Pingla i halsband ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag försöker vänja mina kattungar (6mån) att acceptera sele inför sommaren. Har testat ett sele på en av dom med katastofalt resulta avs. accepterande.
Så nu har jag bytt taktik och testar halsband enbart. Jag är övertygad om att det som var mest irriterande var bandet runt halsen. Så nu har jag lyckats att få på dom ett (för löst för utekatt eller som sele) halsband iaf. Dom har ju alltid pinglor…
Min tanke är att så småninom knipsa av pinglorna och strama åt halsbanden så att det kan likna det som skulle krävas av ett sele. För att sedan försöka med ett sele… vi får se hur det går. Men jag tror att det mest irriterande för dom är halsbandet… bandet runt maggen tror jag är mindre irriterande.
Men jag kan inte förundras över varför de ska ha pinglor ???
Antar att det på så sätt ska skydda småfåglar eller smågnagare från att bli fångade. Men det är för mig helt förkastligt om man vill ha sitt djur att utöva sitt naturliga betéende !
Mina två katter inomhus har ändrat betéende… Deras naturliga betéende är att SMYGA vid jakt !
Varför finns pinglorna ?????
Och är dom bra ?
Medarbeterare på Kost

Plocka omg bort pinglorna.
Sen skulle jag inte våga ha lösa halsband på katten om jga inte hade 110 % uppsikt på dem.Det går på 0 sekunder att strypa sig elelr fastan med munnen i halsbandet.
De katter som jag har vant vid sele har jag helt enkelt satt på selen och sen snabbt tagit katten på armen och gått ut.Då har ute vistelsen varit så spännande att katten inte brytt sig om selen.
Sen är det ju självklart viktigt att katten är ID-märkt innan man ens funderar på att ta ut den.
Stolt ägare till tre La permer
Pinglorna finns på halsband för att det ska skrämma fåglar men katter som går ute ska inte ha halsband alls för de kan göra sig mycket illa. De kan strypa sig men de kan också trassla in sig i halsbandet på andra sätt. I höstas hittades en katt med halsband men katten hade fått halsbandet under ena armen. Halsbandet hade sedan orsakat att katten fått ett stort infekterat sår under armen. Det finns ännu värre historier men jag kommer inte ihåg detaljerna.
ID-märkning är ett måste om en katt ska vara ute även om den ska gå i koppel.
Nu har jag utekatter men håller med # 1. Det är inte säkert att det går att vänja en katt med koppel.

Bägge är chippade såklart !
Ska nnipsa av pinglorna så snart jag kommer åt tror jag. Men jag tror (Notera tror) att det är bra att dom lär sig att acceptera ett halsband innan en sele vilket är ett halsband + + !
Men min fråga kvarstår, varför finns dessa pinglor ?????????
Medarbeterare på Kost

Pinglorna finns för att katten ska höras.Det finns folk som tror att det skyddar fåglarna,men jag tror att det retar katten mer än vad den skyddar fåglarna.
Stolt ägare till tre La permer
Varför plåga en katt med att ha en pingla i ett halsband. Det är mycket lätt att ta bort en pingla, man vrider bara lite så lossnar den. Man kan använda pinglan genom att stoppa in den i en hemgjord leksaksmus.
Jag tänker inte kommentera huruvida man borde eller inte borde ha pingla på halsbanden, men jag kan säga att de katter familjen haft som har haft pingla (utekatter) har inte stört sig på pinglan. Iofs tror jag inte att det har minskat deras jaktlycka heller…
Ska kanske tillägga att det inte har varit regel att ha pingla/halsband, har varierat genom åren (med samma två katter).
Självklart går det att vänja katt vid koppel! Tar ett litet tag bara. Vi har haft selar på alla våra devon rex katter. Dom har gått jäte bra i sele!
I början tror dom att dom inte kan röra sig och liknande, men låt dom gå med sele på sig inomhus ibland (Under din uppsikt!) så vänjer dom sig tillslut. Har tränat min katt jag fick som ettåring i ett år nu. Nu har han vant sig vid selen väldigt bra men han kan fortfarande tro ibland att han inte kan hoppa upp på en stol pga sele 
Men pinglan i halsbanden tar jag alltid bort! Tycker själv att det är oerhört irriterande att höra på! ;)

Monica…
efter att jag har studerat mina 2 kissar tror jag du har rätt. Men jag blir lite brydd över tillverkarna…
Tack också #7…
Mina pinglor kommer att knipsas av såklart men jag blir lite förundrad över varför de överhuvudtaget finns… i min butik (djurmagasinet) så har ALLA halsband pingla…..
Medarbeterare på Kost
Min pappa anser det vara djurplågeri att ha pingla på katter.Tänk även på dessa stackars kossor som har en bjällra. Jag tycker ofta man kan utgå från sig själv. Skulle jag vilja ha en bjällra , nej det skulle jag inte. Skulle bli galen av det ljudet hela tiden.
Ang sele så har jag satt på min nya kattunge som är ca 14v o varit utanför huset bara o går mycket bra.
i djuraffärerna är ju inte allt bra då de säljer plastskålar som jag har lärt mig här att man ej ska ha.

Går nog inte att jämföra kobjällror med kattpinglor på samma planhalva. Faktum är att kobjällra oftast är lugnande i flocken vilket knappast pinglorna är. En ledarkossa kan snarast vara stolt över att ha en bjällra 
Medarbeterare på Kost
# 10 tror knappast att kossorna ser det så. Stackars djur.