Panik!!!!!!! Vad gör jag?
Jag har varit borta i helgen och haft kattvakt åt mina katter. När jag kommer hem verkar min ena katt konstig. Tyckte hon hade en konstig blick och hon kom inte till oss som hon alltid gör. Men tänkte hon kanske var ledsen eller sur för att vi varit borta. Då vi inte brukar det. Sen hör jag en katt spy. Jag rusar dit och då är det hon som spyr galla och nu reagerar jag och håller koll på henne. Hon håller sig undan hela tiden, ser nere ut i sin blick. Jag testar och ger henne kattgodis som hon älskar. Hon bara luktar och går. Jag tar tempen på henne och hon har ingen feber. Jag tömde kattlådan och tänkte se om där var något konstigt. Och där var diarré med tjock grumligt ljusrött på en klump diarré bajs. Sen går hon in två gånger till utan att något kommer. Jag ringer djursjukhuset som inte ger mig något bra svar. Jag har testat att ge henne favorit burk mat, men hon matvägrar. Har pratat med kattvakten och hon har hållt sig undan mer och mer i helgen men hon trodde inte det var något med henne. Och hon har ätit i helgen. Senast kattvakten vet att hon ätit är elva i morse. Hon gav klockan två men vet inte om hon åt då. Hon vägrade kattgodis sist hon gav idag. Men hon har inte haft diarré i helgen förutom nu när jag tömde lådan. Hon har varit en tredje gång på lådan och då kom lite diarré. Vad gör jag??? Ska jag avvakta till imorgon och se om hon blir bättre. Eller ska jag akut åka in? Vad kan jag själv hjälpa henne med, vet att kokt fisk är bra. Men hon vill inte ha mat. Så vad gör jag?? Tacksam för alla svar och råd. Är en mycket orolig kattägare just nu!! Tack på för hand.
Ring veterinären och rådfråga, kanske de tycker att du kan avvakta till imorgon beroende på hennes tillstånd.
Vätska är ett måste och det går att ge en katt vatten med tesked och ännu bättre med en spruta men förstås utan kanyl, 100 ml är nog ett minmum. Svält katten tills du varit till veterinär eller iaf över natten så att magen får vila sig.
Om det lugnar ner sig tills i morgon så ge henne små, små portioner av rå köttfärs, något som min vet rekommenderat.
Kolla igenom katten och se om hon ömmar i magen eller någon annanstans,
Låter lite oroande och jag förstår att du är orolig.
Jag har ringt. Och på dem lät det inte som det var jätte akut. Mer än att hon måste få vätska i sig. Men vad ska jag ge för vätskedrivande när hon även matvägrar? Just nu ligger hon under sängen som hon aldrig annars gör mer än när dammsugaren åker igång.
Jag har nog sån spruta utan kanyl till djur. Hur mycket ska jag ge och hur ofta? Hon matvägrar och lär inte äta något idag ändå. Så fastar gör hon redan själv.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du måste tvångsmata henne med vätskersättning.Har du någon medicinspruta som man ger småbarn medicin med?Eller någon som du kan låna det av?Ge 5-10 ml varje timme ikväll.
Stolt ägare till tre La permer
Jag hitta sån spruta som låg i en gammal förpackning med metacam som min andra katt gått på innan. Hur ofta ska jag tvinga i henne vatten? Tänker också ta tempen lite då och då. Har gjort det två gånger. Hon har ingen feber. Men första gången hade hon 38.6 och andra gången 38.8 .
Kan jag ge henne vanligt vatten? Är det något jag akut bör inköpa? Maxi har fortfarande öppet och dem har en apoteks butik också med djur grejor också. Tänkte om jag ska köra dit nu och handla något akut ifall det behövs?
#2. Ska det vara nötfärs?
Ge henne kokat, avsvalnat vatten med lite honung eller druvsocker i. Och lite, lite salt. Börja med att ge kanske 5 ml och vänta en halvtimme och ge lite till igen.
Vänta med nötfärsen till imorgon.
Tagit tempen igen och nu har hon 39.0 . Fick i henne lite vatten. Hittade en annan kanyl också som där inte varit någon medicin i som jag hade liggandes hemma som är till djur. Så hon har fått i sig lite vatten nu.
Okej. Ska testa den vätske ersättningen du skrivit josefa. Om hon får feber bör jag åka in då akut med henne? Just nu stiger tempen på henne. Men inte feber än.
Menade att jag hittade medicinspruta inte kanyl..
Det beror nog på hur mycket tempen stiger. Låt henne vila på ett svalt ställe. Förhoppningsvis är det vanlig magsjuka hon fått. Så länge hon inte kräks hysteriskt eller eller det sprutar ur baken på henne eller att hennes tillstånd försämras drastiskt så är det nog ingen panik. En vuxen katt klarar av att fasta i ett dygn. Tänk lite "skulle jag själv åkt in akut om jag mått som kissen gör"
Jag har köpt vätskeersättning nu på Apoteket till henne. Och ska ge henne det. Jag kommer inte åka in med henne om hon inte får feber eller blir ännu sämre. Så avvakta får jag göra fast att jag är orolig.. Ibland får man hålla i sig själv.
Tog temp igen och det fortsätter stiga. Nu har hon 39.3 . Sänker vätskeersättning tempen? Hon har fått det nu.

Feber isäg är ju inte farligt.Det är om hon blir påverkad av febern som det är dåligt.Vätska upp henne.
Du får nog inte sova mer än då och då under natten. Dels måste du ge henne vätska rätt ofta och dels måste du ha koll på henne så att hon inte blir sämre.
Ja. Hon börjar nog äntligen bli bättre :). Tempen har sänkts sen hon började få vätskeersättning som hon får lite då och då och nu gör hon motstånd när jag ska ta tempen. Hon brydde sig knappt innan… Jag får fortsätta vätska upp henne under natten och jag hoppas det fortsätter åt rätt håll som det verkar göra. Känner mig mycket lugnare och lättad nu. Tusen tack för era svar.. Uppdaterar imorgon hur det gått med henne.

Hoppas att natten har varit bra.
Tack för om tanken. Natten har varit lugn. Hon har fått vätskeersättning var tredje timme. Hon är pigg och alert nu. Och ska alldeles strax få kokt torsk. Hon tyckte inte om nöttfärs. Kan man blanda ägggula i det så hon äter det?
Min katt vill inte ha torsk iheller. Envis är hon och vill ha den vanliga maten som dem andra katterna får. Men det får hon inte. Pratat med veterinären och ska köra dit och köpa id blötfoder. För det tror jag nog hon går med på.
Varför kan katten inte få samma mat som de andra katterna? Tror inte på något av dessa foder som veterinärer säljer. Försök med köttfärsen igen men med en liten gnutta tonfisk som krydda. Men det ska vara bara en lite, lite grann tonfisk för tonfisk är ingen höjdare att ge katter mer än som godis i små mängder. Som krydda är det suveränt.
Innehåll i i/d
Minced with Chicken (minimum 4 %): Grislever, fläsk, kyckling, vetemjöl, animaliskt fett, majsstärkelse, ris, torkad betmassa, smakbuljong, dikalciumfosfat, cellulosa, kalciumkarbonat, kaliumklorid, taurin, joderat salt, DL-metionin, vitaminer och spårämnen.
Just vad jag misstänkte: En massa vetemjöl, majsstärkelse och betor! Fast det gör förstås gott i veterinärernas plånböcker.
Kanske din misse tycker bättre om kyckling än nötfärs. En del katter är heltokiga i kyckling medan andra säger blä.
Prova även att koka köttfärsen lite lätt. Hon kanske tycket rått kött är äckligt.
# 23 Mycket bra idé
Hon kan inte äta den vanliga maten direkt som dem andra får för veterinären sa hon kan bli lika dålig igen då. Blötfoder får mina katter. Och tänkte det var bättre att köpa id blötmat då. Det ska hon få i några dagar. Sen övergå till den vanliga maten. Torsken tyckte dock min andra katt var super gott.
Jag tänker muta henne först med id blötmat sen ikväll koka lite nötfärs till henne. Jag vill bara få i henne något nu. Hon har inte ätit på ett dygn och är hungrig nu.. Så får muta henne först.
Dra upp uppvispad äggula i en spruta och ge henne.
Okej. Är det skonsamt? Hon dissade id blötmat också. Men åt lite torrfoder och så får hon vätskeersättning lite då och då.
Äggula är lättsmält och energirikt.
Pröva med att röra ut lite köttfärs i vatten i en skål och kör det försiktigt i microvågsugnen på relativt låg effekt bara så att det blir lite varmt.
Kyckling som man köper färdig i affären brukar fungera när man ska fånga in en katt men det är iofs lite väl salt men för att få igång aptiten är det nog värt försöket.
Hon äter id torrfoder med glädje men får bara lite då och då och hon dissar blötmaten. Ska ge äggula till henne nu.
Precis tömt lådan och där var ingen diarré.. Jippi!!!