så att det bara går att gå ut ur matrummet utom när du släpper in katterna när maten är serverad.
smarta tips! Klart att jag kan mata när vi själva äter, tänkte inte på det. Och heller inte på att ge på kvällen när lillen lagt sig. Duh… Jag har ju ändå tänkt röra på morgonen (som antagligen går fortare/smidigare när man sen börjar jobba/plugga) och större bitar/ben på kvällen.
Det kommer två kattpojkar på söndag! Skall verkligen bli spännande, ang maten måste jag ändå vänja dom vid ben och kött sakta så de ger sig nog.
Låda är en suverän idé, speciellt om man har fler barn/hundar typ. Får ha de i åtanke om det skulle komma att behövas.
Lillen har smakat hundtorrfoder….och proppade hela munnen full sist. Såg för roligt ut. Jag har haft vattenskål/klösträd/kattlåda med sand ute nu i en månad och det var verkligen nyhetens behag för den lille, nu bryr han sig knappt mer. Hoppas det blir så i framtiden oxå.
Det finns "barngrindar" man kan sätta i en dörröppning, och öppna kattlucka på så bara katterna kommer in i rummet. Barn och hundar (eh, inte småhundar dårå) kommer inte in. Finns bl.a på www.zoo.se
Vänliga hälsningar
Cindy
När vi precis hade flyttat in och höll på att packa upp sakerna fick katterna en tillfällig matplats i ett "rum".
In dit hade jag spärrat av med ett kompostgaller som jag klippt ett hål i längst ner, som en kattlucka typ.