Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1671 ggr
TIMMY
0

vaccinering - tidsfrist

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Kvinnan som jag har köpt mina kattungar ifrån, har varit hos veterinären nu den andra gången för att ge ungarna den andra sprutan. Dom upptäckte då en liten ögoninfektion hos Kip som hon fick hem droppar för. Dock ville inte veterinären ge den sista sprutan utan att jag skulle göra det när dom kom till mig, efter antibiotikakuren var avklarad. Nu är de så att jag hämtar dom på söndag (sista dagen på kuren). Kommer det bli stressigt för honom att bara efter några dagar här hemma, behöva åka iväg igen? Innan katterna har börjat känna sig lite hemma? Eller är det värt att åka och ta den andra sprutan så snart som möjligt? Vilken tid kan gå emellan sprutorna är väl det jag undrar?

Tacksam för svar!

mvh,

IDA

Jourhemmet
0

3-4 veckor. Dröjer det längre måste kissen ta om sprutan.

MonicaLagerquist
0

Jag skulle som uppfödare inte släppa iväg kattungen förens vaccinationerna är klara.Så mitt råd är att du ber uppfödaren behålla ungen tills den blir frisk och sen att h*n  vaccinera den.Det får inte gå mer än 4 veckor mellan första och andra sprutan.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
0

Jag hållerhelt med #2. Kattungar är så väldigt känsliga, så de bör inte flytta förrän 3-4 dagar efter vaccinationen. Det är vanligt att kattungar reagerar starkt på vaccinet, de kan bli hängiga och må rikgtigt dåligt men repar sig i regel helt efter någon dag. Dock vet vi som jobbar på katthem att de små kan stryka med pga att vaccinet tar för hårt på dem, därför ger vi alltid avdödat vaccin som är lite mildare för kroppen att hantera.

Så vänta med att hämta dem tills några dagar efter sista sprutan. För katternas skull.

TIMMY
0

hmmm….blir svårt eftersom jag skall åka från göteborg till stockholm (typ) för att hämta. Redan bokat hotell på uppvägen och skall åka med min mor. suck

Dom fick första vid 8 veckor tror jag och andra nu vid 12. Kommer vara 13 veckor när jag hämtar. Så den tidsfristen är ju redan bruten, även om kattungen stannar måste bägge sprutorna tas om? Om spruta 1 och spruta 2 måste ändå tas om är det väl bättre att kattungen hämtas med sin bror och jag bokar in två tider lite senare? Eller?

IceJossan
0

Vad har katterna fått för vaccin? Det kan spela stor roll.

TIMMY
0

skall kolla upp, återkommer.

[Sephrenia]
0

Grattis till kisseungar hälsar Nadir.

TIMMY
0

min lille älskling! mjo, undrar just hur han skulle gilla dom? tack iaf, hoppas att det kommer gå bra! Sitter och tokpluggar matteC och har iFokus uppe….som jag återvänder till när jag behöver en liten hjärnpaus…vilket blir ganska så ofta så här sent. -_-

Jina
0

Personligen skulle jag inte släppa iväg ungen medan den går på antibiotika, ej fullvaccad.

TIMMY
0

ja förstår det men kuren (jag vet inte om det är antibiotika men antog det eftersom vet inte villa vacc) är slut på söndag, den dag som jag skall hämta. Plus att jag skall köra och hämta på andra sidan landet. Det är de som försvårar det hela.

Jourhemmet
0

Varför ska du köpa kattungar så långt bort för, blir en jobbig resa för dom. Gråter

TIMMY
0

Vilken konstig fråga. Tur att jag inte importerar ett djur…-_-

TIMMY
0

Hade jag fått samma reaktion om jag hade hittat en stackars hittekatt på ett katthem i stockholm? Tror knappast det…

Rätt viktigt att katterna man väljer kommer funka i ens liv. Hittar man en omplaceringskatt som stämmer in med vad man kan erbjuda tycker jag inte det är ett dugg fel att åka kust till kust för att ge den ett kärleksfullt liv. Tycker du?

Jourhemmet
0

Men nu är det ju inte om omplaceringskatter du ska köpa. Jag undrar bara varför du köper katt 50 mil ifrån dig?

TIMMY
1

fortfarande konstig fråga…

jag fastnade för dessa katter och deras uppfödare…tänk, så enkelt är de! Dessutom skulle jag och min mamma köra till stockholmstrakten för att hälsa på släktingar i samma veva (på ditvägen) och skall ta bilen.

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att man väljer ut husdjur med omsorg och ser till att allt känns rätt. Känner rätt många som köper hundar och illrar längre bort än 50 mil. Ingen som reagerar alls.

Jourhemmet
0

Funka i ditt liv och som känns rätt? Du har ju inte ens träffat kissarna innan köp. Fattar inte varför du blir sur bara för att jag ställde en enkel fråga.

TIMMY
0

Vem har sagt att jag blev sur? Krävs rätt mycket för mig att bli sur. Cool

Jag menade att kattungar vs. katthemskatt fungerar bättre i vårat liv just nu, plus att jag ville hitta kattbröder som var uppvuxna i hemmet och i kontakt med människor mm, och ja, jag har pratat med flera som har haft kullar och ingen har känts rätt. Så ja, det kändes som jag hittat rätt helt enkelt i mitt letande. Det blev liksom bara så. Stannade liksom inte upp och tänkte att en bilfärd på drygt 4 timmar skulle innebära att jag inte kunde skaffa just dom katterna.

Det var iaf så jag menade….förresten, varför undrar du?

MonicaLagerquist
0

Men att köpa från en uppfödare som är villig att släppa iväg en kattunge ej fullvacccinerad och samma dag som avsluta PC-kur skulle jag inte göra och inte rekomendera andra att göra.Att fara långt och hämta katt ser jag inga större problem med.Du ska förhoppningsvis leva med katten 15-18 år så vänta evekca till och hämta katten när den är frisk och har fått alla vaccineringar.

Stolt ägare till tre La permer

TIMMY
0

ok, jag skulle kunna kolla om jag kan omboka hotellet tills veckan därpå eller tills hon har fått en ny tid. Skall kolla det. Sen var det faktiskt veterinären som ville att köparen (jag) skulle boka en tid…men jag förstår helt och hållet vart du kommer ifrån.

TIMMY
0

Om det blir så att Kip skulle vacc om av mig, finns det någon risk att han skulle få kattpest tex, han kommer ju inte träffa andra katter/djur eller få vara ute?

IceJossan
0

Håller helt med. Det är väldigt riskabelt för en så ung katt att genomgå en så lång och jobbig bilresa för att flytta in i helt ny miljö när den bara samma dag avslutat en antibiotikakur. Tänk på att immunförsvaret på en liten misse inte är så kraftigt! En flytt innebär stor stress, även om katten tar det rätt bra. Det är rätt vanligt att sjukdomar eller nästan övergående virus bryter ut eller kommer tillbaka i samband med flytt - det vet jag sedan 4,5 år i en katthemsverksamhet.

TIMMY
0

Jag skall höra med min veterinär här och se vad han tycker om det hela.

[Sephrenia]
0

#8 Jo han gillar katten här iallafall så det skulle nog gå jätte bra med kattungar. Hoppas det funkar med matten, har jag inget jobb innan hösten ska jag också börja plugga.

#17 Aldrig sätt dig sur så jag håller med, krävs nog oerhört mycket.

TIMMY
0

jajja!! Nadde är mer än välkommen att komma hit i sommar om han e snäll mot katterna, men de tror jag nog han är! Jag skall få lite hjälp med lillen så jag kan plugga ostört ett par timmar, vi kanske kan höras sen?

[Sephrenia]
0

#24 yes box, kom precis hem från att ha klippt äppelträn hela dagen, Nadde har sprungit i långlina och skällt ut farsans hundar.. vi är helt slut för tillfället :)