Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4221 ggr
JaneDoe
0

Hur mycket mat?

Har lite problem med hur mycket mat jag ska ge till mina katter.

De får Eukanuba, mest kattunge men det är även lite vuxen nerblandat, dessutom är dte just nu lite James wellbeloved kattungemat i med.

Hanen är snart 8 månader (kastrerades för 1 vecka sen) och honan är 13 veckor.

Han är en stor och grov kille på 5 kilo, men är inte fet utan i bra hull.

Just nu får de 30 gram torrt om dagen. Det brukar ligga finnas kvar av det ända till på natten, men sista dagarna har det tagit slut på ca 2 timmar.

De får dessutom blötmat.

Hanen har tidigare fått ca 100-150 gram om dagen, och lilltjejen är uppfödd på enbart blött.

Men hon äter bara ca 20 gram 2-3 gånger om dagen (ger henne oftare men hon gräver bara över och går därifrån).

Hanen går gärna i hennes skålar o käkar där med när han ätit upp sitt, och det är inte alltid jag kan hindra honom.

Honan föredrar konstigt nog torrfodret, tycker det borde vara tvärtom då hon inte är van att äta det.

Tycke rhon är väldigt liten i maten? hon äter ju ca 40-50 gram blöt och ca 20 gram torrt om dagen. (hon väger 1,5 kilo).

Fri tillgång funkar inte så bra med min kille för han bara äter och äter och blev väldigt rund när han fick fri tillgång.

Jag vill gärna att de har sina torrisar så de kan äta när jag inte är hemma med, de äter nämligen inte blötmaten om den stått framme ett tag och bli som galna efter mat då ( de hungrar hellre än äter blötmat som stått framme), tjejn vill tom helt ha sin mat kall 8fastd et får hon inte, är rädd för att hon ska få magproblem av det).

Jag skulle vilja ha hjälp med o räkna om blötsubstansen till torrsubstans så jag kan räkna efter hur mycket mat det är de "ska" äta.

Jourhemmet
0

Varför hålla på och mäta upp maten och dona. Jag har alltid torrfoder framme då katter har liten magsäck och gillar att småäta. Blötmat får mina ngr gånger om dagen. Alla ser bra ut och mår bra.

Imitra
0

Det blir ju jättekrångligt att räkna ut om du blandar så många torrofoder, och ger blötmat också!

Du bör nog bara ge en av grejerna om du vill ha full kontroll. Jag har alltid en full skål med torrfoder då mina katter småäter oftast.

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Supinesophie
0

Så länge de inte är överviktiga så kanske du ska prova att ha torrfoder framme hela tiden? Kattungar ska hellst ha fri tillgång till mat har jag hört.

Om den stora katten börjar gå upp i vikt så kan du prova att fixa så att lilla katten har mat framme på nåt ställe dit bara hon kommer och stora katten får mat i portioner som vanligt.

JaneDoe
0

Som jag skrev i första så går det inte o ha mat framme hela tiden det har jag provat och han blev fet då, o jag vill inte ha en fet katt.

Att jag blandar vuxen och kattunge är ju för att han börjar bli stor och jag vill vänja honom vid vuxenmaten, maten var redan blandad när hon flyttade in så hon fick äta samma.

JBW fodret hade jag hemma då jag hade en fiskallergiker o istället för o kasta det så blandade jag ner det i deras andra mat, kommer alltså inte fortsätta med det.

Har ingenstanns där bara hon kommer åt tyvärr, har provat o skärma av så bara hon kommer in men då tycker hon det är läskigt och går inte dit alls.

Som sagt ger jag torrfoder för att de ska ha nått o äta på under tiden jag inte är hemma och ta bort blötmaten är inte ens o tänka på då jag inte vill att de ska få en naturligare kost.

Supinesophie
0

#4 Gå till barf iFokus, där finns massa tips om utfodring av katter, även hur mycket de behöver etc.

MonicaLagerquist
0

Ge den äldre katten blötmat tre gånger per dag och den lilla fyra till fem gånger per dag.Katter behöver inte ha mat framma jämt.När du serverar maten så se till att de inte snor varandras mat.

Stolt ägare till tre La permer

JaneDoe
0

*6 jag presenterar mat oftare till henne (ca 6 gånger om dagen) men hon vill inte ha utan går bara därifrån.

När jag e hemma föröske rjag passa så de inte äter varandras mat, går såklart enklare med blötmaten då de äter upp den på en gång, iaf när de bara får lite åt gången, men torrfodret är svårare då det är framme hela tiden (ja de äter ju inte upp allt på en gång i hennes skål finns det alltid mer kvar än i hans).

Funderar på om jag ska g ehonom så mycket blött han vill äta vid varje måltid för då kanske han låter bli hennes rester?

För blötmat kan de väl inte bli feta av direkt? (ger mest Bozita)

MonicaLagerquist
0

Varför öht ge torrfoder.

Jag skulle skippa det och testa att låta honom äta blötmat och om han går upp för mycket i vikt börja att begränsa maten.Väg katten på en vettig våg en gång i veckan så ser du snabbt vart det bär.

Det är torrfodertillverkarna som vill få oss att tro att katten alltid måste ha mat framme.

Stolt ägare till tre La permer

Imitra
0

#8. I det här fallet skulle jag faktiskt också säga att blötmat passar bättre, (även fast jag är en inbiten torrfodergivareFlört)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se