Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 6285 ggr
pia63
0

katt i träd

I centrala byn, berättade min dotter,  att det sitter en katt högt högt upp ( typ ca 3-4 våningar upp i höjd) i ett träd och jamar så eländigt. Den har suttit där i 14-15   timmar nu. Uppskrämd av dessa eländiga smällare ….

Ringde räddningstjänst men de vägrar hjälpa till              Vad gör man? Vad gör man?Rynkar på näsan

Det går inte att klättra upp i trädet utan riktigt lång stege Gör ont i hjärtat att veta att stackarn sitter där , ensam kall och rädd

Jourhemmet
0

Men vad heter dom där andra som brukar ställa upp? Jag har både läst om det och sett på tv men minns inte vad dom hette. Ring och tjata på brandkåren, måste väl finnas nån djurvänlig människa där Rynkar på näsan

pia63
0

Räddningstjänst vill inte riskera att någon ska kunna trilla ner bara för en katt ( deras ord)

Vi bor i en liten by .. och den som är räddningstjänst/brandkår var den som  jag pratade med …han bestämde att de inte gjorde sådant Rynkar på näsan   Stackarn kan ju inte sitta där… då är det ju bättre att nån helt enkelt skjuter den än att den sitter och fryser och svälter högt upp i ett träd !  Grymt det med .. men…. Usch .. maktlöshet är jobbigt

Jourhemmet
0

Prova att ring till telegubbarna då? Vet inte vad dom heter heller hahaha.. dom som håller på med el och teleledningar.

IceJossan
0

Stackar katt!

Vart är det nånstans? Det brukar ju finnas någon som kan hjälpa till med sånt, nån med ex trädklättrarutrustning.

pia63
0

Tycker ju att någon skulle veta något när man ringer runt.. men tydligen vill ingen göra sej besväret ens med att försöka hjälpa den stackarn Gråter

jag i min enfald trodde att räddningstjänst/brandkår skulle vilja göra något . Det skulle ta dem 3-4 min max att åka dit med en bil med stege på !    men dom har väl gått hem för dagen nu och sitter skönt i värmen i sitt hem

AgnetaB
0

Dessa människor jobbar väl med sådan utrustning o borde väl se detta som en träning. För de måste väl träna för att de ska bli tryggt att rädda människor mm. Han hade bara en tråkig inställning o är kanske katthatare.

De ser alltid så enkelt ut när man tittar på amerikanska djurräddnings program. Det verkar bara att ringa så kommer de. Jag har faktiskt undrat själv vem man kontaktar när djur har fastnat i rör , brunnar, i husväggar mm.

Jag förstod att verkligheten är något annat.

De som håller på med träd då kanske har en klätterutrustning.

chilisalsa
0

Så pass högt mot ett träd kan bli riktikt farligt med stege och är absolut inget man ska ge sig på !

Utan stege kan jag bara tänka mig att en profesionell trädbeskärare(arborist) klarar av jobbet (sånna som klättrar med motorsåg alltså).

Vore det min katt skulle jag hyra eller försöka låna en skylift som man drar efter en vanlig bil med dragkula. http://www.hyrahyra.se/S%C3%B6k/hyra%20skylift/

Medarbeterare på Kost

Jourhemmet
0

Jaaa arborist hette det Skrattande

Mitralis
0

Fast dom brukar oftast inte få tag i katten. Det som händer när dom klättrar upp är oftast att dom skrämmer ner katten eller att den trillar ner. Om man låter den vara så brukar den klättra ner själv efter ett tag, men det skär i hjärtat att se dom där uppeRynkar på näsan

chilisalsa
0

Kom på en annan grupp som också skulle kunna fixa det och som är vana klättrare och det är de som sysslar med att plocka ner och upp igen, fågelungar för märkning… örnar, ugglor och andra som bygger bon högt i träd. Vilka som kan det borde de ornitoligiska föreningarna veta eller kanske länsstyrelsen.

Medarbeterare på Kost

pia63
0

Det är inte min katt !                                                               Vet inte vem ägaren är  alls.       Men jag själv har inte råd att köpa in någon dyr tjänst av någon -tyvärr.                                                                                               Sökt under eftermiddagen efter någonstans att vända sej.. men detta är alltså ett högt träd ( huset brevid är ett stort 3vånings och katten sitter lika högt upp  )

Dock irriterad på räddningstjänsten/brandkåren  som faktiskt kunnat iaf försöka ! De kunde väl se det som träning el nåt att klättra .. de som har bil o stege och folk som ska kunna sådant.

Nå… jag har försökt iaf.. och jag hoppas att andra runtom också gör det.. och förhoppningsvis lyckas bättre !!

pia63
0

Tydligen har flera legat på och verkligen tjatat på brandkåren..     För nu fick jag just vet att nu är katten nere Skrattande

hjälper kanske att flera tjatat så illa mycket    Flört

*jätteglad och lättad*

Mitralis
0

#12 Var det verkligen brandkåren som tog ner den?

Hawknestgrove
0

jippi……… lilla kisse så dum du var….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

pia63
0

Vad jag hörde iaf från en som bor där .. men jag vet ju inte till 100 att de var dom  .

Som jag sa.. inte min katt och inte där jag bor direkt så jag var inte på platsen och såg - så.. hörsägen att så var fallet.

Men hursom  :  Katten är nere ur träden !!  Viktigast av allt ju  Skrattande

Mitralis
0

#15 Helt underbart att den är nereGlad Blev lite förvånad att brandkåren var inblandad bara

GoneRaven
0

Skönt och höra att katten kom ner helt klart Glad

#16 Brandkåren är rätt ofta inblandade, helst när det handlar om höga höjder. Kanske inte lika vanligt här som i utlandet dock.

AgnetaB
0

Vad hände med katten tro?

Skulle ju gjorts ett repotage i eran lokaltidning om det var de som hjälpte katten så fick de lite reklam . Det är ju alltid bra ifall någon fler katt behöver undsättning så de känner att de vill hjälpa till.

Ewepewe
0

Det är ju dock inte deras huvuduppgift att plocka ned katter, kanske någon borde starta firma? En ny branch - djurräddare, som finns i USA. Men de skulle kanske inte få lika många jobb som i USA…

Tänk om de skulle få en utryckning (villabrand t.ex.) så att just dom som är på katt-platsen måste rycka ut för att det inte finns lediga bilar och att en människa skulle brinna inne. Då skulle det bli livat i debatter osv, och katten skulle bli ett ännu mer hatat djur ;(

Misstolka mig nu inte, jag älskar katter Skrattande, jag vill också att de ska få hjälp ned från träd etc., men om jag själv skulle sitta inne i ett hus som brinner och fick sedan veta att de är någon minut sen för att de skulle hjälpa en katt ned från ett träd - då skulle man inte vara så glad… :S

Helleh
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I januari satt en långhårig katt fast i träd precis utanför vår balkong & den hade tydligen suttit där 1 dygn, berättade brandmännen.

Vi råkade se stegbilarna av en slump & kollade vad som hände & så såg jag stackarn efter en stund. Vi bor på 3e våningen & katten satt ungefär lika högt upp, ihopkurad & stel.

Kom ner med kattmat för att försöka locka den osv, men det fick funka som distrahering när de reste en stege mot trädet & klättrade upp. Det tog en stund innan den kunde röra sig innan vred den knappt på huvudet, mest ögonen & öronen, men just som brandmannen skulle ta katten, så flyttade den sig ut på en gren. Slutade med att han fick skaka ner katten.

Den landade på alla 4, men stannade till i snön & satte sen av i raketfart, så vi gick efter för att se om den bodde i närheten, så man kunde ringa på & berätta vad som hänt osv för ägaren. Hittade dock inte katten sen.

Min granne berättade att hon sett katten dagen innan & ringt 112, men fått svaret att katten kommer ner när den är hungrig…

Det var minst -15 grader ute, tror ärligt att det var -20 nånting & den stackaren var ju stelfrusen! Uppenbarligen var den för högt upp & skräckslagen & stelfrusen är inget bra kombination :(

Någon annan granne hade tydligen ringt strax innan brandmännen kom & det var väl därför de kom.

Tror man måste påminna larmoperatören om temperaturen ute, höjd katten sitter på & om den verkar "aktiv"….

Helleh
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I januari satt en långhårig katt fast i träd precis utanför vår balkong & den hade tydligen suttit där 1 dygn, berättade brandmännen.

Vi råkade se stegbilarna av en slump & kollade vad som hände & så såg jag stackarn efter en stund. Vi bor på 3e våningen & katten satt ungefär lika högt upp, ihopkurad & stel.

Kom ner med kattmat för att försöka locka den osv, men det fick funka som distrahering när de reste en stege mot trädet & klättrade upp. Det tog en stund innan den kunde röra sig innan vred den knappt på huvudet, mest ögonen & öronen, men just som brandmannen skulle ta katten, så flyttade den sig ut på en gren. Slutade med att han fick skaka ner katten.

Den landade på alla 4, men stannade till i snön & satte sen av i raketfart, så vi gick efter för att se om den bodde i närheten, så man kunde ringa på & berätta vad som hänt osv för ägaren. Hittade dock inte katten sen.

Min granne berättade att hon sett katten dagen innan & ringt 112, men fått svaret att katten kommer ner när den är hungrig…

Det var minst -15 grader ute, tror ärligt att det var -20 nånting & den stackaren var ju stelfrusen! Uppenbarligen var den för högt upp & skräckslagen & stelfrusen är inget bra kombination :(

Någon annan granne hade tydligen ringt strax innan brandmännen kom & det var väl därför de kom.

Tror man måste påminna larmoperatören om temperaturen ute, höjd katten sitter på & om den verkar "aktiv"….