Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 11667 ggr
Cassii
2

Varför gör han så här?

Hej! Har en kastrerad katt som är uppfödd hemma hos mig, han är väldigt kelig. O ibland lägger han sig på magen så kliar jag honom, han spinner och kråmar sig rullar lite fram o tillbaka (ser ut att tycka de är väääldigt skönt) men helt utan anledning biter han mig, han har alltid gjort så.. Varför gör han så? :/ Helt plötsligt.. Då brukar jag få ta tag i nackskinnet för han typ hänger sig i min arm om jag bara lyfter bort honom (vilket jag alltid gör först) men sen lyfter jag bort han i nackskinnet då ser han sur ut på mig men sen kommer han fram och lägger sig i mitt knä.. Jag förstår inte hans beteende, hjälp?

Inga onödiga kommentarer tack om att jag tar han i nackskinnet.. Tror det är fler av er som gör så om katten hänger sig i armen, det blir värre om man försöker putta bort honom då springer han tillbaka och biter mer..

[TracyTatro]
0

Jag känner igen det där beteendet! Jag får känlsan av att du kanske ska sluta tvärt när du känner att det blir för mycket? Katter kan ju vara lite opålitliga. Man måste lixom känna efter ordentligt för när det blir för mycket så blir katten irriterad. Mitt ända tips är att inte köra över katten med kel…om man kan säga så? ge den lite mindre än för mycket. Flört Mvh Tracy

Imitra
0

Det är såkallade kärleksbett, det finaste betyget du kan få av en katt!

Och jo, jag måste kommentera det med nackskinnet. Det är faktiskt farligt att lyfta en katt i nackskinnet, det är som att någon skulle ta dig endast i håret och lyfta .

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[Norrbysa]
0

Det är ju ok att greppa i nackskinnet men inte att lyfta. Den vuxna kattkroppen är för tung för det. Katten kan få skador.

När katten blir för uppspelt så vet den inte vad den ska ta sig till. Då bits den.

[Norrbysa]
0

Det är ju ok att greppa i nackskinnet men inte att lyfta. Den vuxna kattkroppen är för tung för det. Katten kan få skador.

När katten blir för uppspelt så vet den inte vad den ska ta sig till. Då bits den.

loppan007
1

biter han verkligen så hårt att du måste dra bort honom då?

min katt biter också ibland när jag kliar honom på magen, men det gör ju inte ont! jag brukar tjicka honom lite då och så biter han lite mer, slickar lite, och kurrar. det verkar lite som att han brottas med handen på ett lekfullt sätt, absolut inte elakt.

sahar08
0

Jag ser inte att TS har skrivit att hon lyfter katten i skinnet utan hon har skrivit att hon tar tag i skinnet vilket är helt ok.

Mina katter gör likadant det blir så när det blir "för mycket gos" alltså när katten har det så mysigt att den inte riktigt vet vart den ska ta vägen då biter dom istället. Jag gör som du att jag tar tag i nackskinnet tills hon är avslappnad o sen släpper.

PumpkinQueen
2

Jag brukar blåsa på katterna om de börjar bitas för mycket. Då ryggar de tillbaka och verkar vakna ur den där "gos-transen" (eller vad man nu ska kalla det för). 

Hankatten gillar att tvätta en i ansiktet när man sover och det har jag nästan fått honom att sluta med genom att blåsa på honom.

Rumblebee
0

Hobbe här hemma är också lite sådär. Man kan hålla på och klappa honom, både på mage, huvud, sidan av kroppen etc, och han kan helt plötsligt ta ett bett (hårt också!), men så släpper han och gnider huvudet mot handen…

Det brukar hjälpa att säga åt honom med lite högre röst, samt att sluta klappa honom och gå iväg. Vissa gånger, speciellt om han ligger på hatthyllan och man är och klappar på honom, så kan han hålla fast armen med tassarna, bitas och sparka på den, och vill han inte släppa när man försöker bända loss tassarna, så brukar det hjälpa att bara hålla tag i nackskinnet, medans man försiktigt tar bort den andra armen och säger åt honom om han skulle få för sig att fortsätta. Sedan blir han helt enkelt lämnad i fred.

Cassii
0

Jag bär inte bort honom, utan tar tag för att han ska sluta. För det gör faktiskt riktigt ont och jag har fått ganska stora märken efter det..

Lusthan
0

Det låter som på dig att katten sätter sig i armen? Stämmer det? I så fall låter det inte som ett kärleksbett tycker jag. Min katt spinner och kan komma och tuggas lite men hon släpper alltid och spinner fortfarande och tittar man på henne så ser man hur hela hon myser. Det syns i ögonen. Ibland när hon är så tills sig att hon knappt vet vad hon ska göra så kommer hon ibland och nafsar/biter mig i armhålan eller där hon kommer åt. Det är kärleksbett. Men att verkligen bita så det blir märken och katten biter sig fast i armen tycker jag låter läskigt.

sahar08
0

Alla katter är olika en del katter klarar inte riktigt av myset och blir förvirrade min biter ordentligt och kan bita sig fast men samtidigt vill hon gosa o gnida sig. Alla katter har olika personligheter. Min ena e precis som din o jag har gjort allt till och med tagit hem en kattbeteendevetare men alla konstaterar att kissarna är olika från katt till katt. Det du beskriver är vanligt

IceJossan
0

Kärleksbett låter det definitivt inte som, då sätter de sig inte i armen och biter och blir griniga.

sahar08
0

Katterna kurrar o myser medans de blir förvirrade och biter tag i armen. Som sagt jag har varit hos veterinär, tagit hem kattbeteendevetare, läst tusentalsböcker och jo detta är vanligt. Sen vad ni menar med kärleksbett är väl en defenitionsfråga. Det blir ett slags kärleksbett mixat med förvirring. Katter blir så till sig av allt gos att den inte riktigt vet vart den ska ta vägen. Har pratat med många som har samma "problem"  katter är olika helt enkelt och har egen personlighet. Det är ingenting som är konstigt med detta beteende men du gör rätt som ändå säger ifrån så katten förstår att det inte är ett ok beteende

IceJossan
0

Det kan bli för mycket av det goda och då vet inte katten riktigt vad den ska göra så det slår lite slint i skallen och kisse bits och sparkas, lika som det kan bli när två katter busar eller gosar intensivt - det börjar på skoj men slutar i blodigt allvar.

sahar08
0

Precis! Samma sak med barn/människor en del är bra på att utrycka känslor o andra mindre bra och vet inte hur de ska gå till väga :)

Cassii
0

Okej, skönt att jag inte är ensam om detta beteende.. För att i vanliga fall utöver det är han världens bästa Kyss

Imitra
0

det är fortfarande som att dra en människa i håret, gör man så för att katten ska sluta?!!

Skulle jag aldrig göra på mina katter.

Madamej.blogg.se

Cassii
0

#17 Så din mamma bar dig i håret när du var liten?

EddaM
0

Hade en katt som var väldigt kittlig på magen o han skvätte med bakbenen o bet tag om man inte kunde motså att burra in handen i hans mjuka mage =) Han visade gärna upp den med o låg ofta på rygg. Så söt så =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

sahar08
0

#17 Om man tar tag i nackskinnet på en katt får den inte ont det var så mamman lyfte kissarna när de var små. Däremot ska man inte dra o slita i nackskinnet eller ens lyfta upp dom så men att ta tag är absolut ingen fara. Katten måste ibland lära sig att den har gjort fel också men man måste göra det på rätt sätt och inte skada katten eller utsätta den för smärta.

Imitra
0

#18, och vart f*n fick du den slutsatsen från?

#20 . DU behöver läsa på om det där hör jag, om du tror att samma sak gäller med nackskinnet när dom år 6 månader som när de är 2.

Madamej.blogg.se

Josefa
0

Att ta tag i nackskinnet är väl inget konstigt. Jag håller mina i nackskinnet om jag tex ska ge dem flytande medicin, eller om kattungar behöver matas eller ges vätska med spruta.

Om en katt biter mig i handen vid gos, så brukar jag hålla handen stilla och oja mig riktigt klagande.

Imitra
0

okej då drar jag mig ur denna diskussion, vi kanske borde återgå till ts ämne också..

Madamej.blogg.se

[Liinda]
0

Min halvvuxna hane gör nästan alltid sådär, inte så allvarligt dock men kärleksgnagger på en. Men han brukar bita tag i näsan på mig haha.

Ria74
0

Har en hankatt som gör likadant. Han kan gosa och rätt som det är så biter han till, hårt. Det är en ganska rejäl katt så det är inte helt ovanligt att han biter hål på handen på mig.

Det jag gör är att skrika till och hjälper inte det så fräser jag åt honom. Det får honom alltid att sluta.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

sahar08
0

#19 min kisse e likadan :)

#21 Åh vad trevlig du verkar! Jag har redan läst på under tre års tid och pratat med olika kattbeteendevetare, veterinärer samt läst en massa så jag vet nog vad jag pratar om. Sen säger jag inte att mitt sätt är rätt och alla andra sätt är fel men mitt sätt funkar för mig men framförallt viktigast för min katt. Du kanske borde gå på en charmkurs så känns det trevligare att prata med dig. Ett tips också´, om du vill lära någon någonting eller upplysa någon om något du anser är fel PROVA ATT VARA TREVLIG!! Bittra människor pratar jag helst inte med så ändra gärna din attityd innan du vill ge mig tips Flört

Imitra
0

#26. Det är ju just veterinärer jag pratat med..

Madamej.blogg.se

sahar08
0

Samma här och det finns olika sätt att uppfostra katter på det betyder inte att ett sätt är rätt och alla andra fel. Måste alla köra efter samma metod?? Du menar att det bara finns ett rätt sätt eller jag förstår inte riktigt vart du vill komma eller var du menar. Jag vet att det inte är skadligt att hålla katten i nackskinnet sen är det inget jag går runt och gör för skojs skull det hoppas jag verkligen att du förstår. Men jag har läst på om katter under tre års tid så lite har jag faktiskt lärt mig.

[Emma--]
0

Det kan ju hända att du missar några tecken om att det räcker med mys. Men det kan säkert "slå över" fort också.

Imitra
0

Det jag försöker komma fram till är att enligt de veterinärer jag pratat med så gör det ont för kissarna att bli tagna i nackskinnet, och jag vill inte att någon gör illa sin katt :)

Madamej.blogg.se

sahar08
0

#29 Min katt som beter sig så är väldigt speciell. Den är väldigt folkskygg och vill helst inte att någon annan än jag rör henne. Hon vill hela tiden vara uppe i famnen och ha min närhet men ändå inte. Hon fick inte riktigt vara me mamma när hon var lite för mamman stötte bort henne och hon höll på att dö då hon inte fick någon mjölk från mamman. De andra kissarna var starkare såägarna fick mata henne med ersättning etc så hon e en speciell liten dam Glad Men har gjort allt för henne och tagit henne till vet, beteendevetare etc alla säger samma sak att så länge hon trivs med mig så är det ingen fara hon är enmanskatt

sahar08
0

#30 Oki jag förstår vad du menar men jag lovar dig det gör inte ont. Alltså det är ju inte så att jag drar och sliter utan tar tag lite lätt i huden som de har där. Jag skulle för mitt liv aldrig göra något för att skada mina katter tvärtom jag skulle göra vad som helst för att de ska vara lyckliga.

Josefa
0

Nu har det väl lite att göra med hur man håller i nackskinnet också. Självklart ska man inte lyfta i nackskinnet, men att hålla i nackskinnet kan knappast göra mer ont, än om man håller någon annanstans.