Lilla Skriket
Halloj!
Har en kille här hemma på snart 8 månader, han kan inte jama ordentligt, utan skriker mest ut, lätt klagande och hjärtskärande..
Har läst någonstans att katters struphuvud måste färdigutvecklas innan de kan jama "som de skall", och även något om att de har svårt att lära sig jama innan de genomgått puperteten.
Någon som har en aning? Om han kommer att utveckla ett "vanligt" jamliknande läte, eller om han alltid kommer ha sitt lilla skrik :P
Hälsningar Astrid :)

En kattunge på 4-5 månader som jag hade hand om ett tag kunde först inte jama alls, det var bara ett pipande som skar i öronen. Men efter en månad var pipet betydligt mörkare och började låta lite mer som ett jam.
Det är inte alla katter som får en "normalmörk" röst, vissa har kvar sitt pipande/isande skrik livet ut. Det är nog bara att vänta och se helt enkelt!
Vissa katter kan ju knappt jama alls.vet ej varför.
Min flicka på snart 2 år jamar inte alltid, hon mera piper och skriker. Hon låter hjärtskärande, speciellt om hon vill ha något. Stora hanen jamar på massa olika sätt och inget lika hjärtskärande som hennes.

Sen jamar inte alla även om de kan heller. Min lilltjej jamar nästan aldrig men har börjat småkuttra lite mer nu. När hon blev skrämd en gång av brorsan fick jag minsann veta att hon kan låta om hon vill… Så fort han närmade sig började hon yla som en varg och hoa som en uggla… efter en halv natt kände jag mig tungen att sära på dom ett tag för varken jag eller Saga fick någon ro… Snacka om att Forrest fattade den kattsignalen… Har aldrig sett honom så brydd ! Tyvärr gjorde jag misstaget att lägga honom i en fin kattbädd då… sen har han totalvägrat att ligga där. Förmodligen förknippar han den med obeha eller nåt.
Enda gången tjejen har jamat ordentligt var nog när hon blev innestängd på sidan av ett köksskåp på julafton…. in kom hon men inte ut. Det var som att krypa genom en toalettkrök för att ta sig ut och att böja ryggraden åt 2 håll samtidigt var tydligen för svårt… Hon kämpade för att komma ut och kom ut med huvudet och framtassarna…. tittade skräckslaget på mig och jamade och var tvungen att backa in igen. Då var det bara att plocka fram kofoten 
Medarbeterare på Kost
jag kommer ihåg när vi fick hem våran jourhemskatt, dom första nätterna så hennes jamande var mer som ett skrik pipande ljud..
efter ett par veckor så kunde hon mjaua som dom andra katterna :)
Vi får helt enkelt vänta och se då :P
Vi har ju mammakatt till honom här, och hon snackar på som bara den. Han kan komma ibland och bara öppna munnen, utan att det kommer något ljud. Det gjorde Triss när hon var mindre också, men det upphörde rätt fort :P
Han fick inte följa med mig in på toaletten imorse, oj så elakt av mig, för han ville ju gosa massor med mig när jag skulle göra mina morgonbestyr och kunde inte vänta i en enda minut! Så han satt och skrek utanför dörren, i hela två minuter .. :P Det låter ju helt hjärtskärande, för det är allt ett jam, men han "bryter" det på nåt sätt, så att det låter som att hela världen har kissat på honom …
Men till saken hör väl att det inte behöver vara så att det är "synd" om honom när han gör det, han kan ibland sitta i mitten av vår hall och bara jama :P
Det som känns lite halvjobbigt är väl grannarnas reaktion på hans jam då han jamar och vill in .. De lär väl tro att vi håller på att döda honom .. Gah :P
Men allt går säkert bra :P haha.

Är han inte kastrerad så är det nog så att han sjunger för att locka tjejer ibland med.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Han är kastrat.

En fråga som jag kom att fundera på är om rösten på killarna förändras när dom blir kastrerade… jmf med kastratsångare som fanns förr. Eller om det påverkar när dom kastreras i förhållande till puberteten och ev. röstförändring då ?
Medarbeterare på Kost
Min ena katt Moritz som är 8 år kvittrar för det mesta och när han "höjer rösten" så skriker han mer än jamar. Han har aldrig kunnat jama som andra katter.
/Maria
misty hon piper lite som ett marsvin ibland.. rätt gulligt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har vant oss vid att han stirrar upp i hall-lampan och skriker ^^