Katt, ohållbart, hur gör man?
Nu har min syrras katt haft ner 2 krukor på 1 vecka igen, 1 som var på en hylla och 1 i ett fönster, morsan är både trött och arg på katten. Och han riskerar nu att hamna i "isloering" i min syrras rum under dan när ingen har uppsikt på honom, vilket är ganska lungt, rummet är ca 4x5 meter, med soffa, säng, klösträd, mat, vatten och leksaker för honom, så det går ingen nöd på honom och som tur är ska syrran snart flytta hemmifrån så ev kanske morsan inser att hon kan stå ut med katten den tid som är kvar tills hon flytta roch han slipper vara instängd på dagarna.
Men nu till min fråga, om vi säger att det här hade vart familjens katt, den är över 2 år, så ingen kattunge, och den välter och förstör proslins saker, om och om igen, och går inte att stänga ut honom då han kan öppna dörrar, hur löser man igentligen ett sånt problem? jag ser verkligen ingen lösning för just denna katt. Han är av naturen enormt klantig och osmidig vilket gör att han välter saker ganska ofta och är dem av glas/proslin och det är en fall höjd så går dem ju sönder…
Problemet för oss är väl också att mamma gillar blommor och sånt och därför hon blir så arg när han välter och har sönder dem ;D

Det är nog så att man får möblera lite efter katten, jag skulle kalla de att kattsäkra :) Kanske bra om din syster ska flytta så kan hon möblera så att katten inte kan välta omkull så mycket. Och mamma får ha alla blomkrukor ifred…
Det kanske kan funka med lite dubbelhäftande tejp under blomkrukorna så länge. Jag har inte behövt testa de själv men vet att de som har illrar gör så ibland.
#1 grejen är att han välter allt, t.o.m saker som står på golvet, och där har han plats att gå, men ja kanske busar och glider på golvet pch vips, eller missbedömer ett hopp så…
Eller ramlar ner från fotöljen/soffan och landar på saker…
Tepj kunde vara ett tips ja :)
Vi brukar sätta fast adventsstakarna med häftmassa. Det fungerar rätt bra. Kanske något att testa på mindre krukor också.
Det är ju lättare att få bort än dubbehäftande tape. =)
Hade en kompis som band fast sina blomkrukor i blombrädan, just pga att hans katt var så klumpig :)
HAr dock inte samma problem, däremot stjäl min lilla herre blomblad från blommorna som han bär omkring & leker med. Det är något han började med när snön kom, innan var han ut på balkongen & tog nerfallna björklöv under hösten ^^

Tänk igenom ordentligt vart ni vill ha sakerna och skruva fast dom eller ha inga saker i fönstret 
Själv har jag inga problem med sånt då blommor inte tycker om mig så vi har plast blommor
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Häftmassa fungerar alltid hos oss. Vi har en massa blommor men de sitter numera fast 
Jag använder dubbelhäftande matt tejp. Mycket starkare än "vanlig" dubbelhäftande.
Har knappt haft några blommor på sistonde då jag helt enkelt tröttnade ur på att de jämt förstörde mina växter. Men för två månader sedan när vi flyttade gav jag det ett nytt försök, och nu med dubbelhäftande tejp. Än har ingen kruka farit i golvet :)
#3 var ett bra tips :D
#4 här brukar katten plocka kvistar som vi har som prydnad och sen hjälps han och hunden åt att stöka till med den ;)
#5 även saker på golvet går sönder ;)
Sen ser det väl ganska tråkigt och lite fult ut när fönstret är helt tomt? :P
#6 vad bra, kan ju vara en ide :D

det låter ju lite kämpigt! men ja, som alla sagt så får man möblera efter katten! jag hade massa ramar och ljusstakar på min byrå, men ramarna har flyttat upp på väggen och ljusstakarna är borta, har kvar ett stort blockljus som är oöjligt att välta!
hehe jo man inser snart att man inte kan göra som förut. Jag kan inte ha tända ljus längre för katterna ska dit o vara nyfikna. Man kan inte ha alvedon o liknande framme de e massa saker som man inte riktigt tänkt på innan man skaffade kissen men man lär sig me tiden att anpassa saker o ting efter kissarna :)

hehe, min katt är lite som en hund och gnager på grejjer så ja, alla viktiga papper och böcker måste gömmas x)!

Häftmassa och/eller dubbelhäftande tejp under ALLT som inte får vältas!
Ni kanske också ska fundera på varför han river ner saker. Han kanske behöver lite mer aktivering så han blir trött.
#9 & #10 vi hade en katt innan, en utekatt, hon var aldrig några problem med, kanske under jul då man inte fick hänga kulor för långt ner, och paket papper var kul, men det var allt. Den är en innekatt och ganska jobbig med sina påhitt och osmidighet :P
#13 han leker med valpen och busar som en galning och har även mycket leksaker som han tycker är kul, dock när grannens katter strycker runt och när en okänd katt kom hitt och ströck runt vårt hus och skrek vart han som galen och då rev han allt i fönstret i sin framfart, men sen försvann den katten och han blev som vanligt igen. Men jag tror han skulle lugna sig när han får flytta med till syrrans lägenhet, för då ser han ju inget på marken när han sitter i fönsterna = inte lika kul. Och tror hon har inglasad balkong han skulle få ha som lekrum och utsikts plats som var bara hans :)
Just nu sitter han ju i fönstrerna mycket och kolla på katterna som rör sig ute, på folk, bilar, hundar och allt annat ;)
Lägg citronskal i krukorna och peppra med vitpeppar. Mina katter slutade efter att jag gjorde så.
I vissa fönster har jag gjort plats för katterna så de kan titta och i andra fönster har jag ingenting eftersom att jag vet att de gärna är där. Sovrummet exempelvis är helt fritt ifrån blommor. Vi har ändå bara gardinerna fördragna hela tiden där inne.
Så när din syster flyttar så kan det ju i alla fall vara något att tänka på. Dubbelhäftande tejp som någon skrev är ju också en hit.
Jag använder häftmassa under krukorna, saker som jag faktist är rädd om har jag lärt mig att ställa på ställen dit katterna inte når. Högt upp i en hylla eller bakom glasdörrar, man får möblera lite efter katterna.
Ja, så åter igen en katt som inte bara gör som man förväntar sig innan man skaffar katt.
Jag har gjort ett staket i ett av mina fönster för att hålla blomkrukorna på plats. Staketet har jag gjort av en cirka 50 mm bred hyvlad list som sitter fastskruvad i några vinkeljärn. Det är en cirka 10 mm bred springa mellan fönsterbrädan och nederkanten av staketet.

#17 Smart! Det ska jag tipsa om när folk frågar eller klagar :)
#17 men lilla vän, det är inte direkt vår första katt, och du kanske inte förstår det jobbiga i det hela, han river ner saker från vägghyllor, fönster, även välter saker som står på golvet så dem går sönder, han har t.o.m haft sönder en trä giraff?! Och han välte en gång ut en nyvattnad blomkruka i soffan, tur att vi hade skinsoffa då, annars hade det inte vart så kul… och han har även endel "värre" hyss för sig, dock tror jag han är ganska ensam om dem och därför jag bara tänkte fråga om just detta ämne här då säkert fler har problem med det ;)
Och för att göra en lite ekonomisk uträkning.
Om vi säger att han gör som han gör,
2 krukor/vecka
det är 52 veckor på 1 år
så det blir 104 krukor/år,
det blir till att köpa ca 9 nya krukor/månad.
Förstår du kanske då varför man börjar bli tröttna?
Jag är van att våra katt ungar/unga katter välter ner saker i början, men sen lär dem sig och då brukar det bli max ett par gånger/år. Och det är ju normalt med katter liksom ;)
#15 & #16 bra tips, tack :)

Biltemas dubbelhäftande tejp klär allt. är krukorna tejpade med det kan de inte välta. våran skogis trycker sig bakom krukorna när han ska förbi och de står där vi ställt dem
Han kanske är ensam och får uppmärksamhet när han gör dumheter?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
En del katter är helt enkelt klantiga, de är inte så smala och smidiga som de tror. Har en sådan katt, men nu är fönstren kattvänligare. Jag är också superklantig, slår emot allt och har ständigt blåmärken.
Tyvärr kan man inte säkra hemmet för mig..
#21 okey, det skulle säkrt funka jätte bra till denna tjockis med då :D
#22 ja, vi har kanske vart bortskämd med smidiga katter, och sen skaffade syrran sin, haha, men men, vi gillar honom fortfarande, bara lite jobbigt i längden :P
Mamma verkar ha lugnat sig och glömt bort "isolerings" cellen, för katten är lös idag :)
Jag har plockat bort lite blommor i fönstrena, just för att katterna ska få plats att glo på fiskmåsar & annat, men jag har ju som sagt haft problemet att hankatten gärna snott blad från mina blommor, särskilt mina klängblommor. Dessa har ofta ramlat i golvet, så nu står de på bokhyllan istället. Nu har katterna börjat hoppa upp även där, men de är försiktigare ;)
Funderar faktiskt på att sy som små blad som katten får ta när han vill ^^ Misstänker att de inte kommer vara intressanta utan lite prassel, så jag får väl sy ihop 2 tyger med prasselpapper emellan ^^
#24 ja man får hitta på lite olika lösningar ;D

Ja, det gäller att kattsäkra sitt hem :) Sen aktivering, kastrering (om det inte redan är gjort-kan lugna ner dem lite, men inte alltid). Kanske även bör kolla upp hans ögon så att han inte ser dåligt.
#26 Ja det är kattsäkrat för vår gamla katt :P
Han aktiveras och ännu mer nu när han har hundvalpen att leka med :)
Kastrerad, blev dock inte lugnare efter den :P
Hm, han verkar inte se dåligt, men det kan ju vara en tanke…
Jag har vissa ljud för mig som jag använder när något är "aja baja".. Dessvärre är det med hankatten som fått höra dessa, men det är typ "kscht" när något är riktigt "aja baja" (använder även detta på mammas hund, vänners katter eller hundar) ,"ah ah aaa" när han är på gång att göra nåt dumt eller helt enkelt "nej" med ett "varnande" pekfinger visat ^^
Låter nog konstigt för er hehehe :) Mina katter kommer inte om man använder sig av "kiss kiss kiss" eller "kss kss". De kommer om jag gör snabba pussljud istället & det är faktiskt dom som bestämt det :D
Annars funkar tex "hoppa ner" & handen vinklad mot golvet & en fingerknäppning om de tex är på köksbordet ;)
#27 Min gamla burma katt var exakt så klumpig. Fick så småningom veta att han såg dåligt och kunde inte bedömma avstånd så bra.
Det var lite lättare att aceptera en olycka om dagen när man vet vad det beror på, han blev 16 år och det hann gå en hel del krukor och annat på de åren.
Zabelle
Vad gör man åt en katt med dålig syn? De kan ju liksom inte ha glasögon ^^ Lasras de?
Man får helt enkelt plocka undan saker man är rädda om. Ett tips jag fick höra förut är att sätta sånt där "kludd" i botten på sakerna så sitter dom lite stadigare.
Våran katt är likadan och vi har helt enkelt accepterat att vi får saker förstörda och det är bara att soppa upp och kasta.