Borsta tänderna på katt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag läste på SweCats hemsida att man kan använda en vanlig och mjuk tandborste till katter om man vill borsta tänderna på dem för att förebyga karies och plack och hål i tänderna osv.
Kan jag göra det på Noggis, min gamle gosse? Jag har en gammal barntandborste hemma som jag aldrig använt och borsten på den är mjuk.
Ska jag dra lite lätt fram och tillbaka några få gånger på hans tänder för att få bort beläggningarna han har på sina tänder?
Jag vill dock notera att han inte har några problem med att äta, han kan äta nästan vadsomhest utan några problem med tänderna, jag vill bara borsta hans tänder för att de ska vara rena och minska risken för karies osv!
Tandsten går inte att få bort med tandborstning, boka en tid för tandsanering hos veterinären och sen kan du regelbundet borsta tänderna för att minska plack.
Jag tycker der är bra om du börjar försöka borsta tänderna på honom. Dock försvinner inte tandsten som #1 skrev, men det kan spara dig mycket pengar genom att hålla honom fin i munnen. Jag använder en extramjuk tandborste till mina katter och en klick bucacat på den. Går jättebra men det kräver lite tålamod i början.
Prova att ge katten kycklingvingar, det tog bort tandstenen ifrån mina katters tänder. Jag fick dock vänja de vid att äta de. Man kan kleta in de i lite blötmat. Jag klippte sönder de också så att de inte var lika krångliga att tugga i sig. Det var i alla fall toppen.
Fläskkotletter kan man också ge, eller fläskkarré med ben i.
Råa ben är utmärkt för att rengöra tänderna, men har katten mycket tandsten så ska en veterinär uppsökas Det finns tandsten som sitter under tandköttet som inte kan borstas/gnagas bort utan kräver skrapning el ul.
#4 Det har du ju såklart väldigt rätt i. Det är ju alltid bra att kolla läget med en veterinär först innan man gör något. Så man vet att det blir bra. I förebyggande syfte är sen råa ben väldigt bra. Mina katter har ingen tandsten alls nu när de börjat gnaga på ben och det är inte helt fel.
Jag testade att borsta hans hörntänder strax efter jag skrev inlägget, det gick ganska bra, han började inte fly därifrån eller nåt, han backade lite bara när jag var klar men han sprang aldrig iväg 
Jag vet inte om han har tandsten men hans andedräkt luktar BLÄ! Det luktar bajs! Bokstavligen bajs!
Hans tänder som är lite längre bak i munnen är gulare än hörntänderna, jag kunde inte få in tandborsten där för att det var då han backade.
Du behöver ju en katt-tandkräm också :)
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
#2 Man ska inte använda Bucacat vid borstning då den innehåller slipmedel. Det är ingen tandkräm, utan en pasta man ska lägga en sträng av under överläppen så det blandas med saliven. Jag är 100% säker då jag frågat tillverkaren efter att det blev vadslagning i personalen när produkten var ny. De avråder från att använda pastan annat än efter tandborstning.
Vänliga hälsningar
Cindy
# Jaha, det visste jag inte! Tack för infon.
(#8 Helt OT, men Cindy, var vänlig att kolla efter ett PM från mig. Jag vet att PM-funktionen strular men behöver komma i kontakt med dig! :) )
Jag har borstat mina katters tänder från dag 1 :)
Det finns speciell tandkräm till dem sen efter du borstat kan du ge dom något som heter bucacat det motverkar tandsten, alltså förebyggande då inte att det tar bort tandsten. Sen finns det på zoo också ett medel som man häller i deras vatten ca en tesked som också motverkar plack och tandsten :) gå till zoo och fråga. Det är faktiskt jätte bra att borsta deras tänder varje kväll :)
kanske ska klargöra sen dag ett när jag hämtat dom inte när dom var nyfödda
Jag vet inte om det är "nödvändigt" att köpa tandkräm för att Noggis börjar komma till sina sista år i livet.. Jag använder bara vatten för att få bort det lösa placket som sitter på hans tänder.
Men vi får se om jag köper tandkräm 
Ah oki jag förstår :)
Det som är bra med katt-tandkräm är att de oftast innehåller enzymer och/eller pyrofosfater som hindrar plack och tandsten på liknande sätt som vår egen tandkräm gör. Själv föredrar jag Petosan som har just pyrofosfater (binder kalcium till sig så att den inte hinner binda sig i biofilmen på tänderna och bli tandsten). Dessutom har den kycklingsmak vilket mina kissar uppskattar.
Deras tandborstar är kanon också, är två borst vinklade så man borstar in- och utsidan samtidigt!
Vänliga hälsningar
Cindy
hehehe jag har också petosan mina katter älskar den. Jag tyckte dock deras tandborstar var för stora att stoppa in i katternas mun hahahha jag fick köra med en marntandborste me bamse på
Min katt får pms anfall på mig om jag försöker öppna hans mun.
..Nej skämt åsido men han gillar inte att jag pillar i hans mun, men han bits inte, han backar bara och om jag petar i hans mun då låter det som att han ska kvävas men ja…
Har funderat en del fram och tillbaka om jag ska börja borsta min ungkatts tänder. Efter att ha läst den här tråden har jag de svar jag behöver, tackar för det och införskaffar en borste och tandkräm.
Frida & Paulsson
Det kan vara svårt att komma till med tandborste. Prova då med lite gasbinda lindat kring ditt finger och gnugga försiktigt på tänderna. Själv tycker jag det är lättare.
Zabelle
jaa jag gjorde så i början köpte en speciell gasbinda som jag kunde ha på fingret från bromma zoo o borstade me den o det funkar faktiskt :)
Man kan också ta en barn tandborste o leka lite me katten min brukar vilja bita på den o då passar man på att borsta samtidigt