Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1909 ggr
chilisalsa
0

När blir kastrat infertil ?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur länge tar det egentligen innan en kastrerad hankatt blir infertil ?

Vetrinären påpekade ju att det kan ta ett litet tag, men kunde inte säga något säkert. Kastrerade hingstar höll man tydligen ifrån ston i en veckas tid regelmässigt…

Medarbeterare på Kost

[marthiiina]
0

Enligt vet så 30 dagar

Jourhemmet
0

2-3 veckor säger min veterinär.

[marthiiina]
0

jo min sa 10-14 dagar är den vanliga normen men det är helt säkert först efter 30 dagar.

chilisalsa
0

Då väntar jag nog till måndag (2v) innan mina två kullsyskon får träffa varandra igen… men dom saknar varandra !

Rimligtvis borde ju sannolikheten minska för varje dag iaf. Sen måste ju hon löpa oxå vilket jag inte är säker på om hon gjort. Men även om jag inte skulle märka det så finns det en liten kille som definitivt skulle märka det före mig Glad Men jag får ju räkna med att han kommer att försöka även sedan han är garanterat infertil och testosteronet minskat.

Hur är det egentligen med det förresten. Att en äldre hankatt som kastreras fortsätter att ha det betéendet att han ska betäcka en löpande hona kan jag förstå…. han har ju lärt in, att det är så man ska göra Glad

Men min blev ju kastrerad vid 5.5 månader… kommer han också att vara "skenpilsk" om en honkatt löper ?

Medarbeterare på Kost

MonicaLagerquist
0

Min La Perm pojka kastrerades vid knappa fem månader och vid dryga ett års ålder parade han sin mamma.

Stolt ägare till tre La permer

[marthiiina]
0

Jag tror det där med beteenden är väldigt inviduellt. För det beror på så många faktorer. Visst skulle han kunna tro att han är en "hane". Alternativt så bryr han sig inte det minsta. Med tanke på hans låga ålder så skulle jag personligen inte förvänta mig något av de "klassiska" hankatts beteenderna.

Jourhemmet
1

Mina två hanar här hemma kastrerades mycket tidigt men när ena honan jag har här hemma löpte för ett par veckor sedan var båda två på henne. Den ena fullbordade det hela och efter det är han döööökär i henne Skrattande

Jourhemmet
0

Men syrran ska väl ändå kastreras hon med så då gör det ju inget om han skulle kliva på

[marthiiina]
0

Om man då kollar på min hankatt. Han blev kastrerad vid 1år och 8 månader. Min ena honkatt löper just nu och han kunde inte bry sig mindre. :)

Sagolika
0

Upp till 6 veckor har jag hört att det kan ta innan hanen efter kastrering inte kan föröka sig längre.

chilisalsa
0

Monica nu får du nog förtydliga…
Han gjorde väl henne inte på smällen !!!

Näe… så kan det väl absolut inte vara… Flört

Han var bara lite småpilsk väl…. det är ju inte så att testosteronet bildas bara i testiklarna heller…. även i binjurarna. Och även tjejjer är beroende av det om än i mindre mängd som äggstockarna bildar.

Om vi tar oss människor (få av oss killar som blir kastrater numera lyckligtvis ! Skrattande). Det handlar ju om hur länge spermierna överlever egentligen… när dom lämnat testikeln och hamnat i sädesledaren.

Skulle en honkatt bli betäckt kan dessutom spermierna överleva några dygn i honan och hon kan alltså bli betäckt innan ägglossning och ändå bli dräktig.

För oss människor gäller ju att man kan ha kul i sängen på helgen och älsklingen får ägglossning några dagar därefter och ändå bli gravid….

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
0

#8 Jodå, men jag skulle vilja vänta någon månad eller så. Hon är inte ens 6 månader än och inte så stor Flört

Min ursprungliga tanke var att göra det på henne på djursjukhuset (som kräver 6 mån) före sommaren och kastrera honom innan det var aktuellt. Men iom att han började visa tecken (ovanligt enl. vet) tidigt så blev jag lite stressad att få till kastrering av Forrest först… Han gjorde iaf tafatta försök till att para sig även om det inte verkade tillräckligt "manligt" Glad 

Nu hade jag dom åtskilda en vecka innan hans kastrering vid 5.5 mån dessutom.Försöker kolla Sagas spenar för tecken på dräktighet men tror dom är hudskära som dom borde vara. Men jag har ju inte kollat dom förut så jag har ju inte direkt något att jämföra med…

Hur många tuttar har dom förresten ?

Jag letar och letar i all underull men hittar bara typn 3 st längst bak…. borde vara fler !

Medarbeterare på Kost

MonicaLagerquist
0

Honkatter har normalt 8 tuttar.De är små och i princip vita. Självklart så blev honan inte dräktig eftersom att han varit kastrat så länge.

Stolt ägare till tre La permer

chilisalsa
0

Någon är mer åt trampdyne eller nosskär färg och någon mer åt ljusare färg än så. Möjligen beror det på var de sitter kanske. Har öht svårt att avgöra vad hon har för färg på huden då underullen är så tät… Rakade typ en kvadratcentimeter då jag skulle medicinera henne men inte ens då såg jag den egentliga hudfärgen… (kass skäggtrimmer ! :-))

Nåja, jag är väl inte direkt orolig för om hon skulle vara dräktig då hon är planerad för kastrering. Men det skulle ju påverka tidsplanering om hon vore det såklart…

Medarbeterare på Kost

Jourhemmet
0

#11 Katter får bara ägglossning när dom parar sig. Hanens hulingar på snorren sätter igång den.

annzoo
0

Jag kastrerade en hane vid 4 månaders ålder då han börja para sin mor och halvsyster. Men han började redan vid 15 veckors ålder så här blev de separering och stängda dörrar innan han blev såld.

Har hört att mellan 5-8v kan hankatten fortfarande bli pappa efter kastrering. Varför inte kastrera honan nu då de flesta fortfarande har kastreringskampanj?

chilisalsa
0

#15 Det är lite det jag räknar med…

2 veckor lär vara rätt säkert efter vad ni säger. Dessutom gäller det att min lilla tjej Saga ska löpa och vara fertil om det ska ske något + att hon ska bli påsatt i tid…. helst också dagen efter 1:a gången då 1:a parningen triggar ägglossningen….

Om inte om vore så skulle allt vara mycket lättare !

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
0

Om dom hade en kastreringskampanj med rabatt skulle hon bli kastrerad… har dock inte sett något sådant här. Däremot ett inslag i lokaltidningen att kastrera för att förhindra löskatter etc. och ett reportage från djursjukhuset här hur man går till och vad det kostar.

Kan hända att jag kastrerar henne där trots att det kostar 1400kr…
har inte bestämt det än.

Medarbeterare på Kost

annzoo
0

#18 Vet inte vars du bor men googla så ser du om de finns någon i närheten =)

Jourhemmet
0

Oj det var dyrt, hos min vet. kostar det 790:-

chilisalsa
0

Bor i Falun. Fanns en konkurrent förut i Borlänge men de blev "uppköpta" av djursjukhuset här och är numera en filial för djursjukhuset här. I övrigt finns bara privata vetrinärer varav några enstaka har resurser för att kastrera honor. Den jag kastrerade killen hos gör det t.ex inte, även om han i övrigt var kanonbra. Tycker han har en väldigt klok inställning att inte göra större ingrepp då han är själv på sin mottagning. Vid killens kastrering var det ju jag själv som var assistent, vilket var helt okej för mig, men jag kan tänka mig att en del skulle tycka att det skulle vara jobbigt.

Men jag har ändå erfarenhet av att assistera kirurger fältmässigt från det militära och vet lite om vad som krävs, eller borde krävas vid större operationer med öppen buk. Fräckaste jag var med om, var att starta ett stoppat hjärta vid hjärtstillestånd genom att handgripligen massera igång hjärtat med handen, bokstavligen direkt på hjärtat… lite småfascinerande :-)

Medarbeterare på Kost